Yo-Kai Watch 2 Bony Spirits & Fleshy Souls Recension

Uppföljaren till ett av förra årets mest underskattade spel är mer av samma, på helt rätt sätt.

Yo-Kai Watch till Nintendo 3DS var min hemlighet 2015. Jag köpte det baserat på en artikel som beskrev det som ”all the rage” I Japan och föll omedelbart för det. Jag spelade konstant i ett halvår men berättade inte om det för någon. Min dotter och jag delade på spelet och vi båda blev fullkomligt uppslukad i det – jag hade nog ett finger med i hennes besatthet då jag importerade dyra Yo-Kai-leksaker från Japan. Men vi hade väldigt kul.

Sedan kom Pokémon Sun och Moon och svepte bort allt vad Yo-Kai hette. Nu är vi båda Pokénördar på heltid. Vi tittar på Pokémonfilmer, serierna och leker Pokémon ute på gatorna. Naturligtvis blev det en utmaning för oss att återvända till Yo-Kai Watch nu när uppföljaren släpptes.

En kul notis för den som är intresserad: Yo-Kai Watch 2 har funnits i Japan i snart tre år, men har nu äntligen nått våra breddgrader.

Annorlunda

Yo-Kai Watch kan till en början se ut som en Pokémon-kopia, men som vid närmare anblick särskiljer det sig på flera anmärkningsvärda punkter. Till att börja med premierar inte spelmekaniken att du hänsynslöst jagar ner och domesticerar andra varelser som du sedan använder som vapen. I Yo-Kai Watch blir du vän med Yo-Kai, japanska gudar, andar och andra mystiska väsen som närmast kan liknas med nordens tomtar och troll. Genom att hjälpa andarna eller muta dem med godis, erbjuder de dig vänskap och ett livskontrakt i form av medaljer. Med dessa Yo-kai-medaljer kommunicerar du med andarna genom en mystisk klocka (därav spelets titel) och tar hjälp av dem i dylika situationer.

Till skillnad från Pokémons turordningsbaserade strider är Yo-Kai Watch ett aktivt spel där dina andekompisar sköter sig själva. Din uppgift blir istället att dirigera stridens flöde genom att rotera stridskämpar, fördela mat till de skadade och aktivera superattacker. Det sistnämnda sker genom en serie motoriska pussel, som till exempel teckna symboler, pricka punkter eller snurra ett hjul – likaså om du ska bryta fientliga förbannelser på dina andar.

Bossarna har en eller flera svaga punkter som du måste attackera innan de sänker sin gard.

Uppföljare

Yo-Kai Watch 2 fortsätter där föregångaren slutade och huvudpersonen Nate (eller Katie om du väljer att spela flicka) lever ett till synes bekymmersfritt liv, bortsett från andarna Whisper och Jibanyan som tagit residens i huvudpersonens rum. Det dröjer inte länge innan de blir varse om en konflikt i andevärlden och skickas tillbaka i tiden för att hjälpa sin morfar lösa konflikten. Vad som följer är ett äventyr utan like, vilket kantas av både humor och spänning. Yo-kai Watch 2 är ambitiösare än originalet och bättre på alla punkter.

Den störta förbättringen från föregångaren är att spelvärlden utökats. Inte nog med att hela staden Springdale är tillgänglig nästan från start, utan en liten landsort har tillkommit. Men som det inte vore nog går båda platserna att besöka i dåtiden, vilket öppnar upp för otroligt roliga upptäcktsfärder. Fans av det första spelet kommer också att upptäcka att många förändringar skett i Springdale sedan senast.

Läckert

På tal om spelets miljöer är en av seriens stora behållningar att det fångar den japanska kulturen så klockrent. Trånga gator, små trottoarer, färgglada förskolor, pittoreska förorter och kompakta bilar är bara några av de saker som på ett lekfullt och gulligt sätt fångar landet i öst. Men det är i detaljerna som japanskheten förseglas; som när figuren tar av sig skorna i den lilla tamburen; eller hur barnen samlar på insekter under sommarlovet.

Den fantastiskt funkiga musiken är också tillbaka. Melodierna gör dig glad och har samtidigt härligt kusliga toner som går hand i hand med spöktemat. Jag kan komma på mig själv nynna på slingan från affären eller stridsmusiken som efter hundra timmar inte tröttar ut. Över lag håller spelets presentation hög standard.

Humorn är friskare i tvåan och du är alltid nära till skratt när du spelar. Yo-kai är så nyckfulla och karaktäriseras av diverse personlighetsdrag som genomsyrar hela deras existens. Farbrorn Hungramps är manifestationen av sötsug och är alltid hungrig. I strid gör han fienderna så hungriga att de förlorar styrka och när han besitter en människa får de en ohämmad lust att frossa. Många av dessa Yo-kai är baserade på japansk folktro, andra är lustiga påhitt som städsamurajen Brushido.

Det finns gott om nyan-yokai i tvåan, så om du känner för det kan du rekrytera ett helt entourage av katter i olika skepnader.

Låg friktion

Många aspekter av Yo-Kai Watch 2 är bara toppen, men spelet har ändå några brister som skaver. Till exempel är många av storyuppdragen stundvis låsta bakom sidouppdrag. Det finns få saker som är så irriterande som att tvingas göra andra sysslor när du bara vill fortsätta med berättelsen. Tack och lov är merparten av dessa påtvingade sidouppdrag underhållande och belönande. Faktum är att några av spelets bästa berättelser kommer från sidouppdrag. Min personliga favorit är när du stöter på tempelanden Komasan som är på sightseeing i storstaden. Varje gång du stöter på honom ger han en ledtråd om vart han ska gå härnäst. Uppdraget leder inte till något särskilt men resan du och han gör är mysig att fullfölja.

Kul spökjakt

Yo-Kai Watch 2 är ett mysigt och underhållande spel som kan substituera för Pokémon, eller kanske till och med ersätta. Även om tvåan går att spela utan tidigare kunskap om serien rekommenderar jag dock att börja med originalet då det introducerar Yo-kai-universumet på ett grundläggande sätt. Har du däremot spelat det första spelet och tyckt om det lovar jag att du kommer ha superkul med tvåan.

Yo-Kai Watch 2 Bony Spirits och Fleshy Souls finns ute nu på Nintendo 3DS.

Se våra betyg här >>

• Japanfaktor