The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Recension (PC, PS4)

Skyrim uppgraderas till dagens hårdvara och välsignar konsolspelare med moddar. I sin grundform är det precis så vackert som vi vill minnas det, och med precis samma problem. Fast när det kommer till Skyrim går mycket att förlåta. Tyvärr dröjer det innan moddscenen för Special Edition på PC utklassar den för originalet.

Om jag räknar hur många timmar jag spenderat i provinsen Skyrim under åren blir det ungefär 850 timmar. Flämt! Omvandlar jag det till dygn blir det runt fyra veckor. Formuleringen känns lite bättre. Jag har ju ett liv i verkligheten också, för det mesta.

Skyrim Special Edition är den fjärde versionen av spelet jag köpt. Första gången jag fick möjlighet att inträda i Bethesdas nordliga fantasyvärld var 2011 när det kom till Playstation 3. Datorn var en relik av en tidigare generation så det fick bli en mer laggig och moddlös version av härligheten. Men jag var nöjd ändå. Problemet kom när expansionerna utökade världen och ramminnet inte längre orkade och PS3:an begick ofrivilligt självmord. Seriöst, den brann upp när jag gav mig in i Dawnguard. Efter inköpet av en ny PS3 och dator flyttade jag över till PC under en härlig Steamrea sommaren 2013. Då betade jag av expansionerna, samt allt annat om igen.

2014 släpptes The Elder Scrolls Anthology i en sexig samlarlåda. Då blev det en tvångsmässig resa genom hela serien.

Whiterun, navet i Skyrim. Staden har närmast blivit ett tryggt andra hem som man som kan utan och innan.

För några dagar sedan kom Special Edition och nu är jag där igen. Under veckan som gått kunde jag inte tänka på något annat än Skyrim. Vilken karaktär jag ska spela, vilka uppdrag jag ska göra först och vilka moddar som ska berika min upplevelse. Jag förstår inte hur ett spel jag spelat till och från i fem år kan sätta klorna i mig så djupt.

En specialare

Special Edition är en slags HD-utgåva/game of the year-version med tillgång till moddar på konsol. I lekmanstermer betyder det att spelet kommer med alla expansionerna, snyggare grafik och möjligheten för moddar. Thats it. Vad Special Edition inte har är nya uppdrag, områden, karaktärer, vapen eller annat som skulle kunna användas som säljargument. Innehållsmässigt är det samma Skyrim vi spelade för fyra år sedan. Allt utöver det får man ladda ner genom moddar.

Jag kommer dessvärre inte värdera spelets innehåll i sig, då inget är nytt. Skyrim är ett storslaget fantasyäventyr där du som spelare är relativt fri att göra vad du vill. Istället kommer specialutgåvans grafiska förbättringar kort presenteras och moddförutsättningarna analyseras.

Har du aldrig i ditt liv spelat Skyrim men hört andra prisa det eller sett obegripliga memes om shouts – då är Skyrim Special Edition det perfekta tillfället att bli en del av gänget.

Vackrare än originalet

Utan att gå in på teknikaliteter är Special Edition utan tvekan den snyggare tvillingen. Ställer man dem båda bredvid varandra blir det tydligt vad en hårdvarugeneration kan göra skillnad. Särskilt stor är förbättringarna från Playstation 3 och Xbox 360. Grafiken är skarpare, ljuset är varmare och skuggorna tydligare. Miljöerna har mer detaljer och syns på längre avstånd. En underskattad detalj som lyfter inlevelsen är att vattendragen i Special Edition böjer sig en aning med floder och bäckar naturligt och bidrar med att göra Skyrim ännu lite verkligare. Tidigare flöt det genom stenar och stränder.

En bild gör inte Special Edition rätt. Det är mycket behagligare att se ljuset skära genom molnen och vattnet sakta porla fram inne i Skyrim.

