Hatsune Miku: Project DIVA X Recension

Året var 1997. Jag satt på mitt pojkrum framför min trogna playstation och lirade Parappa the Rapper som en galning. Någon gång under samma tidsperiod började jag intressera mig för musik och lärde mig under tonåren att spela både gitarr och piano. Fanns det någon koppling? Snabbspola framåt till år 2005 när Guitar Hero slog igenom och minns tillbaka hur du själv troligtvis satt och kämpade med Ziggy Stardust av David Bowie.

Hatsune Miku: Project DIVA X är ett av många spel som rider vidare på rytmgenrens populärkulturella framgångar. Det kanske inte fångar mitt fullkomliga engagemang såsom tidigare nämnda titlar en gång gjorde, men de nostalgiska undertonerna får mig att höja blicken. Detta kanske inte är det mest ambitiösa rytmspelet som släppts de senaste åren, men det står på egna ben trots vissa haltande element.

Den artificiella världsstjärnan

Hatsune Miku och hennes glada gäng.

Hatsune Miku och hennes glada gäng.

Du kanske inte känner till att Hatsune Miku är en enorm popstjärna i Japan, trots att hon i själva verket inte existerar. När hon uppträder live är det i form av ett hologram som hoppar, dansar och sjunger på scenen. Och folk älskar henne. Flera kommersiella spel har släppts under stjärnans namn, bland annat ett mobilspel till iPhone. Project DIVA X till PS4 är det senaste tillskottet i en lång, växande spelserie.

Redan när spelet startar på TV-skärmen kan man känna sockersötman på tungan. Hatsune Miku och hennes glada gäng förklarar för mig att de lever i en värld där musik styr allt. Men hon kan inte sjunga utan min hjälp. Därför måste jag nu spela genom 30 olika låtar för fullfölja mitt öde och hjälpa henne låsa upp nya musikvärldar. Bland alla färgsprakande menyer, gulliga animekaraktärer och fnittriga dialoger så är handlingen ett tacksamt ramverk… men ändå tunn nog för att klickas förbi i rask takt.

Varning för epilepsianfall

Hjärtat av spelet är musiken och de rytmpussel som hör till. Konceptet är välkänt: följ anvisningarna på skärmen och tryck på rätt knapp vid rätt taktslag, samtidigt som musiken avbrottslöst flyter vidare i bakgrunden. Ibland kanske man måste hålla in en knapp och släppa den vid precis rätt millisekund, eller hålla in två knappar samtidigt. Men det blir sällan krångligare än så. När låten är slut får man reda på om man samlat in tillräckligt med poäng för att komma vidare, varpå man låser upp nya banor och belöningar.

Det gäller att hålla fingrarna rätt i styr när tempot ökar

Något som skiljer sig från många andra rytmspel är att knappkombinationerna dyker upp lite är och var på skärmen. I Guitar Hero är de jämförelsevis alltid längst ned vilket förenklar koncentrationen. I Project DIVA X gäller det att vara ständigt vaksam på hela spelytan för att se var nästa knapp kommer dyka upp.

Att knapparna är så utspridda är kanske en originell touch men det medför två problem. För det första blir det ibland blir svårt att över huvudet taget lägga märke till knapparna eftersom bakgrunden ofta består av dramatiska framträdanden av Hatsune Miku, med epilepsi-framkallande specialeffekter som faktiskt gjorde mig yr vid ett par tillfällen. Det andra är att man inte hinner läsa den engelska översättningen av låttexterna längst ned på skärmen, varför man aldrig har en aning om vad låtarna handlar om. Något som hade underlättat för mig personligen hade varit om knapparna var samlade på en sida av skärmen.

När man klarat av en bana vinner man klädesplagg och accessoarer. Dessa är inte bara kosmetiska utan medför olika effekter som exempelvis kan öka hur mycket poäng man samlar in. Inför varje bana får man klä upp Hatsune Miku, som en docka. Kanske inte direkt det mest underhållande spelmomentet för mig som 26-årig vuxen man, men troligtvis väldigt kul för yngre spelare.

Väldesignat, balanserat och kul

hatsunemiku-14

Hundöron, gasmask eller top hat? Man kan klä Hatsune som man vill.

Saken med Project DIVA X är att det snabbt blir lite repetitivt om man inte är ett fan av antingen rytmspel i allmänhet eller j-pop som musikgenre. Men med hela 30 låtar att spela genom kommer man får man mycket musik för pengarna oavsett vilket håll man lutar åt. Banorna är lagom utmanande med stundvis lågt eller högt tempo beroende på musiken. På normal svårighetsgrad kom jag snabbt vidare utan större ansträngning, även om jag som sagt blev stundvis yr av de utspridda knappkombinationerna på skärmen.

Jag skulle rekommendera Hatsune Miku: Project DIVA X till tonårstjejer som diggar j-pop, vilket jag även misstänker är den huvudsakliga målgruppen. Det är lite väl mycket glitter och glamour för min smak, men musiken är catchy och banorna tillräckligt underhållande och utmanande för att tillfredsställa den tävlingsinriktade ådran. Och så länge man har kul så har spelet ändå lyckats, eller hur?

• Catchy och välproducerad musik
  • Snygg grafik och design
  • Lagom utmanande gameplay
  • Ett generellt feelgood-lir
  • Varning för epileptiska anfall
  • Utspridda knappar på banorna
  • Tunn, menlös handling
7
Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.