HyperX Pulsefire FPS Gaming Mouse Recension

Jag har spelat en vansinnig mängd spel på en lika vansinnig mängd olika spelkonsoler. Datorn är dock den plattformen jag alltid återvänder till. Det finns helt enkelt ett element av kontroll där som är svårt att uppnå på andra ställen.

Varför begränsa sig till några enstaka knappar på en handkontroll när man kan ha ett helt tangentbord? Kommer en styrspak någonsin uppnå samma precision som en datormus? Kanske, men för närvarande är datorn i min bok den obestridde mästaren på snabba FPS, MOBAS och den ständigt växande mängden kompetetiva arenaspel. Oavsett vad man spelar så kommer man i någon utsträckning använda en datormus, så att hitta rätt modell för just ditt specifika ändamål är viktigt för en optimal upplevelse. HyperX Pulsefire FPS Gaming Mouse är skapad med just detta i åtanke och likt namnet antyder är dess valda nisch shooters av alla dess slag.

Enkel utformning

Vid första anblick är detta en relativt enkelt utformad datormus med detaljer som lyser upp i rött så länge den är inkopplad. Detta görs med en 1,8 meter lång flätad USB-kabel och själva installationen är inte mer avancerad än så. Så fort den är inkopplad går den att använda utan att man manuellt måste justera inställningarna, vilket vissa andra möss i kategorin kräver.

Totalt finns det fyra programmerbara knappar om man inte räknar med själva mushjulet och reglaget för sensitiviteten. Detta räcker för generellt spelande, men använder man mycket macros kan det kännas magert.

Rent ergonomiskt är det ganska sparsmakat. Det är en ganska enkelt designad datormus med gummerade sidor för bra grepp. Den gör egentligen inga direkta fel på fronten, men den kunde ha utformats lite bättre för att sitta mer bekvämt i handen när man spelar.

Sensitiviteten sträcker sig från 400 till 3200 dpi, vilket är fördelat över fyra förinställda nivåer. Dessa kan du skifta mellan när som helst genom att trycka på knappen vid mushjulet. Färgen avgör vilket läge som är inställt och från lägsta till högsta dpi går de i ordningen vitt, rött, blått, och slutligen gult. Detta innefattar de flesta arketyperna av spelare, men tillhör man skaran som vill ha millimeterprecision på sensitiviteten så får man kolla på annat håll.

Lätt som en fjäder

Tanken som slår mig när jag för första gången sätter mig med HyperX Pulsefire FPS Gaming Mouse är hur extremt lätt den är. Jag tillhör skaran som vanligtvis föredrar tyngre spelmöss så att plötsligt byta till något som inte ens väger en bråkdel så mycket som min vanliga hårdvara var minst sagt udda. Trots många timmars användning känns det fortfarande som om jag viftar med ett plastigt litet moln med USB-sladd.

Om detta är ett plus eller minus beror helt och hållet på vilken typ av gamer du är. Vissa föredrar lätta möss, medan andra föredrar extra vikt. Om vikten ifråga påverkar dess hållbarhet så har det i skrivande stund runt femtiotalet timmar med aktiv användning i allt ifrån FPS till MOBA inte visat några tecken på detta. Den lämpar tack vare vikten extra bra till FPS, vilket i grund och botten varit utvecklarnas mål. Vi har inte heller hittat någon realistisk yta som den inte fungerar på så allt ifrån musmattan till armstödet på soffan är legitima alternativ.

In alles

Med en prislapp som cirkulerar runt 600 kronor ligger HyperX Pulsefire FPS spelmus strax under medelstrecket. Att säga att det är en budgetmus är alltså inte helt sant, men lyckligtvis verkar kvalitén vara solid nog för att justifiera detta. Söker du efter en extremt lätt mus men inte nödvändigtvis efter en absurd mängd extraknappar så kan detta vara ett mycket prisvärt alternativ.

Ergonomi: Högerhänt
Sensor: Pixart PMW3310
Upplösning: 400/800/1600/3200 DPI
Hastighet: 130ips
Acceleration: 30g
Knappar: 6
Omkopplare: Omron
Knappars beräknade hållbarhet: 20 miljoner knapptryckningar
Backlight: Rött
Anslutning: USB 2.0
Avfrågningshastighet: 1000Hz
USB data format: 16 bits/axis
Dynamisk friktionskoefficient: 0.16µ1
Statisk friktionskoefficient: 0.21µ1
Kabeltyp: Flätad
Vikt (utan kabel): 95g
Vikt (med kabel): 120g
Dimensioner: Längd: 127.54mm
Höjd: 41.91mm
Vidd: 71.07mm
Kabellängd: 1.8m
  • Plug'n'Pay - bara att köra
  • Kan byta dpi med ett enkelt knapptryck
  • Lätt som ett moln
  • Endast för högerhänta
  • Kunde varit mer ergonomisk
  • Relativt få knappar
8
Öländsk ordvrängare och speldesigner. Tillhör den generation och demografi som växt upp med spel och genom detta haft möjlighet att på nära håll se mediet utvecklas. Slår mig gärna ner med någon form av onlinespel, vare sig det är ett RPG, FPS, MOBA eller MMO. Kan jag spela med, eller i alla fall interagera med andra personer så trivs jag som bäst.