The Sims 4

[gameinfo title=”Spelinfo” game_name=”The Sims 4″ developers=”EA Maxis ” publishers=”Electronic Arts” platforms=”PC / Mac” genres=”Livssimulator” release_date=”4 september”]

När jag spelat för mycket dataspel så brukar min fru pika mig med orden ”skaffa dig ett liv”. Visst, tänkte jag och gav mig på att recensera The Sims 4.

The Sims är mer än ett spel, det är en institution i branschen. Den första utgåvan släpptes redan år 2000 och sedan dess har vi sett ytterligare tre versioner och framför allt mängder av expansioner. Nu är det över fem år sedan The Sims 3 släpptes och fans över hela världen har väntat med spänning på Maxis senaste skapelse. Frågan är om Will Wrights adepter har lyckats leva upp till de högt ställda förväntningarna eller om EA levererar ett medelmåttigt spel som inte lyckas axla föregångarnas mantel?

ts4_cas_2
Tjock eller smal. Eller varför inte som jag? Möjligheterna är oändliga.

Först och främst måste jag erkänna att jag aldrig har spelat något spel ur Sims-serien tidigare, med undantag för The Sims Medeltiden. Jag kommer därför inte jämföra det nya spelet med tidigare utgåvor, vilket kan vara både bra och dåligt i dessa sammanhang. Däremot är jag ett stort fan av Maxis andra storspel Sim City, så jag har lite koll på Simmarnas värld.

Virtuell personlighet

Mitt första uppdrag blir att skapa en alldeles egen liten Sim-figur. Givetvis skapar jag honom för att efterlikna mig, om än något mer vältränad. Valmöjligheterna är oändliga och det går att modifiera nästan varenda detalj på kroppen. Jag vet vad ni tänker, men just DET går faktiskt inte att påverka. Glöm krångliga menyer och annat strunt. Vill du att din Sim skall ha en större näsa så drar man helt enkelt i den, snabbt och smidigt. Förutom kroppsform skall du även bestämma ålder och klädstil på din Sim.

Men en människa, om än en virtuell sådan, blir ganska ointressant utan personlighet. Jag ger min Sim en huvudegenskap, nämligen sportig samt tre underegenskaper. Flex Stargazer, som min Sim döps till blir en obotlig romantiker, knasboll och givetvis händig. Egenskaper ingen riktig man kan leva utan. Eller hur?

ts4_dancing
Är det inte…? Jo, visst är det Barack!

Genom en enkel och förvånansvärt intuitiv menygenomgång ombeds jag att välja bostadsområde till min Sim. Det är här hans skall leva, bo, verka och så småningom kanske bilda familj. Jag väljer med stor noggrannhet ut ett lugnt förortsområde med en ledig hörntomt, perfekt för en liten villa omgiven av ett klassiskt, vitt staket. Till en början så är själva byggandet spelets stora behållning. Budgeten är begränsad, men låter spelaren designa ett basalt hem med alla nödvändiga bekvämligheter. Pengarna räcker till och med till att smycka ut huset med lite extra lull-lull.

När huset är byggt och din Sim har flyttat in så skall man börja leva sitt virtuella liv med allt vad det innebär av relationer, basbehov, jobb och nöjen. Det visar sig snart att Flex inte är den vassaste kniven i lådan. Trots mina ansträngningar att bygga ett fint hem åt honom och inrett det med det mesta som skulle göra en bostadssökande student grön av avund, så springer idioten till närmsta parkbänk och vilar när han blir trött. Tydligen så duger inte den nybäddade sängen i det luxuösa sovrummet till honom.

ts4_build_2
En grön diamant över huvudet måste vara den amerikanska drömmen.

Nåväl, Flex är ju trots allt ännu ung och även om parkbänken är hård så tycks humöret inte påverkas nämnvärt. Den gröna diamanten svävar över Flex som ett tecken på välmående. Ganska snart blir den dock gul för att snabbt skifta över i orange och så småningom illavarslande rött. Tydligen så mår min Sim inte så bra då han varken fått äta eller ta ett bad på flera dagar.

