Hyrule Warriors

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Hyrule Warriors” developers=”Tecmo Koei” publishers=”Nintendo” platforms=”Wii U” genres=”Actionäventyr” release_date=”19 september 2014″]

Innan det otroligt läckra The Legend of Zelda Wii U kommer får vi gott nöja oss med Hyrule Warriors. Nej det är inte ett vanligt Zelda-spel. Ja det är ett Zelda-spel. Förvirrad? Det var jag också i början, men efter ett tag insåg att det är okej.

Ett krigshärjat land

Hyrule Warriors tar vid i starten av ett krig mot en ondskefull häxa. Link, en naiv och modig fotsoldat, visar potential och blir spjutspetsen i den armé som ska försvara landet. Inom kort rekryteras hjältar från andra The Legend of Zelda-universum och spelet uppnår ett tillstånd av cross-over främmande för serien. Ändå infinner sig ett slags sammanhang i kaoset.

Det finns tre spellägen i Hyrule Warriors och allt som oftast gäller det att hugga ner horder av kanonmat, ta över fort som vaktas av kanonmat och slå ner en boss som omges av kanonmat. Att fälla över tusen fiender per uppdrag är ingen ovanlighet. Däri ligger lite av kicken i Hyrule Warriors, att känna sig övermäktig och fullkomligt krossa allt motstånd.

26_Link_gauntlet_05
Alla hjältar och vapentyper är olika, men det de alla har gemensamt är att de är häftiga.

Spelläget Legend Mode berättar spelets story i en kedja av fältslag och videosekvenser, Free Mode tillgängliggör uppdragen i storyn att spelas med vilka hjältar som helst och Challange Mode utmanar spelaren att klara särskilda uppdrag under tidspress. Adventure Mode är spelets nickning till seriens födelse och skickar spelaren på ett äventyr över originalets, The Legend of Zelda till Nintendo 8-bitar, karta där utmanande strider och värdefulla skatter väntar. Det är i Adventure Mode som de allra bästa vapnen finns samt hjärtbitarna som behövs för att stärka hjältarna.

Du vackra, skrälliga Hyrule

För första gången har ett Zelda-spel utvecklats med högupplöst grafik i åtanke och det är stundvis otroligt vackert. Aldrig tidigare har hundratals fiender täckt Hyrules slätter och aldrig har Link sett så skarp ut. Att se Hyrule Castle Town återskapat som en övergiven och spöklik ruin fick mig att drömma tillbaka till de dagar jag spelade The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Dessa nostalgitrippar är Hyrule Warriors största styrka och de finns inte bara i miljöerna, utan även i detaljerna – Gorondansen någon?

Tyvärr kan jag inte påstå att miljöerna är särskilt livliga. Ofta känns de som tomma ytor, korridorer eller rum som enbart är fyllda med små ettriga fiender. Ganska fina slagfält, men också ganska tomma. Av alla områden i Hyrule Warriors finns det bara ett som har personlighet och det är den som manifesterar Links hybris.

Värst av allt är däremot spelets röster, eller snarare bristen på sådana. Förutom den utmärkta berättarrösten i spelet story består karaktärernas dialoger av stön och suckar. Lana och Agitha är de mest irriterande karaktärerna i spelet då de konstant fnittrar, piper, tjuter eller stönar. Jag kan för mitt liv inte förstå varför utvecklarna valt att spara in på röstskådespelet när det hade kunnat bli något av en innovation för serien. Eller var det Nintendos ledning som konservativt lade armarna i kors och skakade på huvudena?

B, B, B, B, B, Y

Hyrule Warriors är otroligt lätt att spela, vilket både är till dess fördel och nackdel. Det är enkelt att hoppa in och lära sig krossa fiendearméer, men när grunderna sitter blir det att söka efter värdiga motståndare som, förutom bossarna, inte finns. Utmaningarna, tack och lov, finns dock att finna i Adventure och Challange Mode.

63_Adventure_Mode_07
Adventure Mode förvandlar Hyrule Warriors till en skattjakt!

Mycket av underhållningen i Hyrule Warriors ligger i att spela tillsammans med en kompis och koordinera attacker. En spelar då på teven med en Wii U Pro Controller eller Wii Mote och Nunchuk och den andra spelar på Gamepaden. På det här sättet slipper man dela på teven och kan utforska delar av kartan var och en för sig. Det enda negativa är att grafikens kvalitet sjunker och bilduppdateringen ibland hackar.

Efter en stund kan spelet upplevas som repetitivt då det alltid är samma samma upplägg på striderna. Detta lindras med de många olika kämparna som är spelbara. Förutom Link går det bland annat att spela som Impa, Zelda, Darunia och Midna. De skiljer sig markant från varandra och vissa har dessutom alternativa vapen som på fantasifulla sätt förändrar spelstilen.

Wow, en okej story!

Tidigare Zelda-spel har alltid haft subtila budskap bakom nonsenshistorierna om att rädda prinsessor och sånt. Inför Hyrule Warriors räknade jag inte med att hitta något anmärkningsvärt bakom alla flashiga strider, men om man kan bortse från Lanas stön och häxan Cias överdimensionerade bröst, finns här faktiskt något värt att fundera på. Det finns små, men viktiga, detaljer i de scener som utspelas som i slutändan faktiskt ändå gör hela historien ganska okej.

hyrule warriors story
Denna animerade videosekvens är stilren, mysig och lägger grunden för spelets story på ett utmärkt sätt. Synd att den är den enda.

Wow, ett okej sidospår!

När Hyrule Warriors utannonserades var jag glad men också förvirrad. Jag visste inte riktigt vad jag hade att vänta mig. Det såg häftigt ut, men var inte utvecklat av Nintendo. Det såg ut som ett Zelda-spel, men betedde sig inte som ett. Link, Zelda och Impa var med, men de var mycket coolare än vanligt. Jag var hypad men också lite orolig.

Nu, efter att ha spelat det, känns det som att jag har landat och funnit ett lugn i stridens kaos. Jag vet vad det är jag spelar och jag är okej med det. Hyrule Warriors är vad som kallas en spin-off, en produkt som skapats och marknadsförts med associationer till ett större och mer populärt varumärke. Beskrivningen kan låta lite negativ, men det är helt okej.

I vintras nämnde Nintendos VD Satoru Iwata att de kommer sprida sina immaterialrätter till nya marknader. Vi har redan sett Mario och de andra figurerna gästa hos McDonald’s Happey Meal och kanske är Hyrule Warriors, som utvecklats av en utomstående studio, ett nytt sätt för Nintendo att sprida sina älskade karaktärer?

Hyrule Warriors är ett helt okej spel som både fungerar som roligt tidsfördriv och aptitretare inför det ”riktiga” Zelda-spelet. Fans kommer finna saker hos det att älska, som till exempel det nostalgidoftande Adventure Mode. Spelaren som letar efter ett djupt och komplext spel med öppen värld eller varierade spelmoment bör kanske söka sina kickar någon annanstans.

[youtube id=”z107NbGUIOk” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”Hyrule Warriors” betyg=”6,5″ skribent=”Daniel Vallejo” datum=”2014-10-10″][/recension]