The Elder Scrolls Online: Morrowind Recension

15 år senare återvänder vi till den exotiska och farliga vulkanön Vvardenfell i norra Morrowind - den här gången med hundra tusentals andra spelare. De bästa minnena är de vi delar med andra och Morrowind är sannerligen en minnesvärd plats.

The Elder Scrolls Online: Morrowind är en expansion till onlinerollspelet The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited och bör inte misstas för rollspelet The Elder Scrolls III: Morrowind.

The Elder Scrolls Online: Morrowind är väldigt mycket en nostalgitripp för gamla fans av The Elder Scrolls-serien. Äventyret börjar i den pittoreska hamnen Seyda Neen, handlar om politiska maktspel mellan tre stora adelshus och onda makter som hotar att förgöra landet. Du får djupdyka i mekaniska ruiner, slåss mot främmande varelser och bekanta dig med gudar och demoner. Morrowind är ett storslaget äventyr i en spännande och exotisk värld, men det är också en värld grundad i gedigna lagar för onlinerollspel. Dilemmat mellan single player-spel och onlinerollspel är värd att ta upp igen, nu när nya fans lockas över till det numera uppkopplade Tamriel.

Utforska Morrowind tillsammans!

När The Elder Scrolls Online (ESO) släpptes i april 2014 existerade en stor oro kring vad spelet egentligen var. Länge hade fans, jag själv inkluderad, önskat ett Elder Scrolls där jag kunde dela mina äventyr med en vän. Även om ESO på sätt och vis förverkligar den fantasin, är det i grund och botten ett onlinerollspel som följer många givna genrekonventioner. ESO ser ut som och beter sig som ett typiskt Elder Scrolls-spel. Den har alla karaktäristiska drag och bygger på samma bakgrundsfakta som originalserien. Allt är detsamma, men istället för att ha hela sandlådan för dig själv, delar du den med massa andra barn. Visst, det är kul att leka tillsammans och kanske bli vänner för livet – men de flesta kör sitt eget race och det kan ibland sabba inlevelsen i din lek.

Genren i sig är inget problem, men du som spelare måste själva fråga dig om ett onlinerollspel är rätt tappning för ditt Elder Scrolls. För mig är ESO det perfekta tidsfördrivet inför nästa stora installation av Elder Scrolls, samt ett sätt att hålla kontakten med aktiva vänner. Jag håller mig engagerad i världen, skapar nya minnen och berättelser. För mig är ESO ett tvättäkta Elder Scrolls – särskilt nu när jag kan vandra i Morrowind. Men det är ett Elder Scrolls klätt i andra kläder.

Tillbaka i svamplandet

Morrowind utspelar sig på vulkanön Vvardenfell, som är en provins i området Morrowind. Varierande klimat och bisarr fauna kännetecknar landet. Typiskt för Vvardenfell – och övriga Morrowind – är dess jättelika svampar och aktiva vulkaner som både ödelägger och ger näring åt naturen. Ett berg kan ha aska och lava på ena sidan och djungler och träsk på andra. Vvardenfell är Elder Scrolls motsvarighet till Nya Zeeland.

Vivec, den levande guden och härskaren över Vvardenfell, har kallat på hjältar från alla världens hörn för att bistå honom i landets räddning. Staden som bär hans namn är under konstruktion men onda makter hotar att förgöra honom och i förlängningen även riket. Det blir upp till dig och andra hjältar att undersöka och finna roten till problemet innan det är för sent.

The Elder Scrolls Online: Morrowind återskapar Vvardenfell på ett trovärdigt och respektfullt sätt. De stora städerna är placerade där de hör hemma, men är i ett annat skick än vad de var i originalspelet. I och med att ESO utspelar sig 700 år innan händelserna i The Elder Scrolls III: Morrowind finns det ett stort tidsglapp mellan spelen. Matt Firor, spelproducent för The Elder Scrolls Online, förklarar att det fanns mycket fakta att förhålla sig till, men att glappet gav dem frihet.

Det fanns många punkter att koppla, men eftersom ESO utspelar sig drygt 700 år innan de flesta andra Elder Scrolls-spelen är vi väldigt bekanta med bakgrunden. Vi använde våra kunskaper när vi hittade på berättelser och annan Vvardenfell-relaterad information för att hålla tidslinjen sammanhållen. Detta gav oss stor frihet att berätta de historier vi ville. 700 år är tillräckligt lång tid för att ge våra karaktärer och berättelser utrymme, men kort nog att all geografi, strukturer och städer är någorlunda intakta.
– Matt Firor

Du kan rida på en Silt Rider mellan olika städer – en tjänst svartalverna kommer använda i hundratals år.

Överallt finns små ledtrådar och referenser till det framtida Morrowind vi minns och älskar. Till exempel har jag alltid undrat varför staden Ebonheart i ESO funnits i Stonefalls när den egentligen ska finnas i Vvardenfell, precis som i originalspelet. Svaret fick jag nyligen när jag tjuvläste en adjutants journal i Morrowind. Tydligen var guden Vivec så imponerad av Ebonheart att han beordrade att få en exakt kopia av staden byggd i Vvardenfell. I adjutantens anteckningar framgår det att projektet är smått befängt, men att man inte kan neka en guds vilja. Detaljer som denna finns överallt i ESO: Morrowind och överbryggar spelen på ett sätt som berikar upplevelsen – för hårdkokta fans i alla fall.

