Destiny 2 – smått och gott från Gamescom

Igår kom en tidvåg av information gällande Destiny 2. Det finns mycket att hugga i men här är ett axplock av vad vi fann mest intressant.

Gamescom i Köln är i full gång och vi har fått en massa information om bland annat Destiny 2, Activisions senaste storsatsning. I en intervju med IGN berättar allas våran älskling DeeJ om några små intressanta detaljer och runtom internet har material lagts upp. I informationsöverflödet har vi plockat ut några detaljer som vi tror ger oss insikt i Destiny 2:s funktioner.

Har vi missat något som du tycker är viktigt, får du gärna höra av dig till oss.

EDZ

European Dead Zone är det största området i Destiny 2 och kommer ta dig genom ruiner, skogar och grottor. Trailern nedan ger en försmak av vad som väntar dig i EDZ. Bland annat får vi se de många typer av aktiviteter som utgör spelupplevelsen. Adventures, Public Events, Lost Sectors, samt belöningarna vi kan förvänta oss. En favorit är möjligheten att aktivera en svårare version av Public Events som ger större belöningar.

Ekonomi spelar en viktig roll i hur vi utvecklar våra karaktärer, vad vi kommer ha råd med och hur vi kan exploatera systemen för att bli starkare. I trailern ser vi bland annat att ett föremål kallat EDZ Tokens som kan skänkas mot reputation hos EDZ och som vid en nivåökning ger legendariska belöningar – mycket likt de fraktioner vi hade i Destiny 1. Bland belöningarna ser vi shaders, som numera verkar vara engångsföremål.

Tredje subclass

Flera gameplayklipp har visat vad som ser ut att vara uppdrag kopplade till en tredje subclass. Oavsiktligen verkar det som att flera medier har spoilat denna funktion. Bevisningen syns i flera material och spekulationer bubblar om att de tredje subklasserna, de som introducerades i The Taken King, återvänder. Bungie har däremot inte bekräftat spekulationerna och de kan komma att vara förändrade som till exempel Warlockens Dawnblade och Titanernas nya Sentinel.

Återvänder hammaren? Eller får vi se något helt nytt?

Exotiska kläder

Förutom flera återvändande exotiska föremål, som bland annat ser ut att vara Starfire Protocol, Feedback Fence och Taikonaut, har diverse artiklar online presenterat nya exotiska rustningar och vapen. Överlag känns det som att Destiny 2 vid release kommer ha ett brett utbud av exotiska föremål. Collectors rejoice!

Eye of Another World – en exotic helmet för Warlocks som ökar rechargen för lockens abilities.

Graveton Lance – en pulse rifle med void skada som kan få fiender att explodera. Sånt gillar vi.

Vidare verkar det som att du erhåller exotiska engram genom att avklara specifika aktiviteter på en planet. Om det här stämmer så finns det ett tydligt sätt att få exotiska föremål, där en del av slumpen skurits bort till fördel för garanterade belöningar. Men förvänta dig att dessa aktiviteter, eller åtminstone belöningarna, är begränsade till antalet. Förmodligen är de veckovisa belöningar som återställs varje tisdag.

Clans unite

Klansystemet som Bungie presenterade i maj var ett stort steg fram från de platta grupperingssystem som Destiny 1 hade. Nu ska man på ett lättare sätt kunna organisera och presentera sig, med bland annat skräddarsydda banners. Genom att matcha symboler, mönster och färger kan varje klar skapa sig en unik identitet och beskrivning, vilket kan hjälpa sammanhållningen i den sociala gruppen.

Det nya klansystemet är nu live på Bungie.net, så samla dina vänner och bilda er en klan inför releasen!

Nu är det också bevisat att klansystemet integrerats i medlemmarnas progression, vilket ytterligare motiverar spelare att spela tillsammans. Klanmedlemmar kan hämta upp en banner som de utrustar sig med. Denna banner verkar bunden till säsonger i Destiny 2, vad nu det innebär, och låser upp flera fördelar för medlemmarna.

Karaktärer

Destiny utannonserades som en 10 år lång spelupplevelse, med uppföljare och flera expansioner. Som många vet så har visionen förändrats. När uppföljaren utannonserades var därför frågorna många. Vad skulle överföras från ettan? Fick man behålla sina vapen? Vi vet att alla vapen och föremål skrotas för att bana väg för en ny och fräsch upplevelse. Det är bara karaktärernas ras, ansikten och klass som förs över. Men Bungie har fortfarande varit relativt otydliga med hur exakt det fungerar.

Det visar sig nu att all progression är kontobaserat och kommer överföras till Destiny 2 när du spelar på samma konto – och med progression menas egentligen bara dina bragder från föregångaren. Vi spekulerar att det handlar om att du klarat vissa raider, eller ägt expansionerna. Du kommer dessutom kunna skapa nya karaktärer som bibehåller denna ”progression”. Nybörjare får tyvärr bygga sin legend från scratch.

PC och kontroll

Spel handlar mycket om upplevelser och i arbetet att överföra Destiny till PC behövde spelet också anpassas för den plattformen. Bungie ar sagt att Destiny 2 till PC inte är en direkt portning från konsol, utan har byggts med PC i åtanke. Detta har gjort att spelet kan köra i upp till 4k upplösning och med ohämmad skärmuppdatering. Flera funktioner typiskt förknippade med PC har också utformats, så som möjligheten att skräddarsy inställningar, textchatt och inte minst den heliga kombinationen av tangentbord och mus.

Devrim Kay VIII

En ny karaktär presenterades på Gamescom: Devrim Kay, en prickskytt som handleder dig i dina äventyr i European Dead Zone. Direkt när jag hörde honom snacka kände jag igen rösten och tack vare att vi spelat så otroligt många spel känner vi igen honom som Gideon Emery, en mycket välkänd röstskådespelare.

Gideon har bland annat gjort röster för Maffia III, Starcraft II: Legacy of the Void och det första Destiny. Han har även gjort mycket arbete på The Elder Scrolls Online där han gett rösterna för diverse alver. Om det verkligen är honom återstår att se (hans står inte med på IMdB till exempel), men hans röst är lätt att känna igen.

Destiny 2 släpps den 6 september till Playstation 4 och Xbox One. PC den 24 oktober.

0 Delningar
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.