Uncharted: The Nathan Drake Collection Recension

Vi är gamla kompisar, Nathan Drake och jag. Vi har följts åt sedan det första spelet i serien släpptes 2007. Nathans äventyr har växt enormt i och med släppet av varje ny utgåva.

Nathan Drake är för Playstation vad Mario är för Nintendo. Spelvärldens Indiana Jones har huserat fritt på Sonys konsoler och Uncharetd-spelen blivit synonyma med studion Naughty Dog. När nu den senaste generationens spelmaskiner äntligen blir förärade med de numera klassiska spelen så är det hela tre titlar vi får till livs. Till priset av ett. Härligt!

unchartedcolbann_detail

Tre spel i ett. Låter som ett kap!

Uncharted: The Nathan Drake Collection innehåller de tre första spelen i serien, alla anpassade till Playstation 4. Grafiken och ljudet har fått sig en rejäl ansiktslyftning samtidigt som kontrollerna är ännu vassare än tidigare. Bilduppdateringen klockar in på 60fps med en upplösning på 1080p, precis som sig bör med andra ord. Det är studion Bluepoint som fått uppdraget att anpassa Naughty Dogs epos till den nya generationen, ett jobb man genomfört med bravur. De har till och med fått ordning på den ibland ack så irriterande kameran från Uncharted 3.

Gör sig bra på Playstation 4

Det första spelet i serien, Drake’s Fortune, har vid det här laget över åtta år på nacken. Jag minns det som ett briljant äventyrsspel som var väldigt vackert för sin tid. Det samma gällde för uppföljaren Among Thieves, där både storyn och spelet i sig hade förbättras avsevärt. Efter att Bluepoint gjort sitt med spelen, då främst de två första, så är texturerna och ljussättningen magnifik och det är sällan jag tänker på att jag spelar flera år gamla spel.

Bluepoint har inte bara filat på grafiken, de har också givit spelen två helt nya svårighetsgrader. Väljer du att spela Brutal så lär du få kämpa för att hålla Drake vid liv. Vill du ta det lite mer casual så rekommenderar jag Explorer-läget som inte erbjuder några större svårigheter. Man har också passat på att slänga in ett speedrunläge för er som måste göra allt till en tävling. Perfekt för alla som har en egen lets-play-kanal.

Fortfarande lika bra?

Frågan man måste ställa sig när man recenserar en nyutgåva av ett spel är alltid – hur har det stått sig över tid? Faktum är att alla tre spelen fortfarande håller mycket hög klass. Med den nya grafiken kan alla tre spelen i samlingen lätt mäta sig med många andra spel som skapats direkt för Playstation 4. AI:n är relativt smart och vapenarsenalen är varierande. I Drake’s Fortune handlar det fortfarande om att allt som oftat skjuta sig fram genom banorna, men smygandet ger en extra dimension till både Among Thieves och Drake’s Deception, ett av 2011 års bästa spel.

Uncharted: The Nathan Drake Collection kan vara den bästa samlingen som släpps till den nya generationens konsoler, men det beror främst på att originalspelen varit så gedigna. Berättandet håller hela tiden uppe tempot och många pussel erbjuder fortfarande absolut högsta klass. För att inte tala om den välskrivna dialogen som då och då lockar fram skratt trots att vi hört den förut.

Uncharted_compare

Sa jag att grafiken blivit otroligt mycket bättre?

Även om de två senare spelen i serien är de klart bästa så finns det stort spelvärde i Drake’s Fortune. Spelet ger en skön introduktion till storyn och karaktärerna. Vi får lära känna Drake, Victor ”Sully” Sullivan och Elena Fisher samt en del minnesvärda skurkar. Min rekommendation är helt klart att spela spelen i kronologisk ordning och avsluta med Drake’s Deception, ett prefekt crescendo till denna briljanta spelsymfoni.

Finns det något negativt?

Nu har jag hyllat The Nathan Drake Collection sedan rad ett och det är dags att komma med lite välbehövlig kritik. Letar du efter extra godis, som alla släppta DLC och ett multiplayerläge, så lär du få fortsätta leta förgäves. Visst, det är synd att klaga. Vi får ju trots allt tre spel till priset av ett, men som en extra bonus så får alla som köper samlingen tillgång till multiplayer-betan av Uncharted 4 i december.

Så, vilka bör då införskaffa Uncharted: The Nathan Drake Collection? Alla som gilla bra tv-spel och har tillgång till Playstation 4 blir mitt svar. Är du helt obekant med serien sedan tidigare så är detta en utmärkt möjlighet att stifta bekantskap med Nathan Drake. Är du redan frälst och har alla spel sedan tidigare så finns det ändå många anledningar att införskaffa denna underbara samling, då kanske främst Bluepoints fantastiska arbete med att anpassa grafiken till dagens standarder. Om inte annat så är det en perfekt uppladdning för Uncharted 4: A Thief’s End som släpps under nästa år. Vi längtar redan!

• Magnefik grafik
  • Tre spel till priset av ett
  • Spelen har hållt sig bra över tid