Hur Esporten har växt fram 

Hur Esporten har växt fram 

För alla som är födda på 90-talet och efter, är tävlingsinriktade turneringar på datorspel inget annat än en del av det vardagliga livet. Vi har haft tillgång till internet och ett brett utbud av dator- och TV-spel ända sedan födseln. Om vi däremot skulle färdas 40 år tillbaka i tiden, hade saker och ting sett helt annorlunda ut.

Ett av de första spelen som skapades i världen är det kända arkad- och bordtennisspelet, Pong, vilket Atari lanserade 1972. Detta svart och vita spel består av en fyrkant, två raka linjer och ett par prickar. Föreställ dig att detta spel var ett väldigt hett ämne och lägg sedan till det faktum att internet inte uppfanns förrän i slutet av 80-talet.

Om vi på den tiden hade nämnt att datorspel skulle komma att bli oerhört avancerade, med en tävlingsinriktad industri av ett värde på flera miljarder kronor, hade de flesta antagligen kallat oss för spritt språngade galna. Esportens utveckling har sedan dess varit en minst sagt fascinerade sådan. Denna utveckling har vi tittat närmare på i följande artikel.
 

Spelvärldens första turneringar (1972-1989)
 

Allt började i Oktober 1972 när ett gäng studenter ifrån Stanforduniversitet i USA bjöds in till en intergalaktisk Spacewar olympiad. Detta var en turnering som hölls på Atari’s arkadspel Spacewar, varav namnet på turneringen låter betydligt mer spännande än vad den faktiskt var. Det var inte mer än två dussin personer som deltog i den, varav prispotten (om vi nu kan kalla detta för ett pris…) var en ett års prenumeration av tidningen Rolling Stone.

Det var inte förrän 1980 som världens första storskaliga turnering ägde rum. Denna hölls på Ataris kända arkadspel, Space-Invaders och lockade till sig hela 10,000 deltagare. Denna turnering och ett flertal liknande sådana som arrangerades de kommande åren, är det som ligger till grund för vad som skulle bli Esportens födsel.

Esportens födsel (1990-1999)

Vad som tidigare endast var en tävlan om ära och mindre priser, förvandlades under 90-talet till prispotter på flera hundratusen kronor. I början på årtiondet höll Nintendo ett världsmästerskap för deras 8-bitars konsol, i vilken vinnaren tog hem hela $10,000.00. I denna turnering tävlade deltagarna i korta, specialgjorda varianter av spelen Super Mario, Rad Racer och Tetris.

Trots ovanstående prissumma, var det inte förrän sent 90-tal som Esporten verkligen växte fram. Internet hade vid denna tid nått de flesta hushåll och var snabbt nog för onlinespel på PC att frodas. Detta gjorde att ett flertal spelorganisationer grundades, såsom CPL (Cyberathlete Professional League). Dessa organisationer arrangerade ett flertal turneringar på bland annat Starcraft, Quake och Counter-Strike. Bland de som hölls sent 90-tal, kan vi bland annat finna en prispott på $15,000.00 för Quake och en prispott på otroliga $46,000.00 för Starcraft. Detta var bara början på den Esportindustri som idag har ett värde på flera miljarder.

Språnget till en miljardindustri (2000-Nu)

Under tidigt 2000-tal fick vi bevittna grundandet av ännu fler spelorganisationer, vilket bland annat inkluderar World Cyber Games (WCG) och Electronic Sports League (ESL). Mellan 2000 och 2010 arrangerade dessa organisationer ett flertal olika turneringar, på ett flertal olika spel, varav prispotterna i dessa gång på gång översteg en miljon kronor.

Även om detta främjade Esportindustrin rejält, var det inte förrän efter 2010 som språnget till en miljardindustri verkligen tog fart. Detta är delvis tack vare online streaming-tjänsten, Twitch som lanserades 2011. Då tävlingsinriktade turneringar streamas live genom denna plattform, kan vem som helst enkelt följa de professionella lagen spela, vilket har varit en stor bidragande faktor till de mer än 300 miljoner person som väljer att titta på Esport idag.

Ett flertal speltillverkare ligger även bakom dagens stora värde av Esportindustrin. Då dessa har uppmärksammat potentialen i marknaden, läggs det ett stort fokus på att utveckla nya spel för Esport. Sedan 2010 har det lanserats mängder av nya titlar till både PC och mobil som flera gånger om året har tävlingsinriktade turneringar med otroligt höga summor i prispotten.  

Även om alla spel inte har samma kaliber av vinstsummor, har vi sedan 2010 fått se prispotter på 1 miljon kronor växa till tiotals miljoner och ända upp till otroliga 200 miljoner. Dota 2 som släpptes som beta  2011 och hade sin fulla lansering 2013, innehar rekordet i störst prispott på makalösa 24,6 miljoner dollar. Detta är högre vinstsummor än vad många turneringar i traditionella sporter har, såsom Superbowl i Amerikansk fotboll, Masters i golf och NBA i basket.

Ännu en bidragande faktor till dagens miljardindustri är möjligheten till att betta på flera Esportspel. En av de första etablerade spelsidorna som erbjöd detta är Pinnacle, vilket de gjorde 2010. Enligt siffror som Pinnacle har lanserat, har det sedan dess skett en exponentiell ökning av det totala antalet Esport bets. Medan det tog dem sex år att nå deras första två miljoner lagda spel, tog det inte mer än elva månader att nå de nästkommande två miljoner spelen.

Alla må inte tycka om bettingindustrin, men sanningen är att den har varit och är en bidragande faktor till Esportens framgång. Dels är det många som väljer att betta för att göra de professionella matcherna än mer spännande och underhållande. Matcher som de kanske inte hade följt om inte denna möjlighet fanns. Ett annat faktum är att ett flertal Esportorganisationer har ingått i sponsoravtal med bettingsidor, vilket innebär en ekonomisk boost för organisationen och lagen. 

Kommentera

Din epostadress kommer inte att visas. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Glömt lösenord

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com