Game of the Year 2012: Journey

När thatgamecompany slutligen släppte Journey så var spelet riktad mot en nischad publik, medan de flesta andra spelare troligen var relativt omedvetna om spelets existens. Men efter släppet så började ryktet om spelet spridas som en löpeld. Inom kort hade Journey kammat hem otaliga fullpotts-recensioner och blivit det snabbast säljande spelet på PlayStation Store någosnin.

Journey är nämligen inte som andra spel – även om det i allra högsta grad är en äventyrs-plattformare. Nej, Journey kommer med det, för thatgamecompany, karismatiska budskap att spel faktiskt kan vara någonting annat, någonting bättre, någonting som vågar ta steget ifrån att ”spel bara är leksaker” till att faktiskt vara konst. Det är inte lika pretentiöst som sina föregångare, flOw och Flower, men fyller absolut upp tomrummet mellan originell design och trollbinande gameplay.

Vad som gör spelet så unikt är delvis dess minimalistiska interaktion som i huvudsak omfattar styrning och att hoppa. Men det är även den oförklarligt fantastiska grafiken och designen med gnistrande öknar, mystiska städer lagda i ruin under solens röda sken, månbelagda vinterlandskap och hotfulla, underjordiska palats som sätter spår. Den (medvetet) ikoniska huvudkaraktären med sina kattöron, röda klädsel och dolda ansikte är en gedigen prägel på vad hela spelet handlar om: Enkelhet, mystik och utforskning.

Jag hade sett fram emot Journey i flera år och mina förväntningar på spelet var så pass höga att det aldrig någonsin skulle kunna ha levt upp till dem – trodde jag. Istället visade det sig att alla förväntningar skulle krossas till stoft för att sedan lämna mig tom och renad när jag slutligen avklarade spelet, efter de blott två-tre timmar som är spelets livslängd, i ett känslosamt ataraxi.

Journey är ett ställningstagande och kronjuvelen i thatgamecompany’s gärning inom spelbranschen. Det har varit, och kommer att fortsätta vara ett förstahandsexempel i diskussionen om huruvida spel är eller inte är konst, och kommer att stå mot tidens tand som en tidlös klippa i spelhistorians framfart. En solklar vinnare av årets Game of the Year.

[youtube id=”61DZC-60×20″ width=”600″ height=”350″]

0 Delningar

1 Kommentar

  1. Svara

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.