Så får vi fler kvinnliga proffs i CSGO

Så får vi fler kvinnliga proffs i CSGO

Att det är fler män än kvinnor som lirar CSGO och andra datorspel är det ingen som förnekar, men vad krävs egentligen för att ändra på detta och se till att kvinnor involveras i esport på tävlingsnivå? Den främsta orsaken till killars överrepresentation beror till stor del på att intresset har funnits där längre, och därför har det skapats ett rejält gap mellan män och kvinnor.

För att uppnå jämställdhet behövs satsningar och innovativa tillvägagångssätt. Som tur är finns det de som jobbar hårt med frågan, ett exempel är förbundet Goodgame som drivs av syftet att göra esport mer inkluderande. Tanken är att skapa aktiviteter för esportare runt om i Sverige där människor oavsett bakgrund är välkomna. Det är just sådana här initiativ som är nödvändiga för att esport ska kunna fortsätta att växa och få mer utrymme i allmänheten.

Vidare är det också upp till företag med gott om pengar att våga investera i kvinnliga proffs i esport, trots att tittarsiffrorna för tillfället är betydligt lägre. För hur ska tjejer kunna satsa fullt ut på CSGO, League of Legends och andra vanliga esporter om det saknas villiga sponsorer? Så till alla marknadschefer där ute, se till att vara snabb på bollen nu och bli en del av en bransch som är inne i en pågående expanderingsfas!

Spela på esport

Bettingbolag är traditionellt sett stora sponsorer av mer etablerade sporter, som t.ex. fotboll eller hockey. Många av bettingaktörerna har nu också börjat få upp ögonen för esport, och allt fler erbjuder sina kunder möjligheten att betta på esport (se t.ex. https://esportbets.se/csgo-betting/ för en sammanställning). Genom att bidra till scenen kan de också över tid bygga egna nya målgrupper som de senare kan få in som konsumenter själva. Det finns alltså mycket att vinna för båda parter bara de ser till att göra slag i saken. En bra start är i alla fall att spelbolag redan sponsrar herrlag, bland annat inledde Betway förra året ett samarbete med svenska esportklubben Ninjas in Pyjamas. Nu återstår bara att även ge damlagen det stöd som behövs för att lyckas i en mansdominerad bransch. 

I allmänhet är det kvinnor som är framtiden i esport eftersom industrin redan ser en ökning sett både till tittare och utövare. Det är en väldigt attraktiv målgrupp för annonsörer och enligt en rapport från Newzoo så förväntas intäkterna från esport öka till 1,5 miljarder dollar år 2020. Då har man inte ens tagit hänsyn till den enorma mängd pengar som betting på CSGO, Overwatch, PUBG m.fl. omsätter nu för tiden. Räknar man in den delen av industrin så är intäkterna betydligt högre.

Vad kan man då dra för slutsatser av det här? Det mesta pekar på att strålande tider väntar gaming och framför allt esport. Men då måste kvinnor tas med i beräkningen, och framförallt måste företag och organisationer dra sitt strå till stacken och jobba för jämställdhet. Datorspelande och esport ska vara inkluderande och välkomnande för alla. Föreställningen att tv- och datorspel skulle vara en ”killgrej” håller på att brytas. Utvecklingen går därmed onekligen i rätt riktning och det ska bli spännande att se vad framtiden bär med sig.

Kommentera

Din epostadress kommer inte att visas. Obligatoriska fält är markerade med *

Du kan använda dessa HTML taggar och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Glömt lösenord

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com