Skylar & Plux – Lovande indiespel nästa år

När jag vandrade runt på golvet, konstant överöst av japansk parafernalia, kommer en ung kille fram och frågar om jag vill spela. En sekunds förvirring och sedan ser jag att han jobbar i en monter för ett av indiespelen som visas upp under mässan. Spelet heter Skylar & Plux: Adventure on Clover Island och ser ut att vara ett färgglatt plattformsäventyr. Som stort fan av Ratchet & Clank-serien tänkte jag att det kunde vara intressant att testa det.

När demon startar följer jag en väg markerad med gula kristaller som snyggt leder spelaren i rätt riktning. Jag samlar upp dem och fortsätter framåt. Min första tanke är att dessa kristaller är spelets valuta som jag sedan köper vapen, rustning och andra uppgraderingar med. Sånt gillar jag. Det är liksom ett klassiskt inslag i plattformsäventyr av det här slaget och kommer inte kännas gammalt än på ett tag.

Jag passar på att leta hemligheter och hittar en del skrymslen som är lätta att missa men inte svåra att hitta. Svårighetsgraden känns bra och tillsammans med bandesignen är det här väldigt likt mina erfarenheter med Ratchet & Clank, vilket är ett väldigt bra betyg.
Det är färgglatt och tilltalande och kontrollen känns riktigt bra. Kamerakontrollen kändes lite svajig, men det är inte mer än en vanesak.

Spelet handlar om det förrymda experimentet Skylar, en antropomorfisk katt(?), och dennes kollega Plux, en vit uggla med pilotmössa. Designen på karaktärerna är väldigt snygg och proffsigt gjord och jag tänker osökt på spelets inspirationskällor – Ratchet & Clank, Jak & Daxter, Crash Bandicoot och Banjo & Kazooie. Skylar och Plux måste nu ta sig igenom en massa olika nivåer för att stoppa CRT (Cranky Robot Television) från att ta över världen.

När demon är klar pratar jag lite med en av utvecklarna, en trevlig ung herre som berättar lite om projektet. Spelet började som ett skolprojekt, men efter att de vunnit Best Execution in Art och Game of the Year på Swedish Game Awards bestämde sig några att jobba vidare på spelet på en professionell nivå, för att slutligen kunna släppa det som ett komplett spel. Under namnet Right Nice Games har de fortsatt utveckla spelet, med viss hjälp av utomstående personer och outsourcing.

I Januari har de jobbat på spelet i två år och det markerar eventuellt releasen av spelet på Steam, Playstation 4 och Xbox One. Inget datum är dock satt, men teamet planerar att släppa spelet i Januari eller Februari nästa år. Jag är en av dem som verkligen ser fram emot det här spelet, för Right Nice Games har verkligen gjort ett bra jobb med Adventure on Clover Island.

0 Delningar

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Uppfostrad av NES och SNES, med en förkärlek till pixlar och chipmusik. Fastnar för de små detaljerna och fingertoppkänsla i spel. Skriver 8-bitsmusik som ViperofVic på youtube.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.