Mega Man Legacy Collection Recension

Jag hyser en nästan ohälsosam kärlek till Mega Man. Vi har delat många timmar i mitt pojkrum, långt innan jag hittade tjusningen med tjejer och innebandy. Vi har vuxit upp tillsammans och vi har mognat tillsammans. Tyvärr kunde den blåklädde hjälten inte följa med mig in i vuxenlivet. Hans utveckling avstannade av någonstans mellan Super Nintendo och Nintendo 64.
Hoppa och skjut! En välkänd Mega Man-attack.

Det har gått inflation i att släppa ut gamla, kära titlar till den senaste generationens konsoler. Capcom måste hålla någon form av rekord i denna udda tävling. Hur många gånger har de inte gett ut Resident Evil till exempel? Givetvis vill man inte vara sämre när det kommer till företagets gamla guldgosse, Mega Man. I samlingen Mega Man Legacy Collection bjuds vi på de sex första spelen förpackade i en behändig samling. Alla tidigare utgivna på ett otal plattformar, men ursprungskonsolen har alltid varit NES.

Alla som vuxit upp med en 8-bitarskonsol i hemmet känner till Mega Man, den blå roboten med ett vapen monterat direkt på armen och en förmåga att ta sig an skepnaden av sina besegrande fiender. En gång i tiden var han en av de största spelhjältarna, men tyvärr har han inte överlevt språnget till senare generationers konsoler.

För er som av någon anledning inte känner till Mega Man-spelen så kommer här en kort sammanfattning. Mega Man är en blå robot som gjorde debut i sitt självbetitlade spel till NES 1987. Familjen bestå av en syster som heter Roll, en bror vid namn Protoman och hunden Rush. Banorna är klassiska plattforms-lir besudlade med en mängd olika mekaniska fiender.

Varje nivå har ett tema som anspelar på den boss som väntar i slutet. När en boss besegrats kan sedan Mega Man använda sig av sin fallne fiendes vapen i resterande äventyr. Nyckeln till framgång handlar ofta om att lista ut vilket vapen som är effektivast mot kommande bossar. Det är med andra ord viktigt att veta i vilken ordning banorna skall spelas. När alla banor är avklarade väntar ett episkt slag mot den onde Dr. Wily, en fight som ofta kräver användande av alla förmågor man samlat på sig under spelets gång.

Som förr, varken mer eller mindre

Mega Man Legacy Collection innehåller alltså de sex första spelen serien. Du väljer vilket du vill spela genom en sidscrollande meny. När du gjort ditt val kastas du rakt in i spelet som egentligen inte är något annat än en ren emulation av originalet. Vi blir inte bortskämda med uppdaterade texturer eller annat HD-tjafs. Eller ja, det är inte helt sant. Det finns faktiskt två olika grafiklägen att välja mellan, men de erbjuder ingen större skillnad. Åtminstone inte på min TV.

Du bjuds också på möjligheten att spara när du själv vill, vilket jag tackar lite extra för. Ibland töms vår hjältes livmätare oroväckande fort. Det beror nog i och för sig mest på mannen bakom kontrollerna, men det går inte att sticka under stolen med att alla spel är relativt svåra.

Frågan lyder: Håller Mega Man på att falla mot döden?

En annan liten bonus är det ”museum” som finns tillgängligt till alla de sex olika spelen. De innehåller information om alla karaktärer samt lite concept art. Mitt råd är dock att ha fjärrkontrollen nära till hands, för musiken är näst intill olidlig. Den korta loopen kan få dig att tröttna på mindre än en minut.

Ett välkommet spelläge

Själv fastande jag för det nya spelläget Challenge Mode som är helt nytt för den här utgåvan. I en uppsjö nykomponerade banor gäller det att ta sig fram så fort som möjligt. Då jag som sagt inte är den vassaste plattforms-hopparen så blir dessa banor en extra krydda. Tiden är viktigast och trots evigt liv är utgången aldrig given.

Utan Challenge Mode hade Mega Man Legacy Collection varit en ganska blek nyutgivning av gamla 8-bitasspel. Nu erbjuder den istället en ny dimension till dessa klassiska mästerverk.
Bra där Capcom!

Efter att ha spelat mig igenom Mega Man Legacy Collection så har jag insett ett par saker. För det första så konstaterar jag att spel var betydligt svårare förr i tiden. Därför tackar jag för möjligheten att spara precis när jag vill. Jag konstaterar också att någon borde fånga upp resterna av Mega Man och ge honom ett modernt spel med äkta HD-texturer och annorlunda upplägg. Det förtjänar denna blåklädda hjälte.

• Sex spel i ett
  • Ett av världens bästa plattformsspel
  • Challegne mode