Killing Floor 2 Recension

Slafs! Pang! Boom! Det smäller högt i Tripwire Interactives efterföljare som tar ordet "ultravåld" till nya höjder. Bered dig på tidernas största och blodigaste röjarfest någonsin!

I sju långa har fansen väntat sedan Tripwire Interactive släppte Killing Floor, spelet som fick moraltanterna att sätta kaféet i vrångstrupen över det utstuderade våldet. Nu är den andra installationen äntligen här och tar vid där ettan lämnade oss. Spelet kan i korthet beskrivas som en snabbare version av Gears of Wars horde-mode där spelaren ska kötta sig genom vågor av fiender som stormar fram överallt. Storyn grundar sig på ett genetiskt experiment som spårat ut, men den kan vi snabbt lägga åt sidan utan större huvudbry.

Jobba tillsammans – ett råd för överlevnad

Killing Floor 2 är byggt som lagspel där spelaren tillsammans med andra ska samarbeta för att överleva vågorna och det starkare motstånd i takt med den ökande svårighetsgraden. Du kan välja mellan tio olika rollklasser (perks) som Medic, Commando eller till exempel sprängämnesexperten Demolitionist. Alla klasser kompletterar varandra och måste hjälpas åt att sätta in nådastöten där den behövs. Totalt kan sex spelare finnas samtidigt i en match. Ju färre, desto tuffare blir lagarbetet med en större börda att dela på.

Fienderna – The Zeds – varierar allt från den enkla kanonmaten The Clot till de übermassiva Fleshpounds som bokstavligen får magasinen att tryta med sin nästintill skottsäkra rustning. I slutronden avrundas matchen med en av två bossar, antingen Hans Volter eller The Patriarch där laget verkligen måste jobba för att få sista ordet. Det gäller att hela tiden hålla sig i rörelse och undvika att kombattanterna tränger in dig i ett hörn för då är risken stor att det blir game over. Ett hett tips är att hålla samman gruppen och alltid ha en flyktväg ifall trycket blir för stort för stunden. Banornas utrymme är okej med hänvisning till spelidén men kunde ha varit lite större och med mer plats för interaktion. På sin höjd kan spelaren öppna och stänga dörrar samt svetsa fast dem men inget mer än så.

Möt en av ruskprickarna i spelet - The Zeds!

Skjut för allt vad kjoltygen håller!

Vid startmenyn finns en tutorial och en solofunktion för att komma igång med grunderna och bli varm i kläderna innan onlineläget tar vid. Det finns flera spellägen men den största är Survival som har flest användare i cyberrymden. Känner du dig att sugen att möta mänskligt motstånd finns även versus-läget där spelaren både får konfrontera de genetiska avfällingarna och avatarerna från en riktig person på andra sidan skärmen.

Våldsfest i mängder

Det extrema våldet är givetvis spelets absoluta höjdpunkt och Killing Floor 2 gör absolut skäl för sin 18-gräns. Här sparas det inte på blod för att skruva upp tonläget under matcherna. Spelet är absolut inget för yngre konsumenter. Men vad vore inte en rejäl grisfest utan vapen? Vapenutbudet är massivt och spänner sig över flera kategorier att välja och vraka mellan. Det är allt från automatpistoler och hagelgevär till det traditionella raketgeväret som spränger allt i småbitar när fienderna blir lite väl för många. Utrustningen införskaffas med hjälp av pengar som erhålls efter varje avslutad match samt hur mycket plats som spelaren har ledigt i bärkassen. Ju tyngre grejer, desto mer mindre förvaringsutrymme för andra godsaker. Med andra ord måste spelaren väl planera sitt bohag beroende på behov och typ. Då och då inträder en slow motion-sekvens där spelet stannar upp i ett par sekunder som ger spelaren möjlighet att få in ett snyggt headshot eller två under frysningen. Ett läckert tilltag som höjer spelvärdet och får spelaren att känna sig lite extra cool.

Det ultimata blodbadet?

Killing Floor 2 är ett klart uppköp från sin föregångare och levererar våldsam spelglädje så det stänker om det. Det är intensivt, roligt och lämnar inga tråkiga stunder innan det är dags att äntra arenan. Dock rekommenderas att man spelar i kortare stunder och låter handkontrollen vila emellanåt då upplägget tenderar att bli enformigt i längden.

En tvistefråga är om det är rimligt att punga ut 369 kronor som kalaset kostar på Playstation Store med tanke på spelets storlek (9,4 gigabyte). Är du våldsfantasten som föredrar snabba lir så är Killing Floor 2 det rätta valet men föredrar du något större och mer varierat så rekommenderar jag Titanfall 2 som ett bra multiplayeralternativ.

• Snabbt och intensivt
  • Galet våldsamt
  • Många och grymma vapen