Star Wars Rise Against the Empire Recension

Rise Against the Empire är spelet jag önskar att jag hade när jag var 10 och precis hade sett originaltrilogin av Star Wars. Det är en underhållande tolkning av en tidlös klassiker som på ett trevligt sätt introducerar en yngre generation för en av modern tids största kulturbidrag.

När jag startade upp Rise Against the Empire och såg den ljusblå texten ”för länge sedan i en galax lång, långt borta…” mot rymdens svärta pirrade det i magen sådär som det bara gör när en Star Wars-film drar igång. Sedan när titellåten Rebel Blockade Runner av John Williams dundrade ut ur högtalarna fick jag små nördspasmer då fantastiska minnen från min barndom överbelastade min hjärna.

Star Wars Rise Against the Empire tar vid precis där filmen Star Wars: Episod IV A New Hope börjar, när Leias diplomatiska rymdskepp jagas av en Star Destroyer. Men till skillnad från i filmen, då Leia tillfångatas, flyr hon istället tillsammans med de andra huvudkaraktärerna. Han Solo, Chewbacca, Luke samt droiderna C-3PO och R2-D2, är alla med från start. Alterationer av detta slag förekommer under hela spelet. Det nya manuset må vara hädiskt enligt vissa, men jag tillåter mig att ha överseende med det till fördel för den underhållande spelmekaniken och den tvättäkta Star Wars-känslan.

Det är otroligt kul att spela som Han Solo och Chewbacca.

Pew pew!
Under de första timmarna av spelet befann jag mig i något sorts sinnesrus. Spelets ljudbild är otroligt autentisk. Varje ljud är som hämtad (förmodligen är de också det) ur Lucasfilms databas. Lasersvärd, kanoner, pistoler och fordon hummar, tjuter, fräser och brummar precis som de gjorde 1977. Till och med alla ljud och oljud från droider och jawas är spot on. Tillsammans med den fantastiska musiken bidrar det till en helhet och trovärdighet som är förväntat av varumärket Star Wars.

Det är inte bara det spelets ljud som imponerar. Miljöerna återskapar filmernas skådeplatser på ett, för spelformatet, strålande sätt. För den som letar noga finns till och med en och annan käck referens till filmerna. Ett exempel återfinns i öknen utanför Mos Eisley där sandormen Sarlacc ruvar, där det finns en skylt som förbjuder matandet av ormen med små stackars jawas. Vi som minns Sarlacc-scenen ur Episod VI vet vilken aptit sandormen har.

Arbetet som rebell
Även om spelet innehåller många varierande aktiviteter som att samla föremål och utmaningar för en eller flera spelare, är vissa inslag återkommande. Strukturen i berättelsen kretsar nästan varje gång kring att göra små uppdrag för att sedan kunna bygga en bas, följt av en upptrappning inför en händelse som har sitt klimax i en episk strid. Strukturen är det egentligen inget fel på, om det inte vore för att en del av de små uppdrag som tilldelas är riktigt tråkiga transportsträckor. Att några dessutom uppmanar till onödigt våld mot djur gör det ännu mindre underhållande.

De uppdrag som faktiskt för handlingen framåt är desto roligare. Att flyga längsmed Dödsstjärnan bland laserkanoner och stridsskepp, eller välta AT-AT:s på Hoths snötäckta vidder är barnsligt underhållande. Många av spelets dialoger är också humoristiska på ett sätt som påminner om LEGO-spelen, trots att den svenska dubbningen är störtlöjlig. Skulle tristessen ändå infalla finns det möjlighet att fjanta runt med olika fordon som går att tillkalla genom utplacerade garage, eller utforska miljöerna, efter eget tycke.

Föreställ dig Darth Vader säga ”smörgåstårta”.

Kraft i den här det finns
Star Wars Rise Against the Empire är ett underhållande litet spel som varmt kan rekommenderas till de som söker utöka sin Disney Infinity-samling eller lära sina barn (som ännu kanske är för unga för att se filmerna) om det högkulturella verk som är Star Wars. Det här är ett spel som utifrån sitt egna format lyckas förmedla originaltrilogins berättelse med underhållande spelmekanik. Den audiovisuella helheten ger också en autenticitet som få spel baserade på filmer når upp till.

Som vanligt med spel av genren toys-to-life ligger grundkonceptet i att köpa till flertalet figurer att spela med. Rise Against the Empire går visserligen utmärkt att spela med de båda figurerna som medföljer, men det finns onekligen ett nöje i att spela som Han Solo, Chewbacca eller Darth Vader. De som redan äger flertalet Star Wars figurer ur Twilight of the Republic eller Rebels kollektionerna behöver inte oroa sig, då dessa figurer går att använda i spelet om respektive figurs pollett hittas och plockas upp.

Star Wars Rise Against the Empire Play Set finns ute nu. Kräver Disney Infinity 3.0 samt basplattan som säljes separat.

• Musiken är fantastisk
  • Miljöerna är fulla med referenser