Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure

[gameinfo title=”Spelinformation” game_name=”Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure” developers=”Sega” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Dans/Äventyr” release_date=”5 april”]

Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure är något så ovanligt som ett spel direkt ifrån Sega själva. I dessa dagar är vi inte direkt bortskämda med spel från jätten som givit oss så mycket egensinniga och lysande spel genom åren. När man nu väljer att släppa ett spel till 3DS så visar det sig vara ett något schizofrent, men samtidigt underhållande lir. Man har mixat den klassiska peka-och-klicka-genren med ett dansspel som för tankarna till Michael Jacksons 90-talsklassiker Moonwalker. Släppt av just Sega.

Sång- och dansskurk
Spelet utspelar sig i Paris. Staden som är hemvist för gentlemannatjuven Raphael, alias Phantom R  och hans hund Fondue. För många år sedan separerades Raphael från sin far och sedan dess har livet för Raphael gått ut på att finna sin far. Han är övertygad om att ledtrådarna till hans fars försvinnande finns  gömda i diverse konstföremål runt om i Paris. Som sitt alter ego Phantom R genomför Raphael en serie mer eller mindre fräcka stölder för att komma åt dessa föremål. Vid sin sida har han sin hund Fondue som skäller som bara franska hundar kan. Ett härligt persongalleri fylls också av bland andra violinspelerskan Maria som hjälper Phantom R under äventyrets gång.

Inget spel är komplett utan en skurk. I Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure försöker elakingarna att väcka Napoelon från det döda samtidigt som Phantom R genomför sina stölder. Historierna flätas med tiden samman och äventyret tar en oväntad vändning.

Dansa som Travota
Som sagt, Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure är ett lite udda spel. Det är ett riktigt bra peka-och-klicka spel som i sina bästa stunder för tankarna till Professor Layton. På många ställen i banorna finns gömda ledtrådar och ibland hittar man dem av en ren slump. Här har Sega verkligen lyckats och man lär kunna locka många fans av genren. Samtidigt har man mitt i allt detta blandat in många minispel som oftast går ut på att dansa sig igenom kniviga situationer. Genom att i takt med musiken och enligt specifika mönster föra stylus-pennan över den nedre skärmen så dansar Phantom R som värsta John Travolta.

Ris och ros
Tyvärr har man också blandat in en del minispel som använder sig av det inbyggda gyrot. Av erfarenhet så vet vi att gyro och 3D inte är en bra kombination. När man rör sitt 3DS framför sig så tenderar 3D-effekten att få den övre skärmen att bli minst sagt oskarp.
Detta tycks dock Sega varit väl medvetet om, för under de sekvenser man måste använda gyrot så har man haft den goda smaken att stänga av 3D. Detta räddar dock inte spelmomentet som känns ganska onödigt i ett i övrigt bra spel.

Sega har visat att man definitivt inte är döda som speltillverkare. Rhythm Thief & the Emperor’s Treasure må ha ett onödigt långt namn och ett och annat mindre genomtänkt avsnitt. Men som helhet fungerar kombinationen av klassiskt äventyrsspel och dans över förväntan. Det lär inte rädda Sega som företag, men det kanske hittar ett och annat nytt fan. Det är inget svårt spel, men spelbarheten är hög . Personligen har jag flera gånger återvänt till olika danssekvenser för att slå mitt eget rekord. Det, om något är ett tecken på att ett spel har det där lilla extra som får det att sticka ut från mängden.