Tyvärr har invånarnas ansikten och kroppar trillat mellan stolarna under remasterprocessen och karaktärsmodellerna är geometriskt och grafiskt fulare än vad de hade kunnat bli. Animationerna är fortfarande styltiga och mekaniska. Tillsammans med en ganska korkat AI ter sig NPC:s ofta som robotar, både i strid på fälten och i vardagen på gatorna. Lite mer ansträngning borde ha lagts ner på att finjustera AI och uppdatera karaktärsmodeller för att lyfta dem till modern kvalitet.

Mod nation

För PC-spelare är det här inget nytt i landet Skyrim. Moddarna de har haft tillgång till i flera år är vad som hållit spelet vid liv så länge. Ambitiösa projekt har utökat spelet med uppdrag, städer och långa äventyr, för att inte tala om alla inofficiella buggfixar och grafikuppgraderingar. Moddar som Falskaar och The Forgotten City ger spelet mervärde på en nivå som står utanför Bethesdas makt. Sedan finns det moddar som Skywind och Enderal som gör hela spel. Skyrim nådde sin fulla potential när det övergick till spelarnas händer.

Med Special Edition har moddar blivit möjligt på både Xbox One och Playstation 4. Bara den funktionen gör spelet till en investering även om han redan har det på PS3 eller Xbox 360. PC-spelare som redan äger originalet och expansionerna på Steam kan utan extra kostnad ladda ner Special Edition. På Xbox One och PC har moddscenen vuxit fint sedan releasen förra veckan (det stämmer, gamla moddar är inte kompatibla med Special Edition) och erbjuder många relevanta modifikationer. Förväntan är att utbudet inom kort blir större på Special Edition vars motor spinner på 64GB och skjuter moddpotentialen i taket – i alla fall på PC där hårdvaran orkar med. Men som det ser ut nu finns det bara exporterade moddar. Special Edition är ett nyplanterat träd som behöver tid för att växa.

Det finns såklart en hake. Playstation 4 är kraftigt begränsad när det kommer till moddarna. Efter tuffa förhandlingar med Sony lyckades Bethesda få ett avtal för moddfunktionen, men med ett undantag: inget externt innehåll. Vad detta betyder är att moddar på PS4 enbart får använda material och scrips som Bethesda själva skapat. Alltså inga grafiska uppgraderingar, inga buggfixar, inga nya äventyr, inga städer. Restriktionen gör att moddscenen på PS4 aldrig kommer kunna mäta sig mot Xbox One. I värsta fall överger moddarna PS4.

Menyn för moddar på PS4. Mina personliga favoriter är Phendrix’s Magic Evolved, Rain & Snow FX och Lampposts of Skyrim.

En ny era

Skyrim Special Edition är startskottet för en ny era. Ett av få moderna spel som känns lika tidlösa som Super Mario Bros. ges nytt liv med denna förädlade version. Special Edition är en investering vars moddar ger avkastning i form av spelglädje och mervärde. Tyvärr har någon på Sony knutit ihop skosnörena på Playstation 4 och fördärvat möjligheterna för ett av vår tids bästa spel. Ett snyggare Skyrim är för många anledning nog att betala 499 kronor (Webhallen). Men för andra är begränsningarna till moddar en deal breaker.

Skyrim har sugit in mig totalt och jag står åter bland dess tallar och snötäckta fjäll. I min vänstra hand har jag en eldboll, redo att slungas mot nästa bandit, i min högra en vass dolk att sätta i ryggen på den som bedrar mig. Luvan på mitt huvud får mig att se onödigt kriminell ut, men den ger mig 30 poäng i magicka. Skorna är fula men gör att jag smyger bättre. Och längre fram ser jag fasaderna på en stad skapad av en privatperson med ambition. Ett storslaget äventyr väntar, ett mindre sådant på PS4…

• Moddar på konsol
  • Lika beroendeframkallande som för fem år sedan
  • Gratis för dem på PC med originalet och expansionerna