Historien bakom onlinespel

Historien bakom onlinespel

Idag är det lika självklart som att det släpps ett nytt FIFA-spel varje år. Jag talar om online-spel och möjligheten att kunna spela mot motståndare över hela världen utan att behöva lämna vardagsrummet.

Det är inte länge sedan internet gjorde entré i de svenska hushållen. För lite mer än tio år sedan var få konsoler uppkopplande mot nätet och för att kunna mäta sin skicklighet krävdes det att de som spelade mot varandra satt vid samma skärm. Idag lever vi i en helt annan verklighet. Så fort vi startar vår konsol eller PC så får vi veta vad våra vänner spelar just för stunden. Vi kan snabbt se hur våra poäng står sig jämfört med andra spelare och eventuella uppdateringar laddas ner samtidigt som vi spelar.

Men det har som sagt inte alltid sett ut såhär. Hur började historien om spel online och vilka titlar var revolutionerande i kampen om fansen i onlinespelens tidiga ålder? Vi tänkte här ge en kort tillbakablick i onlinespelens utveckling.

I internets barndom var uppkopplingens hastighet en stor begränsning. Tidigt utvecklades schack-spel där de olika dragen mailades mellan motståndarna. MUD, textbaserade rollspel, var ett annat exempel på hur man experimenterade med spel över nätet. Faktum är att det fortfarande utvecklas MUDs, men idag kanske mest av nostalgiska skäl.

Ett av de första riktiga onlinespelen vad Ultima Online som ännu är aktivt. Spelet, som släpptes redan 1997 anses också vara världens första MMORPG och Ultima Online har satt djupa avtryck i spelhistorien.

En av de branscher som tidigt drog nytta av folks uppkopplade livsstil var casino-branschen. På nätet kunde spelare enkelt besöka små och stora spelsajter och försöka hitta lyckan. För de som är intresserade av Keno och lotterier så finns det sidor som hjälper till att hitta rätt casino.

Har vuxit enormt

Med åren växte onlinespelandet och ett tidigt exempel på hur stort ett spel kunde bli var World of Warcraft, som i mitten av 2000-talet hade över 12 miljoner aktiva spelare. Spel som RuneScape och Starcraft var tidiga exempel på hur spelare samlades för att mäta sin skicklighet mot motståndare över hela världen.

Idag brukar man säga att vi är inne på den tredje generationens onlinespel. Titlar som Overwatch, CS:GO och FIFA lockar miljontals spelare varje dag. Det är spel som sällan eller aldrig spelas offline och de är bara ett fåtal exempel på att spelandet idag är mer eller mindre beroende av en stabil uppkoppling och ett stort antal hängivna fans.

Idag är spel online en självklarhet. Flera spel kräver en uppkoppling för att kunna spelas och fanskarorna växer i snabb takt.  Spel har med åren blivit en mer accepterad sport och den yttersta eliten lever gott på sitt spelande. Många proffs blir stora stjärnor med hängivna fans och miljontals följare. Ändå är vi ännu bara i onlinespelens barndom. Framtiden för onlinespelen är ljus och vi kan egentligen bara fantisera om hur det ser ut om tio år.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att visas. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Glömt lösenord

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com