Mario Kart 8 Deluxe Recension

Mario Kart 8 Deluxe är en fantastisk Game of the Year-utgåva till en ny konsol – den samlar allt det bästa från originalet, kryddar det med några schyssta funktioner och serverar det som en gourmetpizza med extra allt.

Mario Kart 8 kom ursprungligen den 30 maj 2014 till Wii U. Konsolen hade då inte många spel att skryta med, men my gawd var Mario Kart 8 en bragging right. En ny svävar-funktion, färgglad och krispig grafik, ett fantastiskt soundtrack och sociala funktioner som tog kartupplevelsen till Youtube, gjorde 8:an till ett av seriens bästa. Dessutom kom två nedladdningsbara paket som utökade spelet med flera nya banor, karaktärer och fordon.

Deluxe är en samlingsutgåva med det fullständiga och utökade innehållet av Mario Kart 8. Deluxe har både grundspelet, allt nedladdningsbart innehåll, plus sex nya förare, tre nya fordon, två nya föremål, med mera. Deluxe i ordets bemärkelse.

Både inkling boy och inkling girl finns i flera färger, precis som Yoshi.

3, 2, 1, fight!

Den största nyheten till Deluxe är Battle Mode – som arbetats om och blivit ett ordentligt spelläge med flera matchtyper och arenor. Ursprungligen var 8:ans Battle situerad på de vanliga racingbanorna, vilket gjorde striderna slöa, svårnavigerade och tråkiga. Deluxe går tillbaka till de klassiska kartstriderna på symmetriska arenor som är mer eller mindre öppna.

Deluxe har åtta arenor, inklusive en remake på Battle Course 1 från Super Mario Kart. Varje spelare börjar med fem ballonger och spelaren i ledning bär en krona på huvudet. Precis som i många tävlingsinriktade spel ser du också vem som skjuter vem i ett litet informationsflöde i nederkanten. Till skillnad från tidigare spel i serien respawnar du när du förlorat alla dina ballonger, istället för att behöva vänta ut de andra spelarna.

Balloon Battle är ditt standardläge där spelarna attackerar varandra. Den som pangat flest ballonger när tiden är slut vinner. Detta spelläge är enkelt att komma in i och kul i små omgångar.

Renegade Roundup, är ett sprillans nytt läge där spelarna delas upp i två lag: tjuvar och poliser. Poliserna armeras med piranha plants i fören som de ska fånga tjuvarna med. Inlåsta tjuvar sätts i en av flera celler och medbrottslingar på utsidan kan frigöra dem genom att åka på specifika knappar. Poliserna vinner om alla tjuvar är fångade, och tjuvarna vinner om åtminstone en är på rymmen när tiden är slut. Renegade Roundup är ett otroligt roligt tillskott till de aggressiva lekarna.

Total kaos med Bob-omb Blast.

I Bob-omb Blast ska spelarna besegra varandra med hjälp av bomber och i Coin Runners ska de samla mynt och behåll dem för att vinna. I Shine Thief från Mario Kart: Double Dash! ska de istället plocka upp en stjärna och hålla i 20 sekunder medan de andra spelarna försöker ta den från dem.

Battle Mode i Deluxe rättar till ett designfel Nintendo gjorde för tre år sedan när de tog det roliga ur kartstrider och la det i en låda på vinden. Tack och lov tog de sitt förnuft till fånga och återställde stridsläget till sin forna glans. Avsaknaden av ett bra stridsläge i originalet var knappast något som höll mig vaken om nätterna, men jag inser idag hur roligt det är att panga någons ballonger med ett välriktat grönt skal.

