Divinity: Original Sin II Definitive Edition Recension

Ett av förra årets bästa rollspel blev precis lite bättre! Hundratals förbättringar och justeringar har gjort det värt att återbesöka Rivellon. Spelet har dessutom välsignat Playstation och Xbox med sin närvaro så nu kan du äventyra från soffan.

Divinity: Original Sin II – Definitive Edition är en uppdaterad version av originalspelet från i fjol. I samma veva som PC-versionen ser hinkvis med förbättringar och justeringar får konsolspelare möjligheten att uppleva det fantastiska rollspelet på Playstation 4 och Xbox One.

Samma kärna

Människor har blivit buffade med mer crit-skada.

Definitive Edition är samma spel med samma avancerade mekanik och öppna äventyrsstruktur. Divinity: Original Sin II – Definitive Edition är det spel som fans minns. Det har däremot tillräckligt med förbättringar att rättfärdiga ett återbesök. Eftersom Definitive Edition ändrar så mycket i spelet är det inte möjligt att använda en äldre sparfil, utan en ny behövs för den här utgåvan. Spelare som redan äger Divinity: Original Sin II på PC och Steam eller GOG kan uppgradera till Definitive Edition utan extra kostnad.

Listan på förbättringar och justeringar är lång, men kan sammanfattas med ett par höjdpunkter.

  • 150 000 ord text av originalets en miljon har skrivits om och spelats in på nytt för att spegla finslipningen på storyn.
  • Akt tre har fått mer kärlek och knyter an till tidigare akter bättre och antagonister som uppenbarar sig gör det naturligare.
  • Beast, en av de valbara karaktärerna och kompanjonerna i äventyret har fått sin bakgrundshistoria förbättrad och sin quest uppgraderad.
  • Kloakerna under Arx har blivit omarbetade och förvandlats till en farlig labyrint av fällor och annat otäckt.
  • Tydligare visuellt berättande. Detaljer i omgivningar och dialoger som gör spelvärlden mer sammanhängande för spelaren.
  • Inventory-skärmen delas av alla gruppens medlemmar samtidigt (PC) vilket underlättar när du rotar i väskorna efter en specifik pryl.
  • Journalen är omarbetad och förtydligad med en egen flik för lore.
  • Kör stabilare och smidigare på PC.
  • Ett valfritt story mode som gör spelet mer tillgängligt för en bredare spelarbas.

Divinity: Original Sin II – Definitve Edition innehåller inget nytt innehåll bortsett från Beasts omarbetade uppdrag. Om du redan äger Original Sin II på PC och uppgraderar till Definitive Edition får du en ekorreriddare. Ja du läste rätt. En ny “pet” du kan ta med på äventyren och som bjuder på skratt och galenskaper. Förhandsbokade du spelet till konsol får du också tallefjanten.

Är du intresserad av att lusläsa varenda ändring utvecklaren gjort för Definitive Edition kan du surfa in på deras officiella hemsida.

Med en dosa i handen

Har du erfarenheter med konsolkonverteringar av PC-rollspel vet du ungefär vad som väntar i Divinity: Original Sin II när det kommer till kontroll och menyer. Med det sagt vill jag ändå poängtera att Original Sin II till konsol är ett ypperligt spel. Inget av spelets mekanik eller storhet har nedgraderats. Du får hela äventyret i sin episka och brutala helhet, multiplayer både online och lokalt via split screen (som jag fullständigt avgudar). Svårigheten består och det strategiska djupet är lika krävande och stimulerande. Det enda du byter ner är i viss mån grafiken, men framförallt kontrollmetoden och menynavigeringen.

Split screen kan tvingas fram eller dynamiskt foga samman när båda spelare är nära varandra. Fungerar utan hack i prestandan (PS4).

I ett spel så mångfasetterat och systemrikt som Original Sin II blir det en utvecklares mardröm att överföra precisionen och snabbheten av mus och tangentbord till handkontroll. Något så enkelt som att klicka, dra och släppa, involverar flera knapptryck på kontroll och tar mycket längre tid. Jag har undersökt och jämfört menyerna och kan inte finna några tydliga förbättringspunkter. Det finns helt enkelt inga genvägar med handkontroll. Utvecklarna har gjort ett bra försök att anpassa styrningen av spelet till konsol, men du som spelare behöver bara vara beredd på att bekanta dig med många undermenyer och knappkommandon.

Slipad och putsad

Jag recenserade Divinity: Original Sin II i fjol och hyllade det redan då. Min summering lät såhär:

“Divinity: Original Sin II är utan tvekan ett av årets bästa rollspel. Inte nog med att det har komplexa system som kräver stora strategiska insatser, det har också en öppen värld där många av spelens uppdrag faktiskt på riktigt går att klara på olika sätt. Karaktärerna du kan rekrytera är mångfasetterade figurer som interagerar med varandra på meningsfulla, oftast dödliga, sätt. […] Världen är trovärdig och har massor av äventyr att uppleva och monster att dräpa. Original Sin II har helt enkelt allt du förväntar dig av ett ordentligt rollspel.”

I dag står jag fast vid mitt beslut och är till och med villig att strössla mer beröm. För mig personligen är den viktigaste förbättringen hur de har fått Rivellon att verka lite mer levande. Små tillagda detaljer i miljöerna och i dialoger binder samman världen och ger den en tydligare logik och sammanhang. På samma sätt har många uppdrag fått ett mer naturligt flöde tack vare ledtrådar som hintar om nästa steg. Med mjuk hand har utvecklarna framhävt och stärkt Original Sin II, det är det bästa med Definitive Edition.

Betyget motsvarar Definitive Edition generellt, både på konsol och PC.

Summering
Divinity: Original Sin II var ett av fjolårets bästa rollspel. Definitive Edition slipar och polerar diamanten till sin fulla potential. Konsolspelare kan njuta av spelet i 4k upplösning med local split screen.
Bra
  • Local multiplayer!
  • Story mode
  • Bättre prestanda
  • Samma suveräna spel
Sämre
  • Menyerna på konsol är lite röriga
  • Inget extra innehåll
9.5
Grymt
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.