Animal Crossing: Happy Home Designer Recension

Robert har testat på en karriär som heminredningsarkitekt i Nintendos senaste alster till 3DS. Är det möjligt att leva upp till kundernas högt ställda förväntningar i deras egna hem?

Till skillnad från det traditionella lantbruket i tidigare spel introducerar Animal Crossing: Happy Home Designer rollen som heminredare för ett litet lokalt företag som siktar mot toppen. Ditt uppdrag blir att skapa nöjda kunder genom att tillmötesgå deras önskemål om den perfekta heminredningen. Din chef litar på dig, likaså dina kollegor som ständigt pushar på för att öka kundkretsen och etablera nya relationer.

Animal-Crossing-Happy-Home-Designer-screenshot

En bokhylla mitt på golvet kanske kan vara kundens melodi!

Hela tiden ställs du inför nya prövningar som varje kund garanterat kommer förse dig med. Från början startar du med privatpersoner som med tiden utökas med större lokaler i den förslummade staden. Ju fler byggnader du betar av, desto mer vaknar staden till liv.

Göra kunden nöjd – ett tufft jobb

I samband med ett uppdrag får spelaren en liten ledtråd om vad kunden uppskattar i sitt hem. Det kan vara en speciell riktning kring böcker, flashiga möbler eller en viss färgsmak. Väljer du en sak som faller kunden i smaken godkänner kunden ditt val med en signal under det pågående arbetet. När uppdraget väl är avslutat recenserar kunden din insats och vad talar om vad denne tycker om ditt jobb.

Ju fler nöjda kunder desto mer uppdrag tilldelas du. Det motsatta gäller givetvis för en sämre prestation. För den som vill sprida sina resultat finns möjligheten att ta ett kort med den inbyggda kameran och ladda upp fotografierna online för att låta omvärlden bevittna ens sinne för detaljer. En perfekt  funktion för den som vill visa upp sina verk.

Fantasifullt med enkel navigation

Trots min skepsis mot den här simulatorkategorin blev jag faktiskt överraskad hur kul och kreativt det var att möblera om en bostad. Att vara heminredare är faktiskt inte så enkelt som jag först trodde. Spelet ger en liten inblick hur simulerande det måste vara att få sätta färg i ett sterilt rum som sett sina bättre dagar.

I Animal Crossing: Happy Home Designer är det fritt fram att få skapa och visa var skåpet ska stå för det ultimata hemmet. Kontrollen är enkel och pedagogiskt utformad. Det går väldigt snabbt att komma igång med spelet. Med några enkla klick på touchskärmen roterar jag soffor och sängar med glans samt navigerar snabbt bland interiören som visas upp på en överskådlig meny. Nintendo visar återigen hur en genomtänkt utförd spelkontroll kan attrahera alla nivåer av gamers.

Kul och kreativt – men lite för ensidigt

Animal Crossing: Happy Home Designer är ett relativt kul spel som sker i en långsam takt. Det är lätt att sätta sig in i och spelet utnyttjar fantasin maximalt för att skapa en känsla att vara en professionell heminredare. Tyvärr är spelet allt för lätt och erbjuder inga större hinder för att stegra upp tempot. Det räcker i princip med att ha med kundens egna möbler för att casha in full pott efter avslutat arbete.

ACHHH_FEAT

Det är lite för lätt att nöja kunden.

Det ensidiga upplägget med enbart hemdesign på tapeten skapar i längden ingen större variation i själva spelupplägget. Risken är att spelaren tröttnar när inga alternativ ges vid sidan av möblemanget och springandet fram och tillbaka mellan kunderna. Jag saknar också en levande stadsbild där spelaren i högre grad kan interagera med invånarna istället för att enbart serva dem jobbmässigt. Det om något hade kunnat fylla innehållet och skapa ett mervärde för spelaren.

Det märks att spelet riktar sig till en ung publik som gillar japansk gullighet och rosa färger i mängder. För äldre spelare kan detta vara svårt att motivera ett köp för den som inte är insatt i spelserien eller saknar intresse för heminredning.Trots det charmiga skalet och satsningen på fantasifull hemdesign är Animal Crossing: Happy Home Designer i slutändan en ganska medioker skapelse från en etablerad serie som gjort sig ett namn i spelvärlden de senaste fjorton åren. För den som ändå vill pröva äventyret finns det några timmars tid att få chansen att få testa ett nytt yrke och kanske väcka en liten slumrande heminredare till liv.

• Möblera om är kul!
  • Gulligt
  • Enkel kontroll