Call of Duty: Black Ops 4 Recension

Inledningsvis vill jag påstå att shooter-genren har två spel att tacka för mycket. Dessa två är Call of Duty och Halo. Sistnämnda för att det mer eller mindre visade världen att det minsann går att skapa ett engagerande FPS även till konsol, det förstnämnda för att det varit i framkant gällande multiplayer och vad som är möjligt med FPS. Med Black Ops 4 kan man säga att cirkeln sluts, då det lånar av spel som från början har lånat av Call of Duty. Med detta sagt så vill jag gärna också påpeka att det inte nödvändigtvis är något negativt i ordet ”låna”, speciellt inte när det görs såhär snyggt.

En pub utan G

För att vara helt på det klara, PlayerUnknown’s Battlegrounds, förkortat PUBG, har tagit en del friska kliv i en riktning som visat sig vara helt rätt. Självklart kommer andra spel försöka leva på att efterapa detta fenomen över lång tid framöver. Dock vill jag hävda att Blackout-läget i Black Ops 4 tar konceptet till nästa nivå. Jag har haft mer kul med det här läget än vad jag haft i PUBG, eller Fortnite för den delen. Möjligen på grund av att det går precis sådär lite snabbare än sina konkurrenter. Balansen känns mycket bättre, variationen i eldstriderna är större och det är en ren fröjd att köra omkring i fordon för att senare hoppa av och skjuta ner allt du ser. Det är nog något av en smaksak i slutändan, vilket av spelen du föredrar, dock vill jag flika in att det helt klart var värt att slopa singleplayer för det här. Just multiplayern i Call of Duty har alltid varit bättre än sitt singleplayerdito och jag känner ingen sorg över att inte behöva följa soldat X genom en skog fylld av skottsvampar.

 

Pang pang i öknen, kan det vara något?

 

Zombies, kontroll samt tillbaka till rötterna

Alla storspel nuförtiden påstås ha tagits tillbaka till grunderna. Det kan kännas uttjatat vid det här laget, men om något är tillbaka till en plats som är i alla fall ganska nära hur det var förr så är det Black Ops 4. Bara det att du inte längre kan huka dig ner för att läka dina sår (även om det är så verkligheten funkar.) Istället måste aktivt trycka på en knapp och i vissa lägen samla på dig bandage, något jag tycker ger mer djup till matcherna. Det kan bli riktigt svettigt att springa omkring och känna pressen av att inte ha några bandage kvar i fickorna.

Som en bonus är det mesta som var futuristiskt high tech-vapnen borta, även om vissa saker ännu letar sig kvar. Detta gör att de klasser, eller specialister som du har att välja bland faktiskt spelar roll över hur du interagerar med lagkamrater och hur du rör dig runt på banan. En av de valbara karaktärerna har exempelvis en grapplinghook, vilket gör att du kan ta dig till svåråtkomliga ställen relativt lätt. Det märks att man tagit inspiration från andra lagbaserade spel, så som Overwatch och liknande spel där hjältarna är mer i fokus. Specialisternas olika egenskaper gör att ditt val av karaktär kan bli avgörande för dig och ditt lags överlevnad.

Trappor, varje spelkaraktärs nemesis. Hur många trappsteg har vi inte joggat upp för genom åren?

Zombies är också tillbaka, såklart! Vem gillar inte att skjuta på de redan skjutna? Vad jag märkt (då detta läge är det jag spenderat minst tid med, förbannad vare du Blackout) så är det mest ett par nya scenarion som du spelar igenom. Inte så mycket nytt under solen med andra ord. Det finns säkert en mängd med nya fumktioner för de som är mer bekanta med hur zombieläget funkar, så som balans och val av vapen samt utrustning du har med dig. Dock vill jag passa på att ge enormt med cred för hur pass ljuddesignen är och alltid har varit i zombie-läget. Det blir stundtals ganska läskigt när du irrar omkring utan att riktigt veta varifrån nästa attack kommer ske.

En upplevelse och sammanfattning

Call of Duty: Black Ops 4 känns lite som en summering på allt som varit bra under i princip hela 2010-talet. En sorts greatest hits på vart shooters har kommit samt en fingervisning åt vilket håll vi nog kommer vara på väg åt under nästkommande tio åren. Om Halo visade grunderna så har Call of Duty aktivt förbättrat dem med åren. Det här är, i min mening, bland det bästa och mest engagerande som finns i multiplayerfokuserad FPS just nu. Alla kommer inte hålla med mig, det vet jag. Dock har jag inte upplevt en bättre balans i banor samt vapen än i Black Ops 4. Spelet lånar oblygt och förbättrar i en genre som serien varit med och skapat. Det är inget mig emot. Jag är snarare glad att det vågats ge lite svängrum i hur vi ser på traditionella shooters och välkomnar förbättringarna med öppna armar.

Boom! Det är mina zoner, ditt kräk!

0 Delningar
Bra
  • Bra ljuddesign
  • Variationen är stor
  • Redig multiplayer
  • Sömlöst mellan matcherna
Sämre
  • Vissa specialister är nästan värdelösa
  • Några små buggar i Blackout
9
Grymt
Stor spel- och filmentusaist som prompt hävdar att pixel- och spritegrafik är det bästa som hänt världen. Utvecklar småspel, fotar och pysslar med musik alldeles för mycket. Anser att spel är konst, tar gärna upp diskussionen med folk som anser otherwise. Utöver det en rätt chill, kaffeberoende (maler egna bönor!) gamer som inte backar på utmaningar. Orerar gärna högt och ljudligt om Hideo Kojimas briljans och Metal Gear-seriens storhet.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.