Ratchet and Clank: Nexus

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Ratchet and Clank: Nexus” developers=”Insomniac” publishers=”Sony Computer Entertainment” platforms=”Playstation 3″ genres=”Plattform” release_date=”13 november”]

Om man hade tagit bort Playstation- och Insomniac logotyperna från omslaget hade jag misstagit Ratchet and Clank för att ha varit en film från Dreamworks. Känslan satt kvar även när jag spelade och då det var mitt första möte med seriens ikoniska rymdråtta och robot, var jag tvungen att kolla upp åldersgränsen. När vissheten om att Ratchet and Clank: Nexus klassats som PEGI 7 var det lättare att bemöta det och som spel är det därefter faktiskt helt okej.

Nexus3
Jag lovar, det här kommer inte att göra ont. Säg aaaah!

Bomber och granater!

Efter en explosiv start introduceras man med jämna mellanrum för nya vapen, det ena mer spejsat än det andra. En lobbar gubbar-i-lådor, en annan gör fienderna till snögubbar och en tredje är en uppkäftig robot som hjälper till när det blir svettigt. Detta är nått som är seriens säljargument: många galna vapen. Alla vapen har separata levlar och uppgraderingskartor som tillåter en att pimpa sina favoriter.  Även om ombyte förnöjer och jag ibland växlar aktivt mellan de olika bössorna upplever jag att de vapen man började med och har hunnit uppgradera mest är de bästa.

Till en början kan striderna framstå som barnlekar, men man inser snabbt att Ratchet inte tål så himla mycket och det dröjer inte länge innan fienderna multipliceras och faktiskt tvingar en att anstränga sig. För en kid på runt 10 år kan den här blandningen av tokiga vapen och färgglada effekter underhålla, men för den äldre och kunnigare spelaren är det inte lika roligt. Träffdetektionen är inte 100% och kontrollen är inte så tight som man hade kunnat önska sig. Det är helt okej, inte mindre och framförallt inte mer.

Nexus2
Destructopalooza bjuder på den numera sedvanliga arena striderna. Reklamvideon för evenemanget är dock bäst!

Previously on…

Ratchet and Clank: Nexus är den avslutande delen på Future-sagan som består av Ratchet and Clank Future: Quest for Booty och Ratchet and Clank Future: A Crack in Time. Nya spelare som jag, fick veta det nödvändiga genom en nyhetssändning i början av spelet: en fångad rymdhäxa eskorteras av Ratchet till ett fängelse för att ha utfört vidriga brott mot rymdmedborgare. Inbitna fans förstår säkert precis vad som hänt, händer och kommer att hända.

Här visar sig en av spelets svagare sidor. Rymdhäxan flyr såklart sin fångenskap och en galen häxjakt (haha!) tar vid efter ett motiverande kaboom. Den osofistikerade historien är så genomskinlig att man inte blir förvånad när man klampar in på häxans gamla barnhem och stöter på en gigantisk mördarrobot som låg i bakhåll. För dom yngre är detta precis lagom mycket spänning i scenerna, lagom mycket finurliga aha-upplevelser och lagom svåra miljöer att ta sig igenom. Slapstick-humorn och ordlekarna i dialogerna kan vara spot-on och får mig att dra på smilbanden ibland. Men aldrig mer än det.

Nexus1
Stora robotar är det häftigaste som finns! Fast den här killen blir man ganska trött på till slut.

Under Julgranen

Ratchet and Clank: Nexus är till för seriens fans som vill ha hela upplevelsen. Det är ett spel som också lämpar sig mycket bra till barnet som blivit nekad Battlefield 4. Spelets låga pris (drygt hälften av ett vanligt nysläppt spel) är något att ha i åtanke nu när julen närmar sig – det är ju alltid poppis med en extra julklapp. Men för den vuxna gamern kommer detta spel sannolikt att passera obemärkt när alla storspel det här kvartalet skriker med sin närvaro. Vilket är lite synd.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”3X2M7USGkgM” width=”600″ height=”350″]