Skylanders Imaginators Recension

Skylanders är tillbaka. Som en nära vän på besök är mycket sig likt och man kan dela många skratt. Men det finns ändå mycket nytt att prata om. Den här gången handlar det om kreativitet och möjligheten att designa sina egna Skylanders.

Imaginators är det sjätte spelet i serien. Förra året var det racing som gällde, året innan det magiska fällor. I år har utvecklarna Toys for Bob sneglat åt rollspelen och ger spelarna möjlighet att designa och förändra sina egna Skylanders. Skylanders-serien har alltid lyckats ta med något nytt varje år, men för första gången sedan Swap Force känns det riktigt nyskapande.

Mycket är såklart sig likt. Miljöerna är bekanta men med lagom variation. Den nu cementerade Cartoon Network-humorn sitter som en smäck och lockar till skratt även om den är aningen förutsägbar. Storyn kretsar ännu en gång kring Kaos upptåg men fungerar mest som en vattrenledare till det man faktiskt vill göra när man spelar Skylanders: samla guld och spöa monster.

Alla gamla Skylandersfigurer är kompatibla med Imaginators, men Trap-funktionen är makulerad och ersatt med Super Shargers-kompabilitet. Ledsen Gulper, det här äventyret får du sitta ut.

Skylanders Imaginators_20161017160411

Skylanders Imaginators är snyggt. Men många texturer känns bekanta…

Kreativitet, för ett pris

Formandet av sin alldeles egna figur är en skojig och förvånansvärt välgjort process. Allt från kroppsdelar till temamusik går att tillskriva din egna skylandervidunder. Till en början är utbudet av delar begränsad, men desto mer du spelar desto fler bitar blir tillgängliga. Figuren går också att klä upp i rustningar och vapen som hittas under äventyrets gång små loot-kristaller som påminner om engram i Destiny, fast i fel färgordning.

Ett av de lökigaste funktionerna i figurskapandet är möjligheten att skräddarsy en personlig fras. Dessa har massor av möjliga kombinationer som alla, speciellt med en förvrängd röst, låter störtlöjliga. Men det är hur kul som helst att spränga tio fiender och höra sin figur utbrista: ”jiddra inte med kramar!” Eller ”Frukta glitter”.

Skylanders Imaginators_20161017164749

Det tog en stund att skapa Lavalisa, men hon är häftig och vår egen skylander.

För entusiaster kommer även möjligheten att för första gången printa sina skylanderfigurer i 3D. Dessa levereras då i färg, med skyddande kåpa och ett chip som gör dem kompatibla med spelet. Tjänsten är dock ännu inte tillgänglig i Sverige.

Som alla kanske hajat vid det här laget är spel i kategorin leksaker-till-liv ingen billig historia. Särskilt inte för de barn och vuxna som vill samla på allt. Precis som tidigare spel i serien är lite av innehållet låst bakom inköp av särskilda figurer. Spelet är fullkomligt spelbart och underhållande i sin grund och med starterfigurerna. Men incitamenten till köp av ytterligare figurer finns ständigt närvarande.

Till och med de kapslar som man sparar sina egenskaper Skylanders i låser sig när du valt en figurklass. Vill man testa en ny klass eller element måste man köpa en till kapsel för si och så många kronor. (Efterforskningar krävs) Begränsningen är under all kritik. Jag kan acceptera, men bara för att jag är en lydig och hjärntvättad konsument, att man är tvungen att köpa en kapsel per element, men att dessa sedan låser sig efter att man valt klass är bara förargligt. Tänk om jag ångrar mitt val som magiker och vill testa ninja istället? Ska jag verkligen behöva köpa en till behållare för hundra spänn då? Nej.

Tyvärr är det så ändå. Ha det i åtanke när ni skapar era Skylanders.

Köphindret gäller även de bonusbanor som finns utspridda över spelvärlden. De kräver en sensei (den här installationens nya figurserie) i matchande element för tillträde. Inget nytt för er som är bekanta med serien, men en viktig punkt för nya konsumenter.

Episkt och lättsam underhållning

Fabriken som årligen producerar Skylanders är onekligen en välsmord maskin. Produktionsvärdet är på samma nivå som andra trippel-A-spel. Ljudet är otroligt och röstskådespelarna håller ribban trots att det är svenska de talar. Grafiken på Playstation 4 (som denna recension utgår från) är färgstark och effektfull, nästan som att kliva in i en Pixarfilm. Framförallt är spelet stabilt och rullar på felfritt.

Skylanders Imaginators är vid det här laget så pass väletablerat att man vet vad man får för sin peng. Har man spelat något av de senaste Skylanderspelen vet man att det är lättsam och skojfrisk underhållning med kostsamma tillsatser. Utan tvekan en bra present eller framtida julklapp, var bara beredd på att följa upp det men en och annan separat figur.

• Göra sin egen figur
  • Humorn
  • Kvaliteten