Star Wars Twilight of the Republic Recension

Nästa upplaga av Disneys egna leksaker-som-kommer-till-liv är nu ute, men vad vi spelare och föräldrar undrar är: vad är nytt som kan vara intressant?

Som en seriös gamer har spel i den här genren aldrig intresserat mig personligen. Figurerna, trots att de är fina, har inte varit de karaktärer jag har starka spelrelaterade band till – där är Nintendos amiibos mer nostalgiska – och spelen är för simplistiska. Men som förälder till ett barn på fem år är Disney Infinity en plats där familjeband kan knytas starkare. Där kan vi båda larva oss och leka i ett virtuellt rum som både tillåter lekens kreativitet och fantasiskapande.

I den föregående upplagan av Disney Infinity byggde jag, tillsammans med vår dotter, ett kungarike åt Elsa, Anna och Rapunzel där Baymax och Iron Man kunde hälsa på. Det tog tid och trots att mina systematiska och logiska byggplaner krockade med hennes abstrakta och spontana konstruktioner, så hade vi ändå kul – tillsammans.
Disney Infinity är Disneymagi i spelform.

En stor expansion
3.0 kan ses som en stor expansion till
Disney Infinity. Det utgår från den stabila grund som varit fundamentet sedan start – att leka utan begränsningar. Spelläget Toybox, där spelaren bygger egna världar, är utökat med funktioner som odlingar, följeslagare samt platser för onlinespel och uppvisningar av egenskapat material. För att inte nämna alla de nya leksaker som går att skoja runt med.

En stor förbättring är hubben, platsen där spelare kan lära sig grunderna. Där den i 2.0 var ett fragment i rymden, full av stup där spelaren kunde falla till sin död, är hubben i 3.0 en fast plats där spelaren kan röra sig fritt. Dessutom är hubben tydligt uppdelad i olika segment där de olika spelstilarna racing, action, bygge och odling presenteras. I en hörna finns också en gata med en arkadhall, där multiplayerspel finnes, samt en teater där det går att se på Toy Box TV (Disney Infinitys egna nyhetskanal) och ladda ner andra spelares skapelser.

Splatoon? Nä, bara Disney Infinitys multiplayerspel World of Color. Inte alls en kopia.

Att besöka sin odling och se över sina små arbetare påminner om att kolla sin bunker i Fallout Shelter i väntan på bussen. Små framsteg som sakta växer till något stort du kan vara stolt över. Det är även ett finurligt sätt att uppgradera sina följeslagare på. De blir nämligen starkare genom att äta grönsakerna som skördas på åkrarna, vilket underlättar när du tar med dem på äventyr i toyboxen.

(Värt att veta är att sparade toyboxar från 2.0 inte går att starta i 3.0 och att 3.0 figurer inte går att spela i 2.0. Däremot går alla gamla figurer att använda i 3.0:s toybox.)

Årets fokus
Om Marvel var fokus förra året är Star Wars årets satsning. Mängder av figurer kommer finnas att samla på och flera Playsets (färdiga Disney Infinity-spel inom givna varumärken) är planerade. Ute nu är
Star Wars Twilight of the Republic, ett actionpackat äventyr som utspelar sig mellan episod två och tre av filmerna – samma period som Clone Wars och Rebels-serierna.

Twilight of the Republic överraskade mig med sin väl utförda design. Jag förväntade mig ett halvdant äventyr besudlat med repitition och dålig bandesign. Istället avlöstes spellägen på löpande band, med spännande utmaningar och små detaljer. Under loppet av en timme hann jag plöja igenom ängsliga stridsdroider, överleva en dödlig hinderbana innuti en robotfabrik, strida i rymden, latja runt i Jeditemplet och jaga en skurk genom Coruscant i en svävarbil. Striden mot en av spelets bossar visade också hur mainstream Dark Souls bossdesign blivit, med faser och attackmönster som måste läsas av. Bäst av allt var ändå de autentiska Star Wars-ljuden och stämningsfulla musiken.
Det finns få saker som är så effektfulla som ljudet av lasersvärd och blasterskott.

Vad vore Star Wars utan rymdbataljer?

Spelet var också mycket större än förväntat, med flera planeter att besöka, mängder med uppdrag att genomföra, rymdskepp att låsa upp och föremål att hitta. Twilight of the Republic är Disney Infinitys motsvarighet av Dragon Age: Inquisition, ett gediget actionrollspel för de lite yngre. Att likna det till ett av fjolårets bästa spel är inte heller någon liten komplimang. Star Wars Twilight of the Republic och Disney Infinity 3.0 är bra spel att ge födelsedagsbarnet eller att gömma under granen när det nalkas julfirande. För vad vore inte julen utan Disney?

OBS: För de som inte vill spendera pengar på ytterligare en basplatta (den som används för att ladda in figurerna) är det möjligt att köpa Disney Infinity 3.0 digitalt och sedan köpa playset och figurer separat.

Disney Infinity 3.0 och Star Wars Twilight of the Republic finns ute nu till bland annat Playstation 4, Xbox One, PC och Wii U.

• Prestandan har blivit bättre
  • Grafiken på de nya konsolerna också