Årets besvikelse 2012: Risen 2

Piranha Bytes gjorde en reboot i sin karriär med det första Risen, som var ett ganska hyggligt rollspel i en medelhavsmiljö, en öppen spelvärld och nog intrigfull handling. När Risen 2 var på gång så kunde jag inte vänta på att få se hur de skulle föra spelkonceptet vidare, men när jag slutligen fick hem spelet för recensering så visade det sig var det mest tråkiga, stela och tafatta försök till mainstream-konverterade trams som jag kunnat föreställa mig.

Linjära och ointressanta miljöer, ett plottrigt inventory och total avsaknad av otaliga nyckelpunkter som fanns med i föregångaren. Handlingen och berättande är totalt platt utan twists eller djup, interaktionen har begränsats och man kan exempelvis inte klättra upp för saker, de nyintroducerade skjutvapnena är en fars och det mesta kändes kort och gott som en ovärdig nedgradering. På spelets forum sjunger fansen klagosånger, och hur Piranha Bytes ska återupprätta sitt namn med sitt nästa spel återstår att se.

Hedersomnämnande – Blades of Time Blades of Time

Än idag händer det att jag vaknar upp kallsvettig om nätterna, innan jag intalar mig själv att jag redan har gjort mig av med action-rollspelet Blades of Time. Denna obskyra God of War-klon, med en kvinnlig huvudroll, hade så många buggar och problem som, kombinerat med ett förskräckligt berättande och löjeväckande fysikmotor – som fick huvudkaraktärens hår och bröst att skumpa omkring som gelé – gjorde hela spelupplevelsen till en blandning av ironisk underhållning och långdragna, repetetiva actionscener.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.