FORTUS Gaming Mouse (Wireless) Recension

Med ett hårdvarutest i ett av de spel som är mest beroende av knapptryckningar och receptiv funktionalitet har vi testat en mus från SpeedLink som ger oss vad vi efterfrågar, men lämnar en del utrymme för förbättring. Testad i spel och vanligt surfning har vi tagit del av Fortus Gaming Mouse från Speedlink.

Som en numera rutinerad spelare av hero shooters till PC har jag gett mig in i en spelstil som kräver en helt annan typ av uppmärksamhet och flyt, där en framerate under 60 inte är hållbart och dina reflexer måste vara på topp. Tillsammans med ett receptivt och intuitivt upplägg på knappar och framförallt effektivitet i musen har vi testat Speedlinks Forte Gaming Mouse.

Fyller de grundläggande behoven

Fortus har ”bara” fem knappar att tillgå på musen, men det täcker de behov som finns i spelväg; de huvudsakliga höger- och vänsterknapparna, två tumknappar och en på scrollhjulet. Formen på musen känns väldigt stereotypiskt designad för att vara ”cool” och trots att den har en bra bekvämlighet hade jag gärna sett en mer strömlinjeformad design.

För att vara ett redskap som fyller en i allra högsta grad praktisk funktion känns det lite bortkastat att ge musen en design som ska ”se ut”, istället för att fokusera hundra procent på komfort och effektivitet. Med det sagt är den fortfarande designad för en ergonomisk bekvämlighet, så jag tror att utseendet mer ligger i smak än faktisk prestanda. Det är fortfarande en väldigt bra mus och om du inte är en kräsen toppspelare som kräver det allra bästa är det en fullt hållbar mus att använda i FPS-spel.

Med en sensor på 600-2400 DPI ger den en exakt och bra känsla för din personliga stil när du spelar. Om du vill justera snabbheten i musen finns det en DPI-switch som låter dig ställa in fyra olika hastigheter, alla markerade med en särskild färg i LED-lamporna. Dessa kan dock stängas på undersidan av för att spara batteritid. Om du inte använder musen på en stund stänger den av sig själv för att spara batterier. Ett klick väcker den omedelbart och du är på en gång tillbaka där du avslutade.

DPI-switch som ger dina inställningar en precis setup

På ovansidan har du, strax framför scrollhjulet, en knapp som låter dig använda fyra förinställda DPI-hastigheter. Jag hr valt att ställa dem väldigt nära varandra, där andra läget är det mest bekväma. Skillnaden mellan hastigheterna är marginell och sträcker sig mellan ett par hundra DPI från den långsammaste inställningen till den högsta.

För mig fungerar det bäst, då jag främst spelar Overwatch och vill ha marginell skillnad i de olika karaktärerna. Det behövs inte mer än fyra funktioner enligt mig och det ger en bra, skräddarsydd känsla som kommer fylla dina personliga behov i varje spel. DPI-hastigheten kan varieras mellan 600 och 2400 DPI, vilket ger ett tillräckligt brett spektrum att jobba med. Grundinställningarna ligger på 600 DPI (grön), 1000 DPI (röd), 1600 DPI (turkos) och 2400 DPI (blå).

En tight funktionalitet som gör sitt jobb

Scrollhjulet ger en tydlig respons och ger en mer binär känsla över dina scrollningar, med tydliga klick i hjulet som låter dig känna av dem utan att det blir för hackigt. Ytan på scrollhjulet har en bra hårdhet och känns inte för gummiaktig. Den vänstra och högra musknappen har ett bra motstånd och känns naturliga att använda. Det enda som jag hänger upp mig lite på är tumknapparna som är väldigt smala. De känns och är lätta att hitta och har den klassiska, ergonomiska placeringen, men de har för långt ”klickdjup” för min smak. Jag vill ha ett mer direkt klick på knappas som är större, men det hindrar inte användandet i spel.

Det kan vara en personlig preferens, men ju tydligare knapparna är desto bekvämare och mer intuitivt känns det. Fortus har en sensor som ger dig 500 Kz, vilket bidrar till bekvämligheten och den receptiva aspekten i spelandet och jag känner att det är mer än adekvat för just spel med högt tempo som t.ex. CS:Go eller Overwatch.

Det tveäggade svärdet som är ’trådlöst’

Jag har tidigare spelat med en mus som använder sladd och även om det har varit bekvämt att slippa tänka på batterier är det skönt att kunna använda musen utan att tänka på ett bihang som ibland blir ett störande moment. Fortus använder en USB-kontakt som du kopplar in i datorn och ger dig en distans på sex meter, vilket ofta är mer än nödvändigt för gamers på PC.

Med det sparläge som finns stänger den automatiskt av sig efter tio minuter för att spara på batterierna. Om du är bekväm med en typ av DPI-hastighet kan du stänga av LED-lamporna i musen för att spara ytterligare kräm. Fortus använder två stycken AAA-batterier och du får två stycken vid köp. Det är med andra ord en mus som kräver en förbrukningsvara och det känns lite sådär. Men med tanke på den komfort som det medför är det värt det om en spelar ofta och seriöst.

Sammanfattningsvis…

Fortus Gaming Mouse är en bra mus och trots en väldigt tråkig design fyller den sina viktigaste behov som praktiskt verktyg i spel. Om du funderar på att skaffa en ny mus kan jag rekommendera denna, då den ger gott om alternativ inom ett brett spektrum. Som ”casual gamer” känns den mer än duglig och fyller definitivt de behov jag kräver av en mus.

• Stabil och exakt, vilket är ett måste i vissa spel
  • Två tumknappar som effektiviserar användandet
  • Justerbar DPI-hastighet som visas med tydliga färger