Inside Out Recension

Följ med Glädje, Vemod och de andra i ett spännande plattformsspel baserat på den kritikerrosade filmen med samma namn.

Inne i hjärnan på tonårsflickan Jenny arbetar känslorna Glädje, Vemod, Avsky, Ilska och Rädsla för att barnet ska få ett så bra liv som möjligt. Men något går fel och ett skrämmande Youtubeklipp hotar deras värd att fastna i en evig mardröm. Det hela låter ganska pårökt – om du inte sett filmen Insidan Ut, då är istället allting fullt logiskt. Det här spelet bygger nämligen vidare på de premisser som lades i filmen och omvandlar det till ett  fantasifyllt plattformsäventyr till Disney Infinity 3.0.

En annan typ av svamp
Jag är nog inte den enda som frågat mig själv vad för torkad svamp Shigeru Miyamoto tuggat på när han designade Super Mario Bros. Samma fråga ställde jag mig själv när jag såg filmen Inside Out och sedan igen när jag satte mig ner med spelet. Banorna är så flummiga att de skulle kunna höra hemma i en sockrad feberdröm, samtidigt blir de ändå bra plattformsbanor. Det är lätt att se var inspirationen kommer ifrån då många banor har ett liknande flow som de i Super Mario 3D World – vilket inte alls är något dåligt. Tyvärr är motorn i Disney Infinity inte framtagen med plattformande specifikt i åtanke och saknar därför den precision som kan förväntas.

Som en blåbärspaj med en klick vaniljglass
Inside Out lyckas ändå att underhålla under de 25 banor spelet består av. Det erbjuder varierade plattformsperspektiv (både 2D och 3D), pusselproblem att lösa, föremål att samla samt en egen variant av 3-i-rad. De olika figurerna Glädje och Ilska (Vemod, Avsky och Rädsla köpes separat) har olika egenskaper som gör vissa partier på banorna lite lättare. Ilska kan gå på lava, Vemod kan sitta på regnmoln utan att de går sönder och Glädje kan, likt Peach, sväva en kort stund. Det som är så bra i det här spelet är att det många gånger går att tillfälligt låna de andra figurernas egenskaper utan att behöva äga dem. Dessutom är spelet så snällt att figurerna inte behöver ”vila” och ersättas med en annan figur om spelaren misslyckas. Istället fortsätter spelet från senaste check point – och såna finns det gott om.

Figurerna är lika knasiga som i filmen, men saknar substans.

Inside Out Play Set är en logisk förlängning av filmen och ett kul inköp för de som uppskattar både Disney Pixar och lättsamma Tv-spel. Figurerna gör en förvånansvärt bra övergång till spelet, med filmens röstskådespelare och deras karaktäristiska kroppsspråk. Tyvärr är det ändå något med dem som saknas och de bli inte riktigt lika övertygande som i filmen. Eventuella köpare bör också vara beredda på att kontrollen är lite bristande.

OBS: Basplattan (den som används för att ladda in figurerna) samt Disney Infinity 3.0 köpes separat.

Disney Infinity 3.0 och Inside Out finns ute nu till bland annat Playstation 3 och 4, Xbox 360 och One, Wii U och PC.

• Fantasifulla banor