Iwata: Wii U-kontrollern kunde ha skrotats

I en intervju med The Telegraph så medger Satoru Iwata, Nintendos VD, att den tablet-liknande kontrollern till Wii U ursprungligen var omringad med skepsis över huruvida den skulle vara för dyr att tillverka, och tvivel om hur den skulle tas emot av kunder. Nintendo har alltid varit våghalsiga när det kommer till innovativ teknik för sina spelkonsoller, som när de lanserade Nintendos DS med dubbla skärmar eller Wii med sin rörelseavkännande Wii-mote.

Iwata säger: ”Under slutdiskussionerna så gav vi nästan upp idéen med dubbla skärmar. Detta berodde på en oro över de förväntat höga kostnaderna, att det inte skulle vara möjligt att skapa den och kunna sälja den till kunderna för ett rimligt pris.”

Han förklarar även att han tycker att det är positivt att TV-spel har lyckats smyga sig ut ur sovrummen och in i vardagsrummet, tillgängligt för hela familjen. Problemet är ifall någon vill fortsätta spela på sitt Wii om någon annan i familjen vill kolla på TV, vilket den nya kontrollern till Wii U löser. Wii U kommer nämligen att kunna  skicka videosignalen trådlöst till ens kontroller och man kan fortsätta spela utan behovet av en TV.

Iwata nämner också att konkurrensen har skett mycket snabbare den här gången än när Wii släpptes med Wii-moten. SONY håller på att utveckla dubbelskärms-alternativ till PlayStation och Microsoft visade upp ett liknande koncept kallat SmartGlass som kommer att göra om tablets och mobiler till extrakontroller. ”Det tog tre år innan andra företag började härma Wiimoten”, säger Iwata, ”men nu ligger de bara ett år efter sedan vi avslöjade [kontrollern för Wii U]”.

Källa: The Telegraph

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.