SVRVIVE: The Deus Helix Recension

Ett klassiskt spelkoncept som på ett bra sätt gör VR intressant, relevant och roligt. SVRVIVE väcker nyfikenhet och den grå massan innanför pannbenet.

Innan jag testade SVRVIVE för första gången var jag högst skeptisk inför virtual reality som teknik. Vad skulle någonsin kunna slå en plastkontroll i händerna och rörlig bild på ett elektriskt kanvas? Lite visste jag hur långt utvecklingen av VR kommit sedan gryningsdagarna av Oculus Rift. Eftersläpande bilduppdatering och rörelseregistrering har med åren jämnats ut och lärdomarna i designen av mjukvara har sått ett nytt fält av spelupplevelser.

Nu är det skördat – och i år blev det ingen missväxt.

Träd in i mystiken

SVRVIVE: The Deus Helix debuterar på HTC Vive, en relativt imponerande bit hårdvara som huvudsakligen realiserar detta äventyr du kan träda in i. I ofrivillig anställningen av en intergalaktisk agentur får du uppgiften att samla viktiga pusselbitar för att rädda universum. Konspirationer håller berättelsen intressant, men vad som verkligen håller dig engagerad i spelet är spännande miljöer och kluriga pussel.

Behållningen i SVRVIVE är det till varje uppdrag inte bara presenterar en ny omgivning att undersöka, utan även helt nya problem att lösa. The Deus Helix, det första kapitlet i SVRVIVE, består av fem uppdrag och inget är likt den andra. Ett utspelar sig i källaren på ett sunkigt hus, vilket jag hade nöjet att testa i somras. Ett annat i ett högteknologiskt och utomjordiskt laboratorium. Nyfikenheten väcks på nytt vid varje upptäckt, vid varje ny interaktion. Ett litet barn infinner sig i dig som bara kommer fram när en ny leksak hittats. Hur allt sedan hänger ihop och löser gåtorna är en tillika spännande upptäcktsfärd som stundvis frustrerande vägg att banka sitt huvud emot.

En bana infinner sig i ett träsk där dygnen är drygt en kvart långa.

SVRVIVE är ett spel som motiverar dig att undersöka miljöerna. Trots att några av pusslen sannerligen pressar ditt logiska tänkande och minne, finns ledtrådarna gömda i kulisserna. Här är utvecklarna SVRVIVR Studios väl förtjänta av lite extra beröm. Designen på lösningarna passar både in i de miljöer de hör till och logiken de följer. När du väl listat ut ett pussel efter långa perioder av detektivarbete, känner du dig som den listigaste personen i världen. I alla fall fram till nästa tankenöt.

Ett särskilt minnesvärt hinder jag stötte på var på träskplaneten. Efter att ha låst upp en antik stenport möts jag av en gammal speldosa i trä vid sidan av en cirkulär xylofon. Jag har varken ett bra taktkänsla eller sinne för melodier. Till skillnad från de tidigare pusslen, där en begriplig logik ligger bakom gåtorna, kräver detta att jag anstränger andra delar av min hjärna. Melodipusslet var ett av de svåraste jag behövt hantera i ett spel, men det överraskade och utmanade mig på ett nytt sätt.

En ny era

Virtual reality-visir har funnits några år tillbaka nu, men SVRVIVE är det första spel jag haft nöjet att uppleva som övertygar om teknikens potential. Tidigare prototyper och demon har visserligen varit ambitiösa, fast med traditionell speldesign forcerad in i en ny kontrollmetod. Resultatet av det tillvägagångssättet är väl diskuterat inom spelbranschen – illamående. SVRVIVE å andra sidan är utvecklat med teknikens förutsättningar i fokus. Inte någon gång påverkade upplevelsen mitt tillstånd. Inget illamående, ingen yrsel. Bara en stark inlevelse som mot min besvikelse bröts varje gång jag tog av visiret och åter mötte verkligheten.

Med visiret för ögonen och hörlurar på öronen infinner sig en tät stämning. Så länge tekniken är väl riggad, bryts inlevelsen först när du lägger undan visiret.

Däremot är tekniken känslig och det är nödvändigt att installera sensorerna i en miljö som inte stör. Ojämnheter och särskilda material påverkar registreringen och kan ge lagg och störningar i spelet. Till exempel kan handkontrollerna tappa kontakten och sväva iväg. Eller så förloras uppkopplingen till visiret och bilden kastas om – en skrämmande upplevelse för dig om du är förlorad i spelet. Att otåligt rigga HTC Vive utan att ta hänsyn till detta sker på bekostnad av spelupplevelsen. Detta är sant om de flesta VR-enheter. För den absolut bästa upplevelsen krävs omsorgsfullt förarbete, men det är mödan värt när du ska spela SVRVIVE.

För tillfället är SVRVIVE: The Deus Helix exklusivt till HTC Vive, med planer på att göra spelet tillgängligt på andra enheter. Begränsningen till Vive håller tillbaka spelets räckvidd nu när Playstation VR nått marknaden och till ett billigare pris. Med turen på vår sida får SVRVIVE möjligheten att nå en bredare publik inom kort. HTC lär dock hålla hårt i SVRVIVE. I höst hade demot omkring en fjärdedel av de totala nedladdningarna till Vive och med det har de också en stark applikation att marknadsföra enheten med.

Sanningen är att SVRVIVE: The Deus Helix är början på något nytt. Det må hända att spelet i grunden bygger på spelkoncept med över 20 år på nacken, men fogat i ny teknik och kontrollmetod når upplevelsen höjder som tidigare var omöjliga. Att med hjälp av VR kunna kliva in i en värld och interagera med omgivningen är förbryllande. Även efter timmars spelande infinner sig en barnslig nyfikenhet och jag är tvingen att peta på allt. Öppna luckor, dra ut lådor, riva ut böcker från bokhyllor och kasta saker i vattnet bara för att höra det plumsa. SVRVIVE är ett nöje att spela och utmaningarna det presenterar är kluriga. SVRVIVE: The Deus Helix är gammal hjärngympa i ny, häftig tappning.

• Kluriga pussel.
  • Intressanta miljöer.
  • Varje bana har sin egna mekanik.