Smartare, farligare

I sin kärna är Mario Kart 8 Deluxe samma spel. Men ett par nya funktioner gör att spelet blivit ännu lite mer lättillgängligt. Alla ska kunna ha roligt med Mario Kart. Smart Steering är en funktion som hjälper spelaren att styra och väjer från hinder på banan. Små barn och äldre människor får med Smart Steering möjligheten att faktiskt ta sig ända in i mål. Tillsammans med Auto-Accelerate som gasar åt dig öppnas också spelupplevelsen för människor med funktionsnedsättningar. Dessutom är det otroligt skönt att slippa pressa ner gasen. Kartveteraner kommer självklart vilja stänga av Smart Steering då funktionen kan vara störande för avancerad körning. När Smart Steering är av går det att få ultra mini turbo genom att slira till det slår lila gnistor, vilket är ett måste när du tävlar online.

Deluxe höjer också actionnivån genom att ge varje förare möjligheten att bära två föremål samtidigt. Lite varstans på banorna finns dubbla lådor som i ett svep ger en förare full arsenal. Bland föremålen ser vi ett kärt återseende i spöket som kan stjäla andra spelares grejer och fjädern som gör det möjligt att hoppa över hinder. Dubbla föremål är ett trevligt tillägg som skapar svängrum för taktiska attacker och försvar. Två bananskal är bättre än ett, eller hur?

Ute på gatan

Den stora frågan med Mario Kart 8 Deluxe är hur den lämpar sig på Nintendo Switch. För hemmabruk är Deluxe en fantastisk utgåva som samlar allt innehåll och nya funktioner på ett spel. Men om du redan äger Mario Kart 8 till Wii U finns det egentligen inget incitament att köpa Deluxe – särskilt om du dessutom har alla tilläggspaket. Det är i grunden samma spel. Om du inte har en Wii U men nyligen köpt eller planerar att köpa Nintendo Switch, så är Mario Kart 8 Deluxe ett måste.

Läs gärna vår recension av Mario Kart 8 till Wii U.

Nintendo Switch är en spännande konsol som passa spelare som ofta är på språng eller ute och reser. Att kunna ta med sig ett kvalitetsspel som Mario Kart till sommarstugan eller på resan till Madeira är både smidigt och roligt. De tvådelade Joy-con-kontrollerna kan delas mellan två spelare på split screen, vilket gör att en familj också kan dela på en konsol – och Deluxe fungerar finfint på den lilla skärmen. Är ni dessutom ett gäng med egna Switchar och spel, går det att koppla ihop ett LAN och spela tillsammans (större LAN kräver adaptrar). Med Mario Kart 8 Deluxe på Nintendo Switch kan du ta med dig och dela spelupplevelsen – och det är ett värde i sig.

I portabelt läge håller Mario Kart 8 Deluxe i cirka tre timmar beroende på inställningar. Enligt mig är detta mer än tillräckligt för ett par cuper eller strider. Grafiskt står Deluxe jämt med originalet på Wii U, men skarpögda förare kommer uppleva en aningen skarpare bild på Deluxe. Stora skillnader märks däremot när det kommer till uppstarten av spelet, där Deluxe laddar mycket snabbare på Switch – särskilt om du har den digitala versionen. På en till två spelare flyter Deluxe i jämna 60 bilder per sekund, men så fort tre och fyra spelare delar på skärmen hoppar hastigheten ner till 30. Detta är samma prestanda som på Wii U. I portabelt läge renderas spelet i 720 punkter och stationerad ökar antalet till 1080.

Luigi death stare finns fortfarande med. Det är inte lätt att vara lillebror.

Fortfarande bäst

Mario Kart 8 Deluxe är ett fantastiskt spel, även efter tre år. Smart Steering och Auto-Accelerate gör spelupplevelsen och glädjen den för med sig tillgänglig till i stort sett alla typer av spelare. Och det omarbetade Battle Mode breddar spelets valmöjligheter och skapar mervärde. Det är helt enkelt ett jäkla bra spel.

Men som sagt, om du redan äger Mario Kart 8 till Wii U finns det inget ytterligare incitament till att köpa Deluxe. Spelet presterar i stort sett likadant som originalet och fungerar på samma sätt. Det skulle vara möjligheten att ta med spelet på resorna som i så fall är inköpsskälet.

• Riktig Battle Mode
  • Smart Steering & Auto-Accelerate
  • Dubbla föremål