Gundam Versus Recension

Gundam Versus är det senaste fightingspelet i Gundam VS-serien och är så mycket fan service att det är svårt att värja sig. Sinnesintrycken får kortslutning av designen, musiken och alla referenser! Och så är det jävligt bra robotfighting som på ett ypperligt sätt emulerar animens ostiga action.

Gundam Versus är ett fightingspel i tre dimensioner med jätterobotar sprungna ur Japansk popkultur. Gundam är ett av de mest populära och långgående tecknade serierna i animehistoria. 41 serier och filmer från 1979 till i dag och inspirationskällan till hundratals andra serier med liknande teman. Gundam Versus bygger på det arvet och levererar ett högoktanigt actionspel som fans borde älska, samtidigt som det fungerar som en inkörningsport till allting Gundam.

Mecha mot mecha

Gundam Versus är ett renodlat fightingspel. Det finns ingen story som leder dig genom en engagerande handling. Det finns bara strider mellan jätterobotar. Om detta är för ”lite” för dig finns det tyvärr inte mycket annat Gundam Versus kan erbjuda för att överväga avsaknaden, annat än episka strider mellan enorma robotar beväpnade till tänderna.

Gundam Versus tre huvudlägen är en mot en, två mot två och tre mot tre – antingen online tillsammans med andra, eller offline för dig själv. Då paras du ihop med datorstyrda spelare, vilket är sisådär. Varje spelläge är ganska självförklarande, men där en mot en är standardläget i vanliga fall, är två mot två spelläget där Gundam Versus skiner. Få saker är så roligt som att stå sida vid sida med en kompis, eller främling för den delen, och spöa skroten ur två andra. Tre mot tre är också ett skojigt läge men leder ofta till kaosartade drabbningar där du blir påhoppad av flera samtidigt och orättvist mulad.

Striderna är spektakulära, med neonljus från svärd och raketer och massor med explosioner som raserar miljön runtomkring.

Dessa tre lägen hör ihop med Casual Matches, där du enkelt hoppar in i snabba matcher; Player Matches, där du skapar eller går med i andras lobbyn för att koordinera matcher; och Rank Match där du tävlar mot andra om världstiteln. Utöver stommen av spellägen finns Free Battle där du spelar mot datorstyrda spelare under förutsättningar du själv styr över; Trial Battle där du spelar genom en serie strider som kulminerar i ikoniska strider tagna ur animeserierna; och Ultimate Battle där du, själv eller med andra spelare, möter successivt svårare motstånd och även en och annan boss längst vägen. Såklart finns en Tutorial.

Beslutsångest

Det finns många kämpar att välja mellan i Gundam Versus. Många. Här nördar spelet in sig i sin fanservice. Det finns upp emot etthundra olika robotar, så kallade Suits, att välja. Utbudet innehåller både ikoniska favoriter och bortglömda uppstickare. Dessutom kan varje spelare välja en så kallad Striker som understöd. Att balansera ett fightingspel (balans är viktigt här) kan tyckas en omöjlig bedrift. Så var utvecklarna gjort är att kategorisera alla Suits efter kostnad. Du förstår, varje gång du blir besegrad i strid dras kostnaden av Suiten av från resurserna. Sjunker resurserna till noll förlorar ni. De mer avancerade robotarna har en högre kostnad, men kommer i sin tur utrustade med mäktiga vapen eller specialattacker. Grundläggande Suits, som den allra första från Mobile Suit Gundam, är å andra sidan billigare men har ingen avancerad utrustning. Varje Suit har till råga på det en lång lista av uppgraderingar som blir tillgängliga när tillräckligt med exp har införskaffats med roboten. Valet av Suit blir därför en ekonomisk strategi snarare än ett skojfriskt beslut.

Att välja Suit är en mödosam process som oftast tar mig runt 20 minuter.

Inför varje strid är det därför lätt hänt att du fastnar i menyn för att du vet inte vilken Suit du ska välja. Det är en stressande situation som inte görs bättre av att alla robotar har serienummer till namn och saknar relevant information så som hälsa eller utrustning. Tittar du dessutom närmare på dem möts du av en vägg av text som inte förtäljer något användbart – såtillvida du inte älskar fakta. För det otränade ögat framstår det som en överflöd med liknande robotar. Fans däremot kommer upptäcka ett virtuellt dockskåp med robotar att leka med. Vanliga spelare kommer troligtvis istället känna sig kvävda av mängden valmöjligheter.

Robotpop

När du äntligen bestämt dig för vilken Suit du ska använda kan det roliga börja. Är du otålig och hoppar över tutorial kan det ta en stund att lära sig det lite annorlunda kontrollschemat, men när du väl förstår hur du ska styra din plåtburk blir varje strid en elegant dans i massförstörelse. Varje Suit har diverse raketdrivna rörelsemöjligheter, så kallade Boost Dash för att snabbt navigera slagfältet samt undvika fiendeeld. När du lyckas fläta samman attacker med väjningar blir spelet hejdlöst roligt och emulerar animes fräcka strider på ett yperligt sätt. Svärmar av laserskott och missiler viner förbi och blommar upp i explosioner runtomkring till tonerna av klassiska japanska poplåtar som Tobe! Gundam!, temalåten från Mobile Suit Gundam. När allt flyter på är det mycket svårt att inte dras med. Då är Gundam Versus ett otroligt bra och stabilt fightingspel.

Tyvärr verkar de europeiska spelarpoolen relativt liten i dagsläget och match making kan ta över 10 minuter, vilket inte lämnar något annat alternativ än att söka sig de internationella servrarna. Men där är laggen många gånger fruktansvärd, på gränsen till ospelbar. Alla matcher är inte så, det är dock ett tärningskast hur pingen blir. Med tiden är det däremot troligt att den europeiska spelarbasen växer.

Toppen fanservice

Det är tydligt att Gundam Versus är ett spel för fansen. Fans av serien och fans av jätterobotar. Här finns alla tänkbara robotar från seriens 38 år långa historik, älskade karaktärer som Amuro Raym och Kira Yamato, och en audiovisuell helhet som fångar varumärkets ostighet. Gundam Versus är ett snabbt spel (60 bildrutor i sekunden) som är lätt att hoppa in i och ha roligt med, vilket också gör det till ett bra spel för nybörjare. Finns det ett inneboende intresse för japansk populärkultur är risken att Gundam Versus blir en inkörningsport för allting Gundam – och jisses finns det mycket Gundam!

8