Förhandstitt SVRVIVE – ett äkta VR-spel

Sedan jag för första gången testade Oculus och blev svårt illamående har jag varit starkt skeptisk mot allt vad virtual reality heter. Upplevelserna var ingenting som i The Matrix eller Tron. Men SVRVIVE har fått mig att ändra uppfattning och se möjligheterna med teknologin.

Plötsligt befann jag mig i rymden. Hur jag hamnat här vet jag inte men tomheten verkar inte påverka mig. Finns jag ens? En röst talar i mitt huvud. Sättet som den tilltalar mig är främmande, som om jag inte hör hit. Rösten förklarar att jag var död men att det finns en chans för mig att ändå göra nytta. Allt jag behöver göra är att hitta universums DNA så att det kan skyddas från en illvillig organisation. Det ät mycket att smälta, framförallt tanken om min egen död. Och kan jag lita på rösten i mitt huvud?

Welcome to my office!

Jag får mark under mina fötter. En högteknologisk bas bland stjärnorna materialiseras ur tomma intet. Här får jag snabbt lära mig navigera i min nya form och hur verktygen jag skulle behöva i mitt arbete fungerar. Sedan skickas jag på min första uppgift, nere på Jorden. Efter teleporteringen finner jag mig själv i ett kusligt rum, förmodligen tillhörande en gammal knarkare eller mentalt rubbad person. I ena hörnet ligger en missfärgad madrass. Finns verkligen det jag letade efter i denna sketna kvart, tänker jag. Men sedan ser jag den mystiska tavlan på väggen. Det är ett porträtt av en person med sex ögon, delad på mitten med ett nyckelhål mot en stjärnhimmel. Där ligger det, det bara vet jag. Men nyckeln, var finns den? Jag letar bland byrålådor och river ut böcker ur bokhyllor. Till slut hittar jag en lila glödlampa som jag skruvar in i taklampan. Ljuset från den nya lampan avslöjar en galnings klotter på väggarna. Men bland galenskapen finns ledtrådar. Mystiken tätnar…

Det är första gången jag kände att jag klev in i ett spel och inte bara hade skärmen på näsan.

Så det här är VR?

Det var tredje gången jag satte på mig ett VR-headset, men det var första gången jag skulle använda det ståendes och utan att behöva använda mus och tangentbord. Den här gången var tekniken HTC Vive med tillhörande sensorer och ”fjärrkontroller”. När spelet startade upp kalibrerade sensorerna i rummets hörn lekplatsen, also known as VD:ns kontor, och ett rutnät ritades upp framför mina ögon som skulle varna mig in-game när jag närmade mig en riktig vägg. Kort därefter startade demot för SVRVIVE och jag transporterades ut i rymden.

Efter bara några minuter inne i SVRVIVE var jag helt uppslukad av upplevelsen. På ett naturligt och intuitivt sätt blev tekniken en förlängning av mig själv. Jag hukade mig för att dra ut lådorna på en smutsig byrå och gjorde det på samma sätt som i verkligheten, med min hand och med en armrörelse. När jag undersökte saker greppade jag dem med fjärren och vred min handled för att vinkla föremålet. Behövde jag se mig om vände jag mig om. Genom att jag använde min kropp i spelvärlden skar sig inte upplevelsen, utan snarare förstärktes. Det var första gången jag kände att jag klev in i ett spel och inte bara hade skärmen på näsan.

Fly

För er som undrar så uttalas det ”survive” men stavas ”svrvive”. Jag hade också svårt med det i början. SVRVIVE kan beskrivas som ett av den gamla skolans äventyrsspel med fokus på pussel och problemlösning. Genom att använda föremål och interagera med spelvärlden ska spelaren hitta det gömda priset och komma ut ur rummet. Faviana Vangelius, spelets producent och grundaren av utvecklingsstudion Svrvive AB, berättade att mycket av inspirationen kommer från ett av hennes favoritspel The Longest Journey, och ett nytt fenomen i nöjesbranschen kallat escape rooms. Precis som escape rooms, där de medverkande ska lösa pussel för att komma ut ur ett rum, är kärnan i SVRVIVE att lösa knepiga problem för att komma ut ur en ”bana” och vidare.

Det känns som en jump-scare ska komma när som helst.

I demot jag spelade var rummet i ett vanskött hus dekorerat med gamla böcker, tomma burkar och en äcklig madrass. Problemlösningen handlade om att leta bland vardagliga ting som bokhyllor, byråer och kartonger och finna samband mellan det man upptäckte. Ledtrådarna var smarta och interaktionerna var logiska. Men spelets premiss gav ett outtalat löfte om mycket mer intressanta scener än så.

– Demot är bara en introduktion, det färdiga spelet kommer innehålla andra världar och inte bara rum på jorden, säger Faviana Vangelius med stor entusiasm när vi sätter oss ner för att prata.

Med upplevelsen färsk i minnet fantiserade jag om möjligheterna och vilka koncept som skulle gå att applicera på spelmekaniken.

– Jag kan inte berätta så mycket om det, men tid kan vara något man behöver tampas med, säger hon mystiskt när vi kommer in på vad man kan tänkas stöta på för utmaningar när SVRVIVE släpps.

Av demot att döma har studion potential att skapa smarta, välavvägda klurigheter och intressanta miljöer att leva sig in i. Med tanke på att de lyckades snickra ihop en unik upplevelse på bara tre månader visar att de har talang, även om det inte alltid varit en dans på rosor.

– Det har varit mycket trial and error under utvecklingen, säger Faviana. Vi har lärt oss genom att ta tag i saker och bara göra dem. Man har fått kasta ut halva utbildning genom fönstret och lära sig på nytt när vi programmerat VR.

– Jag måste berätta en rolig historia, säger hon med ett skratt. När vi påbörjade projektet hade vi inte något dev kit, men vi började skriva kod ändå. Dessutom hade en kollega brutit armen, så vi brukar säga att vi kodade i blindo och med en skadad!

Överleva

Faviana Vangelius

Faviana Vangelius, grundare av Srvive AB.

Tillsammans med den intuitiva kontrollmetoden och de kluriga pusslen blir SVRVIVE en helhet som lyfter VR-tekniken föredömligt. Hade jag inte testat SVRVIVE hade jag förmodligen ratat VR fortfarande. Nu vill jag tro att tekniken har en framtid och att jag en dag kanske sitter och surfar på webben som Keanu Reeves i Johnny Mnemonic.

– Skeptikerna har inte testat ännu, säger Faviana och berättar om hur hon konverterade sina kollegor att tro på VR. Innan ville ingen av dem göra VR-spel, men efter att de provat var de sålda och ivriga att börja utveckla.

Många stora företag har investerat ofantliga mängder pengar i VR-hajpen och hjälper till att pusha den kommersiellt. Snart visar det sig om tekniken omfamnas av konsumenter och om SVRVIVE lyckas övertala skeptiker som mig.

Demot till SVRVIVE finns ute nu på Steam och den första episoden släpps under hösten. Till en början kommer SVRVIVE enbart att vara kompatibelt med HTC Vive. Versioner till Oculus Rift och Playstation VR är planerade.

Följ SVRVIVE@svrviveofficial eller prenumerera på deras nyhetsbrev här.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.