imprint-X Recension

Svenska studion Morgondag är tillbaks med ännu ett klurigt pusselspel. Hampus har satt imprint-X på prov.

Nästan ett och ett halvt år har förflutit sen jag recenserade ett spel från svenska indiestudion Morgondag, nämligen RymdResa. Nu är det dags igen, och spelet heter imprint-X.

Av presentationen på Steam-sidan att döma spelar jag en ”hackarklon” som hackar sig in i hjärnor och räddar intellekt från mystiska väktare. Själva räddandet utförs genom att lösa mer eller mindre kluriga pussel. Hundra stycken närmare bestämt. I början är det busenkelt, men det blir ganska fort lite mer komplicerat än vad jag riktigt önskar för nöjes skull. Särskilt när vanlig knapptryckning i sekvens blandas upp med snabbhet och precision. På något sätt är det ändå lite skönt med ett spel i den här genren som inte följer samma envetna formel som alla småspel från King, Popcap och Rovio gör nuförtiden.

En typisk bana i imprint-X.

Att kalla grafiken för snygg vore kanske till viss del en överdrift, men den är åtminstone målmedveten med sitt 16-bitsaktiga uttryck och ständigt närvarande stjärnhimmel, som ett inre kosmos och i själva pusslen kommer grafiken helt till sin rätt. Sparsmakad färgskala, en rymdig känsla av ensamhet och ett spejsigt soundtrack är också något som känns igen från RymdResa och nog kan betraktas som lite av Morgondags signum än så länge. Introfilmen gör inte så mycket till eller från för mitt spelande från bana till bana, men jag köper definitivt konceptet.

Lite för klurigt för en slö söndag i soffan.

Sett till övriga pusselspelsgenren är det således en förhållandevis tung story i botten, vilken emellertid inte märks av så särskilt mitt i spelandet. Och det gör ju inte så mycket. Men det viktiga är nog att Morgondag visar vart de är på väg och vad de tycker utgör grunderna i ett bra spel. Det är bara deras andra släpp, det går inte så fort när det inte är många som är med och knegar och det ska crowdsourcas pengar och grejer, men de verkar ha bestämt sig för vad de behöver göra, oavsett hur lång tid det tar och var gränsen mellan spel och konstprojekt egentligen går.

Imprint-X släpptes 26 januari 2017 till Windows, MacOS, Linux, iOS och Android.

• Avviker från normen i genren
  • Oväntat stor variation mellan banor
  • Trevlig musik
  • Lite rörigt när tankenöt, precision OCH snabbhet blandas
  • Efter ett tag känns färgskalan väldigt lila och murrig
  • Precision blir onödigt svårt med finger mot mobilskärm
7
Jag gillar mest av allt de gamla spelen, och tidiga konsoler i all ära, men textbaserat och ASCII-grafik ligger också högt på listan. Moderna spel med retrokänsla går också bra om det kniper, och egentligen är det nog innovativitet med enkla medel som fascinerar.