Gamex 2013: Förhandstitt på Dark Souls II

När Dark Souls var på tapeten var samma ord klistrade på allas läppar: Prepare to die. Idag är vi alla så vana vid att dö i Souls-serien att jag knappt rycker på axlarna när jag sätter mig ner med Dark Souls II på Gamex och dör inom loppet av en halv minut – och ytterligare fem gånger inom loppet av efterföljande två minuter.

Demon av Dark Souls II som visades här är samma som var på Tokyo Game Show, vilket är tydligt redan i laddningsskärmen som visar texten ”TGS Demo”. Bland de två datorlängorna fanns två olika demos tillgängliga (två olika banor), men varje enskild station hade sin egen unika karaktär att spela med. Jag satte mig vid en demo där min karaktär hade en lång, ball, sliten rock och ett alldeles fånigt långt svärd. Målet med demon var att klara bossen i slutet av banan.

Jag trevar mig genom en korridor och kommer ut i en enorm sal med hotfulla statyer i form av monster med långa spjut. I änden av korridoren väntar en mystisk magiker med tunga andetag. Jag tar några steg. Plötsligt börjar magikern skjuta energibollar mot mig och jag hoppar åt sidan för att undvika att bli skadad. Samtidigt ser jag hur flera av statyerna vaknar till liv, fäster blicken i mig och ger sig på mig i förenad här.

Dark Souls II

Jag dör. Dör igen. Och igen. Och igen. När jag till slut inser att det bästa sättet att ta kål på de vandrande statyerna är att locka dem tillbaka till tunneln jag kom ifrån och hacka ner dem i ett begränsat utrymme, kan jag till sist ge mig på magikern i slutet av salen som visar sig vara en barnlek att hugga ihjäl. Efter det ger jag mig in i dimportalen bakom honom, och ut i en stor, öppen ruin.

I denna ruin står en gigantisk soldat bärande – nej, bestående av – spegelblankt stål. Detta är Mirror Knight, en boss i spelet som kan framkalla minions som hjälper honom att slåss. Med all min kunskap från Demon’s Souls och Dark Souls trevar jag försiktigt fram, parerar hans attacker, försöker placera mig bakom honom för att hugga honom i ryggen och fokuserar på överlevnad. Jag undviker attacker, lägger in en stöt, dricker en potion, rullar åt sidan, blockerar.

Pang. Mirror Knight lyckas få in två slag och plötsligt lyser orden ”You died” i rött över skärmen. Jag lämnade över handkontrollen åt en av spänning vibrerande yngre kille som väntade på sin tur.

Dark Souls II

Den största skillnaden rent gameplaymässigt jämfört med Dark Souls är att man nu kan hålla i en fackla som lyser upp mörka partier i spelet. Tyvärr fick jag inte möjlighet att testa det i den demon jag satt vid, som var mycket mer stridsorienterad och i belysta områden. Rent visuellt verkar spelet vara troget serien: mörkt och oinbjudande. Kontrollerna kändes bekanta och jag märkte ingen större innovation i stridssystemet, vilket är en positiv sak eftersom det är och alltid har varit väldigt tight.

Det är garanterat en värdig uppföljare till serien som säkerligen kommer tillfredsställa både äldre och nya fans. From Software har verkligen tagit spelet till rätt nivå och verkar ha landat på en behaglig balansering mellan vad spelare önskar vad gäller utmaning och gameplay såväl som design och att spelet bjuder in till ett personligt äventyr snarare än ett skräddarsytt.

Dark Souls II har release den 14 mars 2014 och kommer släppas till PC, PS3 och 360. Det verkar inte vara helt omöjligt att spelet kan släppas till kommande konsoler men det verkar inte ligga i Namcos planer än så länge. Ta en titt på spelets officiella hemsida.

[youtube id=”7ecITYi40tA” width=”600″ height=”350″]

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.