The Golf Club

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”The Golf Club” developers=”HB Studios” publishers=”HB Studios” platforms=”Playstation 4 / Xbox One / PC” genres=”Sportspel” release_date=”19 augusti 2014″]

Det är synd att säga att det vimlar av bra golfspel på marknaden. EA:s Tiger Woods-serie har länge dominerat genren, men nu vill en liten uppstickare från indieutvecklaren HB Studios blanda sig i leken.

Till att börja med vill jag klargöra att The Golf Club, som man valt att kalla spelet, inte har några licenser över huvud taget. Det betyder att vi inte får se någon Tiger Woods eller Rory McIllroy på golfbanan. Inte heller banorna är hämtade ur vekligheten, även om namn som ”Pinehurst River” kan lura den golfkunnige.

The_Golf_Club_002
Rutiga byxor ingår givetvis i alla golfares standardutrustning.

Glöm stor publik och majortävlingar. The Golf Club koncentrerar sig enbart på spelet golf och även om spelet hela tiden kommenteras av något trötta kommentatorer så är känslan genomgående att man spelar en runda på banan hemmavid. De medföljande banorna är dock roliga och varierande. Det finns flera typer av banor, allt från klassiska skogs- och linksbanor till bergsbanor. Det går till och med att spela i öknen för den som känner för det.

Mus eller handkontroll?

Kontrollen är klassisk, även om det tog en stund för mig att lista ut hur den fungerade. Med båda musknapparna nedtryckta skall man med en stadig rörelse föra musen först bakåt och sedan snabbt framåt. Jag saknar en bra guide till kontrollerna och de flesta tricks får man lista ut själv.

Det är en konst att få till ett rakt och kraftfullt slag. Spelet saknar helt mätare som i svingögonblicket berättar hur du ligger till. Istället får du se en graf som visar hur slaget blev – efter att du träffat bollen. Detta kan kännas något frustrerande, men det är en vanesak. Däremot så insåg jag snabbt att allt fungerade ännu bättre med en gamepad än med mus och resten av mitt spelande fick ske med en Xbox-kontroll inkopplad till min PC.

The_Golf_Club_05
Denna banan har jag designat alldeles själv.

På handkontrollen styr du svingrörelsen med höger styrspak och siktar med vänster. Även detta en klassisk lösning som är betydligt lättare att hantera än en jämn musrörelse. Spelet känner av att en kontroll är inkopplad och menyerna anpassar sig automatiskt till de nya knapparna och navigationen känns enkel och intuitiv. Slagen kan som sig bör anpassas in i minsta detalj. Det går att ändra slagställning, slagtyp och till och med var på bollen klubban skall träffa. Med lite erfarenhet lär man sig vilka slag som behövs för att ta sig ur kniviga lägen eller hur man skall göra för att få bollen att spinna tillbaks mot flaggan efter ett perfekt inspel.

Skapa egna banor

The Golf Clubs stora behållning är ändå designläget som låter spelaren själv skapa banor efter tycke och smak. Först får du välja vilken typ av bana du vill skapa. Därefter antal hål och typ av hål. Spelet lägger sedan ut hela banan och sedan är det upp till spelaren att modifiera sin bana efter eget huvud. Friheten är snudd på obegränsad, men personligen hade jag gärna sett att det gick att rita ut placeringen av hålen helt själv. Till hjälp med bandesignen har spelaren ingen mindre än Greg Norman att fråga om råd. Hans erfarenhet och små tips gör faktiskt att hålen ofta blir snäppet bättre. Givetvis går det att dela med sig av sina skapelser till andra spelare över nätet.

The_Golf_Club_07
”Get in the hole!” lär ingen publik ropa i The Golf Club.

Golf är som bekant ingen actionfylld sport. Att spela online kan kännas avskräckande om man inte vill plöja ner timmar på att vänta på att motståndaren skall slå. Fyra spelare kan spela i en boll samtidigt och givetvis tar det alltid lite tid att vänta in de tre övriga spelarna innan man själv får slå. Detta har HB Studios hittat en lika enkel som genial lösning på. Det går närsomhelst att hoppa ur spelet. Matchen fortsätter då utan dig, men när du återvänder senare till spelet så får du spela mot så kallade ”ghosts”, alltså spöken av dina motspelare. Du får alltså se hur de skötte sig och det är inga problem att snabba upp processen genom att hoppa över rivalernas slag.

Är du som jag ett stort golf-fan så är i dagsläget The Golf Club faktiskt ditt enda alternativ till den nya generationens konsoler. Även om det kanske inte är fullt så snyggt som EA Sports storspel så känns det mer äkta. Arkadkänslan är inte lika påtaglig och svårighetsgraden är precis lagom. Med det kraftfulla designverktyget så kommer det att finnas gott om banor att spela på innan man tröttnar. Vill du dock spela som dina idoler på världens bästa golfbanor så får du nog vänta på nästa Tiger Woods-spel.

[youtube id=”4_ojuE7ykaU” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”The Golf Club” betyg=”6″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-09-13″][/recension]