E-sport blir valbar idrottsprofil för gymnasieelever

E-sport fortsätter att gå framåt i Sverige. Till hösten kommer nyblivna gymnasieelever att kunna välja e-sport som idrottsprofil och efter succén med realityserien Gamerz tros intresset för både spelande som tittande att öka. Det kan vara svårt för den som inte är insatt i e-sport att förstå hur stort det faktiskt är. Undersökningar visar att fler än 300 000 svenskar dagligen tittar på e-sport och intresset kryper både ned och upp i åldrarna.

Första realityshowen en succé

I maj sändes den första realityserien, Gamerz, med fokus på e-sport. 12 spelare stängdes in i ett hus tillsammans, likt Paradise Hotel och Big Brothers, för att utveckla sina spelkunskaper. I tre veckor filmades de i 12 timmar om dagen och leddes av två av Sveriges bästa CS:GO-spelare. De fem bästa deltagarna vann varsitt proffskontrakt.

Intresset för att betta på e-sport har stigit i takt med att fler sajter och tv-bolag väljer att visa turneringarna och tävlingar, internationella som nationella. För att lägga ett vinnande bett ska man enligt Gamerbetz ha gjort sin hemläxa och tagit del av grunderna i spelen. CS:GO är ett av de populäraste e-sportspelen i Sverige och även det spelet som spelades i Gamerz-huset. De fem vinnarna kommer nu att sättas ihop till ett internationellt CS-lag och förhoppningarna är att deras tid i huset ska ha förberett dem för de stora tävlingarna.

Ny idrottsutbildning i Sverige

Att välja en idrottsinriktad gymnasielinje är i dag lika vanligt som att man väljer naturvetenskap- eller samhällsvetenskapsprogrammen, men från och med höstterminen 2017 kommer elever i Karlskrona kommun kunna välja en idrottslinje med inriktning e-sport. Karlskrona kommun är först i Sverige med den här typen av utbildning och den har tidigare testats i Ronneby med stor framgång.

Det är Area Academy som kommer att tillhandahålla e-sportsutbildningen med hjälp av både e-sportsproffs, pedagoger och coacher. Idrottsprogrammen är i grund och botten som en samhällsvetenskaplig linje men med ett valfritt tillval. Själva e-sportskurserna kommer att hållas två gånger i veckan. Anledningen till att Karlskrona väljer att satsa på utbildningen är för att de anser att ungdomar som lärare bör presenteras mer för de digitala verktygen och följa med i utvecklingen.

Antalet tittare ökar stadigt

Nya undersökningar förutspår att e-sportsturneringar världen över kommer att ha 427 miljoner tittare nästa år. E-sportmarknaden har vuxit stadigt de senaste åren och den omsätter såväl pengar som tittare. I Europa och USA är det framför allt Leauge of Legends och CS:GO (Counter Strike Global Offensive) som lockar tittare, medan DOTA2 är populärast  i Asien. Det har även visat sig att hela 70 % av de som följer e-sport inte själva är spelare.

Att e-sport växer är det ingen tvekan om och de som förutspådde dataspelande som en ungdomsfluga har fått äta upp sina ord. Redan nu diskuteras det huruvida man ska lägga till e-sport som en gren i de olympiska spelen och i Asien har man redan testat att hålla e-sportgrenar i de asiatiska sommarspelen.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas.Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com