Det är både enkelt och roligt att leva sitt liv som en Sim, så länge allt går som det skall. Flex hittar snart nya vänner och det stora nöjet blir att spela Allan på närmsta kvarterskrogen, som för övrigt drivs av en barsk herre med en mycket vacker dotter. Flex fattar snart tycke för Amanda och efter många dejter med dyra presenter blir de ett par. And life goes on…

Varje Sim har ett livsmål som baseras på de egenskaper du väljer i början. Detta mål nås genom mindre delmål och spelet delar titt som tätt ut små utmaningar som bör genomföras. De kan exempelvis beså i att bygga ut ditt hus med en ateljé eller jobba dig upp till stjärnkock i restaurangbranschen.

ts4_e3_andrescope
Det finns många annorlunda jobb att välja mellan i The Sims 4.

The Sims 4 handlar om så mycket mer än att uppfostra och hålla liv i dina Simmar. Det handlar om att skapa och ta ansvar för ett litet, virtuellt liv. Du kommer att få brottas med raseriutbrott, magsjuka, bränder, snorungar och taskig ekonomi. Ingen större skillnad från att få ihop vardagspusslet i det verkliga livet med andra ord. Dråpliga situationer kan, och kommer att uppstå i tid och otid.

Den funktion som det förmodligen talats mest om i gaming-världen är det helt nya galleriet som låter Sims-fans över hela jorden dela med sig av sina skapelser. Redan några timmar efter releasen så var galleriet fullt av fantasifulla byggnader, väldekorerade trädgårdar och mer eller mindre fantasifulla Simmar, alla fritt tillgängliga för vem som helst att använda sig av i sina egna världar.

Ensam bland massorna

The Sims 4 är baserat på allt ovan en rolig livssimulator som uppmuntrar till kreativitet. Det är dock långt ifrån helt felfritt. Även om det är lätt att skapa sig ett hus och börja leva ett liv så känns spelet inte sammanhängande. Världen är inte direkt spännande och glädjen i att upptäcka nya delar av kartan och lära känna nya personer vill inte riktigt infinna sig. När din Sim går till jobbet så försvinner han eller hon från kartan under tiden arbetspasset pågår. Då är det tur att man kan snabba upp tiden eller lägga energi på en helt annan Sim för ett tag.

ts4_e3_rocket
Nä, nu drar jag till en bättre plats!

Det finns redan ett antal tillägg att köpa till Sim 4. Dessa följer med om man väljer att införskaffa de lite finare versionerna av spelet och ger dina Simmar tillgång till bland annat roliga djurhattar eller en laserljusshow och roliga dräkter. Då Maxis valt att ta bort en del standardfunktioner som fanns i trean, så som pooler, så kan vi kallt räkna med att dessa återvänder senare i form av expansioner. Ett genialt, men ganska sniket sätt för utgivaren EA att tjäna pengar på spelet långt efter att det försvunnit från butikshyllorna.

Jag vill ju köpa en bil

Listan på saker jag saknar i The Sims 4 kan göras lång. Vart finns exempelvis alla nyfödda, alla bilar, alla cyklar och varför finns det inga stormarknader eller butiker över huvud taget? Och varför skapar sig de Simmar jag inte kontrollerar inte egna karriärer eller familjer?

The Sims 4 känns inte som ett färdigt spel. Kanske är det en medveten strategi från utvecklaren som vill fortsätta att släppa uppgraderingar och tillägg i många år framöver. Men det går inte att kringgå det faktum att min Sim kändes väldigt ensam i världen, även om han hade sambo och så småningom bildade familj. När hans virtuella liv var över så lämnade han tyvärr inte mycket till eftervärlden, mer än ett snyggt hus och en välansad gräsmatta.

[youtube id=”z00mK3Pxc8w” width=”600″ height=”350″]

[recension titel=”The Sims 4 ” betyg=”7″ skribent=”Jonas Hernstig” datum=”2014-09-24″][/recension]