Om det finns något i The Elder Scrolls Online: Morrowind som väcker nostalgin så är det soundtracket. Att höra Jeremy Soules fantastiska toner när du går längs Balmoras gator är fullständigt hårresande – i positiv mening! Nerevar Rising är ett tidlöst stycke som sammanfattar magin i Elder Scrolls-serien och som ger bränsle åt spelets inlevelse. Att du dessutom blir tilltalad som ”outlander” av spelets inhemska svartalver förstärker den nostalgiska känslan ytterligare. Med sina jättelika svampar, fantastiska musik och mysiga referenser är Morrowind en påkostad nostalgitripp – och en inkörningsport till onlinerollspelens värld.

Expansionen

The Elder Scrolls Online: Morrowind är en renodlad expansion i genrens mening. Den ger mer av allt. Mer yta i form av Vvardenfell, mer uppdrag, mer berättelser, mer utrustning och fler utmaningar. För den etablerade ESO-spelaren är Morrowind ett naturligt steg i spelets utveckling – ett steg du också behöver ta om du inte vill bli kvar i gårdagens innehåll.

Med Morrowind finns det även incitament att återupptäcka andra områden i det ursprungliga ESO i och med den nya spelbara klassen som introduceras med expansionen. The Warden är en naturbaserad klass med krafter från djurriket och naturen. Tematiskt skall Warden spela den klassiska fantasyrollen av jägare, druid och skogsvaktare. Funktionsmässigt är den en mångsysslare som kan passa in i flera gruppkompositioner beroende på inriktning. Warden kan bli allt från en tank, tack vare sina skyddande ismagier; till healer som med sina grönskande krafter ger liv åt skadade spelare.

Warden är en mycket rolig klass att spela, då dess egenskaper är färska och sticker ut från alla ESO:s ursprungliga klasser. Däremot är det ovisst hur klassens egenskaper väger sig mot de övriga i PvP – något som kollektivet kommer utforska de kommande månaderna. En eller flera balanseringar kommer sannolikt att följa expansionen.

Gör dig redo för intensiva strider. Slåss för ära och loot!

Nytt med Morrowind är även stridsläget Battlegrounds, där tre lag om fyra spelare möts i intensiva strider. Till skillnad från spelets stora fältslag är Battlegrounds koncentrerade bataljer där spelarantalet alltid är balanserat. I Battlegrounds slåss du inte bara om heder, utan även om utrustning. Många av spelets mer unika rustningar och vapen erhålls genom Battlegrounds.

Vi har länge planerat att implementera Battlegrounds. PvP i en öppen värld som Cyrodiil är häftigt, men att ha ett mer balanserat och kortvarigt PvP-alternativ är positivt. En match i Battlegrounds varar i ungefär 15 minuter, så om du har ont om tid kan du fortfarande få en bra upplevelse.
– Matt Firor

Porten till Tamriel

Om du aldrig spelat ESO förut men känner av nostalgivibbarna är Morrowind ett ypperligt tillfälle att börja. ESO har under åren som gått blivit ett robust spel med många aktiviteter och en enorm värld. Uppdateringar så som Homestead, där du kan skaffa och inreda hus och Thieves Guild som gjort mycket i världen till potentiellt stöldgods, är bara några av anledningarna till att ESO blivit ett populärt spel. Med Morrowind blir världen ytterligare lite bättre, mycket tack vare de starka kopplingarna till originalspelet från 2002, men också för att det vidgar spelets yta och ton.

Tyvärr implementerar The Elder Scrolls Online: Morrowind inga stora avgörande funktioner. Inga nya spelmekaniska element tillkommer. Du spelar Morrowind precis på samma sätt som du spelar ESO i allmänhet. I och med Vvardenfells stora fokus på adelshusen och deras politiska jidder, hade det varit spännande om dialogsystemet utvecklats för att möta det hårda sociala klimatet. En interaktiv funktion för att övertala och utpressa hade gjort utredningsuppdrag mycket roligare.

Däremot används de etablerade funktionerna på ett framgångsrikt sätt för att berätta nya historier. Uppdragen som är strösslade över Vvardenfell är varierade och underhållande. Några av de lite längre uppdragen är bland spelets absolut bästa, med växlande aktiviteter, bra dialoger och spännande finaler.

Jag har spelat ESO i hundratals timmar, men jag har aldrig haft så kul som jag har nu med Morrowind. Då jag har med mig flera Elder Scrolls-erfarenheter i bagaget är mycket av min dragning till ESO bunden i subjektivitet. Men det är också där, i spelets förankring till seriens historia, som dess styrka ligger – låt oss dela den.

Mycket av Morrowinds charm ligger i dess fientliga klimat och lockelsen i att undersöka gamla ruiner.

• Vackra och varierande miljöer
  • Soundtracket