Årets spel 2016

Vad är det som utmärker ett Årets Spel? Vad är det vi letar efter för att kunna göra den bedömningen?
För att nomineras till årets spel finns det en del saker som vi vill se hos de nominerade – gameplay, story, grafik, musik, spelmekanik – det är väldigt många faktorer som väger in för att ett spel ska kännas fullständigt. Om storyn är fantastisk men gameplay känns medelmåttigt kan det påverka spelupplevelsen. Om du har fantastisk gameplay, men oinspirerande grafisk design och total avsaknad av story kan det påverka helhetsupplevelsen också. Ingen del är oviktig och alla dessa element måste samspela för att ett spel ska bli perfekt. Vi har haft fantastiska nomineringar på redaktionen, men i slutändan kan ändå bara ett spel vinna.

Overwatch är Blizzards senaste IP och den utannonserades för två år sedan.på Blizzcon. Under revealen stod självaste Chris Metzen, rockstjärnan på Blizzard, och skakade för att han var så nervös. Det här var Blizzards första nya IP på 17 år. Sedan spelet släpptes i stängd beta har det gått varmt och sedan det släpptes i Maj i år har spelarbasen utökats med miljontals nya spelare. Blizzard fortsätter slänga nya saker på oss i form av patchar, karaktärer, kartor och roliga högtidsevent. Det som gjorde att Overwatch har fått titeln ”Årets Spel” är för att alla de olika aspekterna som utgör ett bra spel – gameplay, design, grafik, ljud, spelmekanik, support – har skötts strålande från Blizzards sida.

Det är ett högt tempo och mycket att hålla reda på, men det är lätt att lära sig. Det är att bemästra det som tar tid.

Gameplay är alltid viktigt i ett spel. I spel som bygger på högt tempo och snabba beslut är gameplay bland det viktigaste du har. Utan en bra kontroll kommer spelupplevelsen bli lidande då det ändå är en av de fundamentala funktionerna som definierar ett spel. Med fyra till fem olika funktioner blir det lättare att komma in i hur varje hjälte fungerar och du kan snabbare komma in i spelets rytm. Det som gör det så avancerat är den mänskliga faktorn – du spelar som oftast mot andra spelare. Att lära sig kontrollerna går snabbt, men att verkligen bemästra en karaktär tar desto längre tid och det gäller att vara kvicktänkt och uppmärksam på både ditt eget lag och motståndarnas.

Ljuddesignen är på en helt egen nivå i Overwatch. Inte nog med att de har musik som är riktigt välskriven och bra röstskådespelare, de har en spelmekanik kring ljudet som är fenomenal och oumbärlig i ett PvP-spel med högt tempo. Hjältarna säger olika saker beroende på vilket lag det är som använder sin ultimate-förmåga. Detta gör det lättare för dig att veta om du behöver retirera eller pusha på för att vinna matchen. Volymen på ljuden som de olika karaktärerna har påverkas också av vilket lag du är på. Ditt eget lags fotsteg låter mycket lägre än motståndarnas för att du ska få en ärlig chans att undvika överraskning. Blizzard har med denna algoritm skapat en prioriteringslista på motståndarna som kan hjälpa dig avsevärt när du spelar spelet. Om någon skjuter i din generella riktning höjs ljudet på deras attacker lite grann. Om någon skjuter direkt på dig är volymen ökad så att du ska förstå att du befinner dig i fara. Utöver detta så låter de flesta karaktärer och deras vapen olika – allt för att du ska kunna hantera situationen så bra som möjligt. Det är en ljuddesign som är otroligt smart och verkligen tänker på alla detaljer.

De kortfilmer som släppts om de olika karaktärerna ger mersmak av film och tv-serier på samma tema.

Grafiken kan tyckas vara begränsad, men den ”pixar”-grafik Blizzard har valt att använda har en tanke bakom. Den första trailern som släpptes till spelet fick spelare att förvirrat undra om Blizzard hade börjat göra film, eller om det var ett spel de tittade på. Designen på alla karaktärer är utsökt och det visar tecken på otroligt duktiga art designers. Att spelare sitter och trånar efter en tv-serie om Overwatch är inte särskilt konstigt. Grafiken ser inte bara ut som den gör för att det är ett designval, men även för att kunna inkludera alla spelare på PC. Om din dator är lite för klen kommer du fortfarande kunna spela spelet utan att behöva tappa för mycket av det estetiska. Precis som deras tidigare titlar har Blizzard valt att inte skryta med supertexturer och liknande muskelspännande kompensationer. Istället har de skapat spel som är roliga att spela, där alla kan vara med, vilket för oss vidare till nästa punkt:

