Sonic Lost World

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”Sonic Lost World” developers=”Sonic Team, Dimps” publishers=”Nintendo” platforms=”Nintendo 3DS” genres=”Action-Äventyr, Plattform” release_date=”18 oktober 2013″]

Snabb och färgglad

Efter många års nedåtgående trend fick Sonic-franchisen ett rejält uppsving med Sonic Generation och Sonic colors. Frågan är om det nya spelet i serien, Sonic Lost World till 3DS, kan hålla liv i denna trend? Till många Sonic-fans glädje är snabbheten från tidigare spel helt intakt. Återigen kommer du springa förbi i en livfull, färgglad miljö med en uppbyggnad som påminner mycket om Super Mario Galaxy. Med R-knappen som den nya sprint-knapp blir den nya fartkänslan ett välkommet tillägg. Nu har du också både möjligheten och valet att både springa fort och hoppa med precision från plattform till plattform.

sonic_dubbel_1
Det går fortfarande bra att trots gravitationen. Ibland kan det gå lite för fort.

Parkour – ett tveeggat svärd

Sonic Lost Worlds främsta förtjänst är delvis de nyligen tillagda parkour funktionen. Denna funktion gör att Sonic kan springa, klättra och hoppa på väggar. Det är roligare än någonsin att kontrollera Sonic och känna att du har en stor frihet. Lika mycket som parkour är roligt och intressant så är det samtidigt lite av en förbannelse. När man springer mot en vägg reagerar Sonic automatiskt på väggen och börjar klättra. När han saktar in kan man få en kort boost genom att trycka på x eller side-steppa genom att trycka på vänster eller höger. Detta har en tendens att fungera lite för bra, då Sonic kan fastna och ofrivilligt springa uppför väggarna, vilket blir ett irritationsmoment som försvårar möjligheterna att komma vidare i banan. Många andra gånger kan det orsaka att man missar och förlorar flera liv helt i onödan. Detta s.k. ”cheap death” syndrom har varit ett svåröverkomligt hinder för serien alltsedan Sonic steg in i den tredimensionella världen. Tyvärr förekommer den väldigt ofta även i denna titel. Jag måste dock ge mycket cred till utvecklarna som lyckats göra Sonic kontrollerbar, men nu är det största problemet istället det halvfungerande lock-on systemet. Lock-on systemet tillåter spelaren att låsa siktet på exempelvis fiender. På en av banorna skulle jag ta mig över ett stort gap genom att använda en power-up. Över gapet fanns elektriska metallpinnar som jag skulle sikta på, men många gånger ville Sonic inte alls låsa in på dem och jag faller gång på gång ner i avgrunden.

sonic_dubbel_2
Synd att det inte fungerar lika bra i spelet

Brutna löften

När produktionen av Sonic Lost World först tillkännagavs så framhävdes framför allt friheten och det massiva nätet av möjliga vägar man kunde ta sig igenom. Detta var något som jag såg fram emot att prova och se hur det skulle fungera, men till min stora besvikelse verkar det vara helt frånvarande i denna version av Sonic Lost Worlds. Det var få gånger jag kunde ana att bandesignen var skapad runt den nya världens struktur. Tyvärr kändes det som att det närmaste jag kom till ett vägnät var att välja mellan att hoppa över ett par plattformar för att komma högre upp, vilket ofta kändes som en svag ursäkt när jag lika gärna hade kunnat springa upp på väggen. Det kändes som relativt betydelselösa val och alltför linjärt för att vara en Sonic-titel. Inte blir det bättre av att banorna dessutom kan ta upp till 20 minuter att spela igenom Jag saknar det klassiska vägnätssystemet som gjorde Sonic bra från de allra första spelen. Man kunde som oftast ta vilken väg som helst som kunde leda till en helt ny bana och på så sätt blev spelen roliga och enkla att spela om. De var korta, gick snabbt och blev lite klurigare hela tiden.

Nytt möter gammalt

I Sonic Lost World blandas många element från tidigare titlar med nya fräscha idéer. Det vi kanske mest känner igen är de små krabaterna som debuterade i Sonic Colors till Nintendo Wii och Nintendo DS. Denna gång kommer de med förstärkningar i form av nya figurer och nya roliga krafter. Vi kan också dra oss till minnes de klassiska elementsköldarna, som debuterade i Sonic 3 men som nu har mist sina specialförmågor till förmån för Sonics nya konster och därmed inte alls är lika intressanta längre.

sonic_dubbel_3
Så tillfredsställande att förstöra sin omgivning

Fokuset i de nya power-upsen har legat på de hjälpmedel som kommer upp när du mister några liv under någon knepig del av banan. Detta känns igen framför allt från de senaste Super Mario spelen, men till Sonic Lost Worlds fördel finns det en mångfald i dessa hjälpmedel. Det finns t.ex. en fighter-jet som kan blåsa fienderna i bitar eller ett ufo för att du ska kunna glida ner säkert och göra svårare och mer riskabla hopp. Ännu en nyhet är att det finns en affär i spelet där man kan köpa dessa power-ups. Man börjar lite smått med ett fåtal vapen, som sedan kan utökas genom att uppgradera affären. Valutan är i detta fall ett flertal olika kristaller som man får när man klarat varje bana, där varje värld har sin speciella kristallsort.

Ljuset i tunneln

Sonic Lost Worlds största förtjänst är bossarna, där var och en utnyttjar en ny aspekt av spelet på sitt egna sätt. Allt ifrån att utnyttja Sonics snabbhet för att anfalla bakifrån till att använda de olika krafterna från de små varelserna. Man använder alla Sonics olika förmågor på ett eller annat sätt Det är synd att bossarna inte utgör en större del av spelet. Jag fann att jag ständigt längtade efter att se hur innovativa bossarna var och hur man skulle besegra dem. Det var alltid lika tillfredsställande att lista ut och besegra ”the deadly six”.

Sinsix
Ett gäng med färglada skurkar va bestält

Lättsam och underhållande

Storyn i Sonic Lost World 3DS är varken särskilt intelligent eller djup, men väl så underhållande och passande till Sonics speluniversum. Den är lättsam och innehåller ett flertal humoristiska moment som får dig att skratta lite lätt inombords. Tyvärr håller inte detta Sonic-spel måttet riktigt och är definitivt inte lika starkt som föregångaren Sonic Generations. Svagt lock-on och parkour system, som stjälper betydligt mer än vad det hjälper, drar ner betyget betydligt. Men i sina bästa stunder skiner Sonic-seriens genialitet igenom och då är spelet riktigt roligt och erbjuder både utmaningar och överraskningar.

Läs om vår betygsskala >>

[youtube id=”EZRm0ndfuUY” width=”600″ height=”350″]