Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions Recension

Prinsessan Peach svär så illa att inte ens Bowser vill kidnappa henne. Ja, läget är så akut att Bowser tar hjälp av Mario och Luigi för att med deras hjälp ställa allt till rätta. Känns storyn igen? Det är kanske inte så konstigt då Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions är en remake av spelet med samma namn till Game Boy Advance från 2003.

Den här gången har Bowser faktiskt inte kidnappat prinsessan Peach. Visst, han hade planer på att göra det, men efter ett något misslyckat statsbesök från grannlandet Beanbean Kingdom så tar äventyret sin början. Häxan Cackletta har stulit prinsessans röst och ersatt den med bomber som regnar ner så fort Peach öppnar munnen. Situationen är så allvarlig att Bowser inte vill riskera att få sitt slott lagt i ruiner. Istället ber han Mario-bröderna om hjälp att ställa allt till rätta.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions kan vara spelet med den längsta titeln Nintendo någonsin släppt. Namnet avslöjar dels att det är ett spel i Mario & Luigi-serien, dels att denna utgåva fått lite extra material. Ni som är bekanta med Mario & Luigi-serien kommer att känna igen er. För er andra kan jag berätta att detta inte är något vanligt Mario-spel. Visst, Mario och hans lite längre, grönklädda brorsa har huvudrollen, men du kan glömma allt vad plattformshoppande och skalkastande heter. Låt mig förklara.

Ord och inga visor. Peach svär som en borstbindare.

Min tur, din tur, min tur

Mario & Luigi är en spelserie som avviker ganska markant från de traditionella spelen med rörmokaren i huvudrollen. Serien bestå av flera installationer där bland annat Paper Mario ingår. Spelen följer ett numera ganska klassiskt rollspels-mönster där våra hjältar utforskar spelvärlden och stöter på fiender av olika styrka. När du hittar en motståndare skiftar spelet karaktär och ett stridsläge inleds. Fajterna är turbaserade, vilket innebär att varje slagskämpe får attackera sin motståndare i lugn och ro. Det gäller att utföra attacken med tajming och finess för att göra så mycket skada som mögligt. På samma sätt gäller det att skydda sig från motståndarens anfall när du blir attackerad.

Personligen har jag aldrig varit ett stort fan av just turbaserade strider. Det brukar generellt sakta ner spelets tempo och är tyvärr ofta ett nödvändigt ont. Nintendo har dock tagit detta i beaktande och trots att spelet i grunden är 15 år gammalt känns striderna fräscha. Även om upplägget är slött kan du aldrig slappna av. Det gäller att hela tiden hålla koll på fiendens nästa drag. Blir det Mario eller Luigi som attackeras? Hur undviker jag att bli träffad?

Ser du Bowser? han behöver din hjälp. Rädda honom!

En naken Mario

Allt handlar om tajming. Vid anfall kan en vältajmad attack tillfoga dubbelt så mycket skada som ett mindre lyckat anfall. Varför inte ladda up ett skal genom att passa det mellan bröderna innan du hivar iväg det mot en förvånad goomba? Givetvis kan du när som helst använda något av de många föremål du samlat på sig under resans gång för att göra kampen lite lättare. Nintendo är troligen bäst i spelvärlden på att hålla intresset vid liv. Just när du börjat tröttna på att hoppa ihjäl dina fiender så öppnas en ny möjlighet.

Redan i öppningsscenen chockas jag lite av spelets, med Nintendos mått mätt, ganska vågade humor. När katastrofen slår till står Mario i duschen och den Toad som springer för att hämta honom rusar obetänkt in i badrummet och får sig en rejäl överraskning. Så fortsätter det spelet igenom. Jag har sällan skrattat så mycket åt ett spel producerat av Nintendo. För en gång skull trycker jag inte bort dialogerna direkt, utan tar mig tid att läsa dem. Spolier alert: Luigi är en fegis och faktiskt ganska korkad.

Kommendera din egen minion-armé

Spelet är, förutom den uppdaterade grafiken, relativt likt originalutgåvan. Som sig bör kommer det laddat med extramaterial. Den här gången i form av Bowser’s Minions, ett spel i spelet. Bowser’s Minions låses upp efter ett par timmar och utspelar sig i samma del av Svampriket som huvudstoryn. Istället för Mario och Luigi får du inför varje slag pussla ihop en egen liten armé anpassad till motståndet. Till förfogande har du en handfull monster som i vanliga fall utgör fiendeskaran.

Striderna är väldigt annorlunda från det turbaserade upplägget och personligen föredrar jag faktiskt upplägget i Bowser’s Minions. Dina kämpar består av en skara på åtta monster med olika egenskaper. Du möter sedan en lika manstark motståndare och striderna är näst intill helt automatiska. Men somna för den skull inte till. Plötsligt gäller det att tajma en specialattack som kan vara helt avgörande för slutresultatet.

Upp till kamp! Bowser’s Minions är ett skönt tillskott till spelet.

Mario & Luigi: Superstar Saga släpptes för första gången 2003 och blev genast en stor framgång med överlag bra betyg. Därför är det inte så konstigt att Nintendo väljer att ge ut spelet igen med förbättrad grafik och en hel del extramaterial. Spelade du originalspelet så erbjuds inga banbrytande nyheter. Har du missat detta spel helt och hållet och uppskattar turbaserade rollspel så får nog Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions ses som ett säkert köp till 3DS.

8.5