Tracer och Emily från #10 ”Reflections”

Kulturellt får spelet en viktig roll att spela också. I en bransch där hjälten oftast är en vit man med generiskt utseende (du har i princip att välja på Nathan Drake- och Wolverine-mallen) är det otroligt uppfriskande att se hur Overwatch har personer från hela världen, där de 23 hjältarna i dagsläget utgörs av tio kvinnor. Att en av dem är tyngdlyftare och en annan är svept i tjocka vinterkläder gör det bara häftigare, då det bryter från spelstereotypen där kvinnor ofta är till för syns skull (se alla kvinnliga karaktärer i Dead or Alive, eller Cindy från det aktuella FFXV). Det är personer som gör precis samma jobb som männen i samlingen och det skapar en så mycket mer trovärdig verklighet. De är inte sina kön eller sin nationalitet, de är inte till för att visas upp – de är soldater, agenter och forskare från olika falanger runtom i världen. Det är allt. Detta är ett väldigt viktigt steg i rätt riktning när det kommer till speletik och krossandet av alldeles för ålderdomliga normer. Med den senaste digitala serietidningen har Blizzard tagit ännu ett steg i rätt riktning och visat oss Tracers partner – en kvinna. Detta har bejublats av många från främst HBTQ-rörelsen, då detta är en inkludering som inte är vanlig inom spelvärlden.

Blizzards support för spelet är på en exemplarisk nivå. Spelet får nya uppdateringar väldigt frekvent, hackers bannas obönhörligt (vilket är ett allvarligt problem i PvP-världen) och deras specialevent (Summer Games, Junkenstein’s Revenge och Winter Wonderland) bjuder på väldigt mycket nytt. Sedan releasen i Maj har vi fått två nya karaktärer – Ana och Sombra – med en tredje (Doomfist?) på ingång på obestämd tid. Vi har fått en arkad där vi fått fem nya spellägen, två nya kartor (en tredje i PTR) och allt detta är helt gratis. Blizzard tar inte 90-120 kr för att du ska kunna låsa upp en ny karaktär eller en ny karta. De har förstått att om spelet ska spela bra måste alla få samma förutsättningar att jobba med.

Bara under Blizzcon i år kunde vi se turneringar i Overwatch.

E-sporten har fått ett nytt spel att fylla tablåer och evenemang med. Att spelet bidrar otroligt starkt till sin numera enorma genre inom sportvärlden gör inte saken sämre. Det är alltså inte bara ett roligt spel för casual gamers, det bidrar till karriärer och major league gaming på ett otroligt underhållande sätt, precis som Street Fighter V, League of Legends och deras egna Starcraft 2, för att nämna några. Overwatch är helt enkelt med och bidrar till en ständigt växande, internationell underhållningsform och har definitivt en roll att spela där.

Underhållningen som Overwatch erbjuder sträcker sig t.o.m. långt utanför spelet. Det finns videos på Youtube om precis allt. Vill du se någon öppna hundra loot boxes? Inga problem – välj och vraka. Vill du fördjupa dig i storyn bakom Overwatch och alla dess karaktärer? Hoppas du har dagen ledig. Vill du bli bättre med vissa karaktärer, studera ljuddesignen, lära dig hur du spelar mer effektivt, eller kanske börja öva inför seriös MLG? Allt finns där. Om du bara vill slappa och bli underhållen finns det tonvis av highlightvideos, fails, snyggaste kill streaksen, osv. Youtube har fullkomligt exploderat sedan spelet släpptes och om det inte går att hitta där så finns det inte. Communityt är enormt och du har underhållning som sträcker sig långt utanför spelet. Detta säger såklart inte så mycket om spelet i sig, men det talar för dess popularitet och fansens hängivenhet till det.

Overwatch är ett spel som gör allt rätt. Må så vara att PvP är för hetsigt för dig, att hero shooters inte är intressant, men ur ett större, spelmekaniskt perspektiv är det ett väldigt välpolerat spel. Det är lätt att glömma bort vilken ingenjörskonst som krävs för att få alla karaktärer att fungera balanserat på alla kartor, hur mycket jobb som läggs ned på att skapa en ny karaktär och få hen att passa in med alla de andra, utan att tippa balansen. Overwatch är ett praktexempel på fingertoppskänsla, där minsta skavank filas bort så snabbt som möjligt. Det som inte är rätt ser Blizzard till att fixa med sina ständigt kommande patchar och med hjälp av sin PTR. Denna kvalitet och hängivenhet från utvecklarna gör att Overwatch förtjänar titeln ”Årets Spel”.

0 Delningar
Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.