The Disney Afternoon Collection Recension

1980- och 1990-talet var en guldgruva för tecknade barnprogram. Disney var det företag som toppade tronen på den biten, inte minst de dataspel som pumpades ut till NES med jämna mellanrum. Ett kvartsekel senare har en samling på sex guldklimpar letat sig ut till dagens konsolgeneration.

Att spela The Disney Afternoon Collection är som att resa tjugofem år tillbaka i tiden då Disney dominerade barnprogrammen på tv-tablån. Alla som tillhör min generation har säkerligen någon relation till Disneys karaktärer som fyllde tv-rutan vid skiftet mellan 80- och 90-talet. Capcom var inte sena att haka på tåget och släppte flera Disney-titlar till Nintendos konsol NES som hade landat i ett flertal hushåll vid den här tidpunkten. Ett av dessa spel var det kultförklarade DuckTales som anses vara en av de främsta spel till dåtidens konsolgeneration. Nu sitter jag framför datorn och lirar samma utgåva, fast nu med hela sex titlar att välja och vraka mellan. Alla med Disneys stämpel.

DuckTales är tillbaka efter nästan trettio år!

The Disney Afternoon Collection innehåller Chip ’n Dale Rescue Rangers, Chip ’n Dale Rescue Rangers 2, Duck Tales, Duck Tales 2, Darkwing Duck och Tale Spin. Det är en redig top notch-samling av det finaste som NES kunde erbjuda under sina glansdagar. Utvecklaren Digital Eclipse – som tidigare legat bakom Mega Man Legacy Collection – har återigen putsat upp spelen från grunden med all den charm som dessa innehåller. Ljudet är intakt och även den krispiga känsla som pixelgrafiken kan ståta med, nu i 1080p-format.

Ett litet aber är PC-versionen vars spelkontroll kan bli en aning frustrerande när det gäller att hitta rätt knapp i rätt moment. Här skulle jag rekommendera konsolutgåvan där knappurvalet är betydligt mer begränsat med fingrarna på sina bestämda platser. Det kan vara värt att investera i en handkontroll till datorn. Men det är som sagt en smaksak beroende på vad spelaren föredrar. Det hade också varit önskvärt om remasterversionen av DuckTales som släpptes 2013 hade inkluderats i samlingen som en extra krydda. Å andra sidan kan jag inte begära allt av den här utgåvan har så mycket att erbjuda.

Solokampanj, bosskamp eller Time Attack – valet är ditt

Utöver solokampanjerna har utvecklaren också tillfogat Time Attack, ett speedrun läge där spelaren ska klara banan så fort som möjligt. Här gäller det att med perfektion ta sig förbi samtliga hinder med minsta tidsspill som det bara går, ensam eller tillsammans med en kompis. Duger inte det finns även Boss Rush som tillåter dig att spela om alla bossar med tiden flåsandes i nacken. Som grädde på moset har Digital Eclipse haft snällheten att samla alla soundtrack från spelen till varsitt album. Att få lyssna till ”The Moon” från DuckTales får nackhåren att resa sig av välbehag. En och en annan NES-veteran kommer säkerligen fälla en tår av nostalgisk lycka.

Gör dig beredd på en tuff utmaning i Darkwing Duck. Slutbossen lär vara en riktig nöt att knäcka.

Please be kind rewind

NES-spel är kända för sina oftast höga svårighetsgrader och ovan nämnda spel är inget undantag. Under spelsessionerna får jag verkligen kämpa mig fram och visa att en gammal hund minsann kan lära sig sitta vackert i ett 8-bitars plattformsspel. En otroligt efterlängtad funktion är möjligheten att backa tiden i samband med ett misslyckande. Genom ett enkelt knapptryck spolas tiden tillbaka till önskat ursprungsläge. Sedan kan du göra om momentet med förhoppning om bättre resultat.

Mycken frustration har besparats av att slippa göra om banan på nytt efter ett bett i det sura äpplet. Detta kommer säkerligen väl till pass gentemot spelens alla bossar, inte minst slutbossen i Darkwing Duck som lär vara überjävligt svår. Utöver rewind-premissen finns också utrymmet att spara när man helst önskar. Är spelaren skicklig nog att klara ett spel i ett svep kan sparandet bli lite överflödigt, även om valet är välkommet.

Ett must have till spelsamlingen

När den sista fulingen är avklarad lutar jag mig tillbaka med ett leende på läpparna. Det är ett privilegium att få recensera denna spelskatt och jag har inte det minsta bekymmer att rekommendera The Disney Afternoon Collection. Så mycket nostalgi samlad på en halv gigabyte finns inte i dagsläget med all den barnsliga värme som endast Disney kan frambringa. Tveka inte – ladda ned samlingen omgående och sätt igång resan tillbaka till barndomens glada dagar!

• Sex prisvärda titlar i ett paket!
  • Rewind-funktionen
  • Pixelgrafiken och chiptune-ljudet håller fortfarande