Star Wars: The Force Awakens Recension

Den bästa Star Wars-filmen sedan Rymdimperiet slår tillbaka har tillägnats ett hyfsat spel.

Årets mest hypade film är äntligen ute och enligt mig är den allt jag hade kunnat önska mig. Nu vill jag bara se Episod VIII och IX. Att behöva vänta flera år känns som tortyr just nu. Då kan jag ju skatta mig lycklig att Disney Infinity 3.0 levererar ett lättsmält och skojfriskt Play Set baserat på senaste filmen.

Spelet
The Force Awakens fortsätter i samma stil som Twilight of the Republic och Rise Against the Empire. Det är alltså en blandad kompott av sidouppdrag, actionfyllda bataljer, rymdstrider och småsamlande, i miljöerna från filmen. Av artighetsskäl kan jag inte berätta så mycket om spelets handling annat än att det är baserat på filmen – i grova drag.

Det börjar med att Rey och Finn möts på ökenplaneten Jakku och tillsammans hjälper galaxens nya sötnos BB-8 att komma rätt. Som i Raise Against the Empire lyckas de svenska röstskådespelarna att underhålla i mellansekvenserna och faktiskt fånga karaktärerna på ett värdigt sätt. Vad som följer är ett äventyr av skrotsamlande, robotreparationer och action. Just actionmomenten är utmanande och kräver att spelaren anstränger sig. Stormtruppen som just nu är ett populärt meme är särskilt roliga att möta.

I sin helhet är detta Play Set underhållande samt har den rätta Star Wars-känslan. Det är helt klart värt sin slant. Däremot lämnades jag med en smått besvikelse när jag klarade det sista uppdraget. Det var liksom över lite för fort. Jämfört med Twilight of the Republic kändes The Force Awakens bantat. Områdena är inte lika stora, aktivitetsvariationerna är för få och bandesignen är tråkig. De hade med lätthet kunnat åtgärda det genom att lägga till något moment eller en viktig händelse ur filmen.

Det finns flera mycket underhållande minispel i The Force Awakens som för tankarna till klassiska Astroids.

Till barnen som gillar Star Wars och Disney Infinity är The Force Awakens Play Set ett kul tillskott, men den hårdkokta fantasten finner nog sina Star Wars-kickar någon annanstans. Det kan hända att filmen lämnade mig med för stora förväntningar på spelet och förstå mig rätt nu – det är ett helt okej spel – men det hade med små medel kunnat bli mycket mer.

Figurerna
De nya figurerna Rey och Finn, samt Peo Dameron och Kylo Ren (säljes separat), har alla intressanta egenskaper. Överlevaren Rey är mångsidig och stark med sin stav som kan träffa flera fiender samtidigt och duktig med laserpistol; Finn och Poe är fokuserade på distansattacker och båda har egenskaper som triggas av distansattacker, Finn fyller på sin specialattack och Poe läker sina och vänners sår. Kylo Ren fungerar mycket som andra jedifigurer och kan parera laserskott och rusa framåt i dödlig hastighet. Hans specialattack som håller fast fiender är en av de coolaste som finns och gör honom lite mer häftig.

Filmen
Varvat har inte för vana att recensera filmer, men för Star Wars: The Force Awakens är vi villiga att göra ett litet undantag. Det är ju bara årets absolut hetaste film.

Skingra dina orosmoln redan nu, för jag ska säga det rakt ut: Disney är det bästa som hänt Star Wars. The Force Awakens är en fenomenal film som lever upp till den gamla trilogin. Den har älskvärda karaktärer, snygga effekter, ett magiskt ljudspår och en gullig driod. Med pomp och ståt – och ett rågat mått mystik – lägger filmen grunden för en (förhoppningsvis) fantastisk trilogi.

En av filmens coolaste karaktärer fick förvånansvärt lite scentid.

Fans kommer kanske bli lite oroliga över den lite råare stilen filmen fört in i den älskade galaxen. Stormtrupper avverkas i en hisnande fart och vissa explosionskavalkader kan få en att misstänka Michael Bays inblandning. Men när eftertexterna rullar kommer de flesta nicka instämmande och kanske till och med fälla en tår. Star Wars: The Force Awakens är Star Wars-filmen vi väntat på och förtjänat.

Nu återstår bara väntan till Episod VIII.

Disney Infinity 3.0 och Star Wars: The Force Awakens finns ute nu till bland annat Playstation 4, Xbox One, PC och Wii U.

• Många sidoaktiviteter