Halo: The Master Chief Collection

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Halo: The Master Chief Collection” developers=”343 Industries” publishers=”Microsoft” platforms=”Xbox One” genres=”Action” release_date=”11 november 2014″]

Master Chief gör sig redo att storma din Xbox One. Klarar han övergången från det förflutna till nutiden i denna ambitiösa storsatsning?

Halo var ett av mina favoritspel när det släpptes till Xbox i mars 2002. Mina förväntningar var skyhöga efter allt förhandssnack om hur bra och revolutionerande det var. Jag minns hur jag vankade fram och tillbaka i Elgigantens lokala butik i Vänersborg och blängde på det gröna spelfodralet med en dröm om att en dag få äga det. Efter mycket tjat från mig och mina bröder gick farsan med på att köpa det tillsammans med en Xbox och lyckan var total. Äventyret, upplägget och alla multiplayermatcher var en höjdare som inget spel än idag kunnat rå på.

Just därför är jag så nyfiken huruvida 343 Industries lyckats föra vidare arvet från Halo och alla numrerade efterföljare till nästa generation. Kommer Master Chief göra rättvisa på Xbox One som han gjorde på Xbox tolv år tidigare?

What’s new?

För första gången är samtliga fyra spel som Master Chief figurerat i släppta i en och samma samling. Det enda spel som egentligen genomgått en teknisk uppdatering är Halo 2, då de övriga titlarna tidigare släppts till Xbox 360. I denna version är banorna och karaktärerna mer detaljerade och belysta ur alla tänkbara aspekter. Solstrålar som lyser upp en dalgång, beklädda berg som tidigare var helt avskalade, rymdskepp som fullkomligen sprakar av attribut samt nya filmsekvenser är några exempel på Microsofts digitala make-up. Det kan också nämnas att bilduppdateringen ligger på 60-fps och att samtliga versioner (utom Halo 2) har en HD-upplösning på 1080p, vilket ger ett bättre flyt på skärmen.

En kul detalj i de första två delarna är möjligheten att cirkulera mellan det gamla grafikläget och det nya för att jämföra hur långt utvecklingen kommit på spelfronten. Ljudet är mer uppskruvat och ekar unisont från högtalaren i fulla drag som får ljudsättarna i de gamla versionerna att skämmas för sin inkompetens . Kalla kårar går längst ryggmärgen när en samlad kör sjunger för full hals till tonen av två smattrande maskingevär.

Halo 2 har fått den största renoveringen i spelserien till Xbox One.

Kontrollen sitter som gjuten i handen och inga fel kan skönjas hur Master Chief  navigerar genom sina äventyr. Om skjutandet är spelens styrka så är handlingen den största svagheten. Storyn engagerar inte i någon större utsträckning och försvinner rätt fort i diverse avvägar om intriger och konflikter bland covenanterna, den utomjordiska rasen som mänskligheten slåss mot. Mycket tonvikt kommer också läggas på relationen till vapendragaren Cortana som vägleder Master Chief under resans gång ända till klimax i den fjärde installationen.

Menysystemet ger dig möjlighet att direkt hoppa mellan samtliga banor utan att behöva spela någon singelkampanj från start. Man kan också höja svårighetsgraden en aning genom att markera tillval som till exempel gör fienderna mer starkare eller att din ammunition fortare tar slut. Ju svårare, desto mer stiger poänggraden och även dina achievements som visas upp på skärmen med jämna mellanrum som gröna tillrop. Inställningarna inför varje spelsession kan vara lite förvirrande i början men blir snart passé när man får kläm på det.

Fyra klassiker samlade på en skiva - kan det bli bättre?

Fyra klassiker samlade på en skiva – kan det bli bättre?

Delad glädje är dubbel glädje

Multiplayer var ett av de starkaste korten som gjorde spelet så långlivat bland mig och mina bröder. I denna samling har man inte sparat på krutet utan satsat stort för att hålla lagspelandet intakt. Över hundra slagfält finns upplagda som spelaren kan hoppa fram och tillbaka när det passar. Vill man samla ihop kompisgänget för en gemensam match så funkar detta utmärkt, särskilt om man vill återuppleva gamla minnen på en del banor som fått behålla den ursprungliga designen i det första Halospelet. Man kan också designa kartorna och sätta upp spelstil efter egen smak i Forge-läget som tillåter fantasin flöda. Varför inte smäcka upp en pansvarvagn i mitten av kartan och enbart beväpna alla stridspittar med raketgevär?

Co-op är också ett alternativ för två stycken som är sugna på lagspel i en singelkampanj. Här gäller det att snacka ihop sig och agera taktiskt för att lättast plöja genom horderna av fiender som väntar runt hörnet i parti och minut. Säkerligen kommer ett och ett annat gruffande höras från den ene när den andre kör sitt egna race.

Multiplayer är den största godbiten i hela paketet.

Ett prisvärt paket

Jag är nöjd med med vad 343 Industries åstadkommit och kan varmt rekommendera detta paket som innehåller fyra spel till priset av ett med en förtitt på det kommande Halo 5: Guardians multiplayer. Det är synd att Microsoft inte kunde ta med Halo: ODST, Halo: Reach och Halo Wars för att fullgöra samlingen till sin yttersta spets och lagt energi på att ytterligare ge spelen ett större ansiktslyft.

Har du redan spelat hela serien så kommer du inte stöta på några större överraskningar utöver den grafiska finputsningen. Men för dig som inte gjort det väntar en skatt som kommer ta många av dina dyrbara timmar i beslag. Detta är ett spel att lägga till samlingen och ett stycke unik spelhistoria.

[youtube id=”ei0DKYdlTK0″ width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Halo: The Master Chief Collection” betyg=”8″ skribent=”Robert Zackrisson” datum=”2014-11-14″][/recension]