Kartong: Death by Cardboard Recension

SRVIVE Studios har genom Kartong: Death by Cardboard lyckats med att bjuda på en originell och på många sätt rätt rolig VR-upplevelse. Du kommer möta på läskiga fiender som mer än gärna håller dig på tårna och jag måste erkänna att jag blev rätt rädd vid tillfällen.

Ingen bana i Kartong är den andra lik. Det handlar om att smyga omkring i lömska och stundtals väldigt atmosfäriska områden, försöka lösa pussel samt hitta rätt nyckel för att ta dig vidare. Utvecklarna har använt sig av processuell genering, vilket innebär att det slumpas fram kartor till dig på studs som du sedan ska ta dig igenom. Detta tycker jag är en smart lösning för att hålla spelet fräscht länge. Det som också gör det unikt är att det är en sorts hybrid mellan fps och stealth med en gnutta skräck. Det är dock inte i närheten av lika läskigt som exempelvis Resident Evil 7, utan mer åt ett Tim Burton-håll. Du möter ju faktiskt på Pumpkin King några gånger!

Det är lagom inbjudande att ge sig in i labyrinten

Det som också får dig att hålla dig rimligtvis alert är det faktum att fienderna som huserar kartorna återföds efter ett tag. Det gör däremot inte de föremål du kan plocka upp för att försvara dig. Det gäller att använda fällor som finns på banan för att på så sätt spara din ammunition. Målet med kartorna som du spelar på är att hitta ett speciellt kugghjul som låter dig passera en grind. På så sätt tar du dig vidare till nästa karta.

Body moving, body moving

Det som är kul med den här typen av VR-spel är att oavsett om du vill det eller ej så blir hela kroppen engagerad i vad som händer. Det gäller att smyga omkring och titta runt hörn, försöka sikta hyfsat och vända sig om utan att ramla omkull helt. Det enda som stör när man spelar är att faktiskt gå framåt. Du rör dig genom att hålla in en knapp och röra din ena sticka en bit framåt, för att sedan teleportera dig framåt. Det gör att vissa moment under stress blir frustrerande men å andra sidan så är det svårt att designa rörelse runt det. Det kan väl egentligen bara beskyllas HTC Vive tills det hittas ett bättre sätt att ta sig omkring på spelplanen.

Fällor och andra läskigheter gömmer sig lite här och var på kartorna! Beware the teeth

Det som däremot hjälper rörelsesystemet lite med att just smyga är att du kan välja att hålla in knappen lite längre. Gör du det så smygteleporterar du framåt, istället för att springteleportera. Om du väljer det första så minskar du risken att aktivera vissa fällor och kan på så sätt använda dem senare. Det gör så att du kan välja lite i hur du vill tackla saker. Jag rekommenderar dock att du väljer det försiktiga alternativet för det är värt att hålla sig lite under radarn i slutändan.

Paint it Black

Rent grafiskt är det ett rätt snyggt VR-spel. Eftersom att banorna slumpas fram så blir det ganska lekfullt också vilket står i härlig kontrast till hur läskig atmosfären kan vara. Det ligger en ganska dov, skrämmande ljudmatta över spelet och det har varit ett antal tillfällen då jag hoppat till. Jag vet dock inte om har att göra med att just är VR och då lever på in i ansiktet-moment eller inte, men det bryr jag mig inte så mycket om. Den överhängande designen på texturerna som ändå bygger upp världen är riktigt snygga och känslan av att vara riktigt liten är ständigt närvarande. Det känns lite som att vara med i en ”Älskling, jag krympte barnen”-film fast mer reellt då du faktiskt är där.

Roliga texturer och en kontrastfull ton gör spelet rätt så unikt. Jag gillar det!

Slutplädering

Kartong: Death by Cardboard känns på många sätt som ett perfekt spel att visa upp när kompisar kommer över och är nyfikna på VR. Det visar hur lekfullt och användbart VR kan vara när rätt människor sätts ihop för att utveckla något med tekniken. Det är lagom utmanade och det krävs egentligen inga förkunskaper för att sätta igång det. Jag har dock lite svårt att se mig spela det väldigt mycket, själva wow-känslan av VR har en tendens att bli till en gimmick, även när det gäller rena VR-spel. Kartong är dock ett bra steg på vägen mot lite mer påkostade och återspelningsbara VR-spel. Du bör också vara medveten om att du kan känna ett visst illamående om du inte är van vid VR eller har lätt för att bli åksjuk. Detta är dock inget större problem vad jag har erfarit utan Kartong borde passa de allra flesta spelare, oavsett ålder och spelvana.

En närmare titt på kugghjulen!

6
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.