Fire Emblem: Awakening

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Fire Emblem: Awakening” developers=”Intelligent Systems” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Rollspel” release_date=”19 april”]

ku-xlarge

Med hjärnan och hjärtat på rätt ställen

Ett välbalanserat och rättvist stridssystem utgör grunden för ett lovande strategirollspel. Men med stor hjärna måste det finnas ett stort hjärta för att det inte ska bli sterilt. Fire Emblem: Awakening har inga problem med detta och levererar för trettonde gången i Fire Emblem-seriens historia ett äventyr där hjärnan får minst lika stor utmaning som hjärtat.

I Fire Emblem: Awakening ser vi prins Chrom som kapten för en liten grupp soldater ge sig ut på en farlig resa för att upptäcka en fantasivärlds öde. Berättelsen formas av händelser i framtid och dåtid, där spelarens egen avatar hamnar mittemellan som en nutida taktiker i kampen mot spelets skurk Grima; en brutal och ondskefull drake som väckts till liv för att ödelägga landet.

Vid äventyrets början stöter din självutformade avatar på prins Chrom och hans armé, som kallar sig för ”Shepherds” (herdar), vilka snabbt utvecklar en stark vänskap till din karaktär. Precis som i tidigare Fire Emblem-spel ligger segern i en välplanerad krigsföring men även i att ha en gnutta tur. Nytt för den här gången är att i strid kunna para ihop dina krigare och låta dem utföra manövrer i vackra kombinationer för att ge dig en överhand när fienderna är som starkast. Dessa partnerskap ger gradvis effekter även utanför slagfältet. Genom att bygga djupa förhållanden mellan de färgstarka karaktärerna kan två personer tillslut ingå giftermål och skaffa barn, barn som när de väl vuxit upp även de ansluter sig till din armé för en riktig familjefest.

Sammansmältningen av simulation och taktiskt rollspel ger en extra nivå av djup och du knyter snabbt överraskande starka band mellan dig och karaktärerna du leder och i slutändan verkligen bryr dig om.

FireEmblemAwakening1
Möt ditt öde tillsammans med dessa krigare

3D-effekten förbättrar striderna

När en kamp startas visas ett rutnät där dina och din motståndares kämpar står utspridda som pjäser på ett bräde. När två eller flera av din motparts och dina pjäser möts byts brädet ut mot en visuellt imponerande stridsscen med miljöer och figurer som ser ännu bättre ut tack vare 3D-effektens sätt att förbättra klarheten och skärpan. Dör någon av dina soldater här är det över. Inga extraliv erbjuds utan förlorar din karaktär sitt liv är döden lika säker som sorgen över att ha förlorat en vän du lärt känna genom hård träning och storslagna strider. En soldats död fastställs av vapen som varierar i form och styrka; allt från livsfarliga pilbågar till genomborrande trollformler och svärd.

Extra äventyr vid sidan om och valfria strider finns i ett överflöd när en paus från huvudberättelsen blir oundviklig. Dessa har en viktig roll i att ge extra träning och pengar, som båda två ju längre du spelat blir nödvändiga för att ha färdigheterna och föremålen som krävs för att bekämpa de tuffare arméerna mot slutet.

Portabelt grandiost äventyr

Fire Emblem: Awakening är gjort för att dra in dig i en magisk värld vid varje tillfälle som ges och hålla fast dig i allt från 20 minuter till flera timmar. Det håller dig på tårna i sängen, vid bordet, på bussen och bland dina vänner (när striderna hettar till lär även de sitta klistrade). Dess stora hjärna kompletteras av det största hjärtat du hittar i ett bärbart spel i modern tid där dedikerade, handhållna spelkonsoler är en gudagåva för smartphonetrötta spelare. Awakening är perfekt för den som längtat efter ett grandiost äventyr att ha med sig vart hen än går.

Om du ännu inte har ett 3DS rättfärdigar Fire Emblem: Awakening ett köp på alla plan och med det nuvarande spelbiblioteket och alla spel som komma skall lär du verkligen inte ångra ett införskaffande av Nintendos lilla 3D-mirakel. Tro mig.

[youtube id=”Rahm0aTMI7U” width=”600″ height=”366″]