eSport – Hur det gick så bra?

eSport – Hur det gick så bra?

Det är ett faktum att eSport växer för varje år som går. Fler och fler spel produceras med syfta att kunnat skapa en eSport-scen och allt fler utvecklare främjar eSporten inom sina egna spel.

Vi har definitivt kommit en lång väg. Den har inte alltid varit lätt och stundvis kan vi ha velat ge upp men nu är vi här. När eSporten började krypa fram på allvar i början av 2000-talet så var det inte många som trodde att den skulle kunna utvecklas till vad vi ser idag. Redan 1980 så höll Atari i en turnering för Space Invaders och många säger att detta är den första eSports-turneringen. Idag så blir vi förvånade om prispengarna inte är i miljonbelopp – då så hoppades vi på ett gratis spel eller två.

Det var när PC’n kom som det började ta form på allvar. Före PC och internet så var det näst intill omöjligt att hålla i större turneringar och än värre, att få publikt intresse av dom. Som de flesta eSport-intresserade födda på 70- och 80-talet kommer berätta för dig så var ett av de första spelen som körde igång något som liknar den scen vi ser idag Quake. Det var inget spel eller två i prispengar heller, utan spelets huvudutvecklare John Carmack rent av gav vinnaren sin Ferrari, om än begagnad.

Om Starcraft hade nått samma popularitet i västvärlden som spelet snabbt nådde i Korea så hade den nuvarande eran av eSport säkert inträffat för flera år sedan. Det var nämligen i Korea som eSporten först tog rötter i den form vi har nu, med professionella ligor, professionella spelare och arenor fyllda av åskådare. I västvärlden så las mer fokus på Shooters och det var först när ett visst mod till Half-Life kom som eSporten började se en tillväxt på allvar – CounterStrike.

Vi som svenskar kan slå oss på bröstet lite när det kommer till CounterStrike. Sverige har alltid varit i täten inom CounterStrikeoch alla dess efterträdare och vi är den nation som har tjänat mest pengar på serien genom eSport. CounterStrike gav eSport-scenen vad den saknade efter att hypen kring Quake dött ut – en shooter. Tillsammans med Starcraft och ett par år senare Warcraft 3 så började turneringarna gå igång på allvar.

Idag ser vi stora turneringar så som CPL, ESL och Dreamhack. Förutom dessa så finns det flera professionella ligor inom varje kompetitiv eSport. Världsmästerskap hålls inom nästan alla titlar, vissa med mirakulösa prissummor så som DotA2 på runt 200 miljoner kronor. Precis som  i mer traditionella sporter så spelar vi nu på eSport som vi tidigare bara gjorde på fotboll och trav. Finalen i världsmästerskapen i League of Legends år 2014 drog 45,000 besökare och 27 miljoner tittare online. Detta mäter sig med bland större sportevenemang och därför är det bara en tidsfråga innan vi ser eSports under OS.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att visas. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Glömt lösenord

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com