Mario Tennis Aces Recension

Mario och hans vänner fortsätter att introducera gamers till sportens värld. Sedan rörmokaren slog sin fösta serve i Virual Boy 1995 har han smashat sönder motståndet på alla Nintendos konsoler. Nu är det dags för hans Switch-debut.

En trasig racket innebär tack och god natt.

Vid sidan om de klassiska Mario-spelen har vår hjälte försökt sig på ett antal olika sporter. Redan på NES-tiden spelade han golf och sedan dess har Mario hunnit bli både racing-stjärna och tennis-proffs. Sist han gav sig ut mellan de vita linjerna var till Wii U i Mario Tennis: Ultra Smash, ett spel som inte går till historien som det mest innovativa sportspelet. Nu gör utvecklaren Camelot Software ett nytt försök till Switch med Mario Tennis Aces och mycket av kritiken från föregångaren har polerats bort.

Mario och hans vänner tycks aldrig få en lugn stund. Under finalen av årets stora tennisturnering dyker Wario och Waluigi upp med en suspekt och mäktig tennisracket. Luigi kan inte hålla fingrarna i styr och plötsligt förvandlas han till ett mörkt moln. Även Wario och Waluigi blir besatta av någon form av demon och givetvis blir det upp till Mario att rädda sina vänner. Det låter som en perfekt start på ett episkt tennisäventyr och hela upplägget följer ett välbekant Mario-mönster. Genom världar av gräs, sand och snö skall vår hjälte spela tennis för att rädda sin bror och sina vänner. Målet är att samla på sig fem så kallade Power Stones för att bryta förtrollningen och ställa allt till rätta. På vägen skall Mario med sin racket som enda vapen besegra välkända motståndare, träffa väggar i rätt ordning eller förstöra Piranha Plants som skjuter eldbollar.

Lär dig grunderna i kampanjen

Äventyret börjar i relativt lågt tempo och de första matcherna introducerar spelaren till grundslagen. Det går givetvis att slica, lobba och slå stoppbollar. Ju bättre Mario tajmar slagen, desto snabbare fylls energimätaren upp. En full mätare kan ofta innebära skillnaden mellan vinst och förlust. Med hjälp av energi kan du slå specialslag. En stjärna på planen berättar vart du skall stå för att använda din ihopsamlade energi. När du aktiverar specialaren fryser tiden och med hjälp av ett sikte gäller det att smasha bollen förbi motståndaren. Eller kanske rakt på den samme. På samma sätt kan du sakta ner tiden när motståndaren aktiverar sitt specialslag. Något som underlättar returerna enorm.

Kampanjen är ett utmärkt sätt att lära sig grunderna i tennisens värld. Men den är också orsaken till enorm frustration och jag har stängt av min Switch i vrede fler än en gång. Oftast så slår jag på det igen efter en kort stund när blodet slutat koka. Mario Tennis Aces är på så sätt otroligt beroendeframkallande och den där känslan av ”bara en gång till” ligger hela tiden och gnager. Men det är också här min största kritik av spelet ligger. Om du råkar förlora en match eller utmaning tvingas du genomlida långa dialoger gång efter gång. En betydligt bättre lösning hade varit att efter en förlust lägga till ett menyval som direkt låter dig starta om matchen.

Bossfajterna är ofta relativt enkla, men samtidigt ganska roliga.

Varje avklarat uppdrag ger Mario lite extra XP som i sin tur gör honom starkare och snabbare. Under spelets gång samlar man på sig ett antal olika racketar och det är bra att komma välutrustad till en match. En trasig racket innebär automatiskt förlust. Det gör att jag ofta helt undviker motståndarens specialslag och förlorar en poäng istället för att förlora min racket. Det finns inget mer irriterande än att leda en match stort och sedan förlora på knock out.

Hur frustrerande och ihåligt äventyret än kan vara så går det inte att bortse från att alla uppdrag i längden gör dig till en bättre tennisspelare. Därför rekommenderar jag dig att spela igenom hela kampanjen och rädda Luigi från demonerna innan du ger dig på Mario Tennis Aces absoluta höjdpunkt: onlineläget.

Bäst med vänner

Det är när du spelar mot en mänsklig motståndare online eller kanske lokalt som hornen växer fram på riktigt. Förslagsvis stänger du av alla extrafunktioner, så som zonslag och låter skickligheten på tennis avgöra matchernas utgång. Möter du en bra motståndare kan varje boll bli en rejäl holmgång. Det är ofta ganska svårt att passera sin motståndare med de vanliga grundslagen och tajming är ofta helt avgörande. Jag har gått ett antal matcher mot min sexåriga son och faktum är att han allt som oftast avgår med segern. Troligast på grund av att jag vill avgöra snabbt samtidigt som han fokuserar på att lugnt och metodiskt returnera mina tafatta försök till smashar.

Givetvis behöver Donkey Kong hjälp av krukväxter för att vinna matchen.

Mario Tennis Aces tar de bästa delarna från tidigare spel i serien och gör dem ännu bättre. Dessutom tillförs en hel del nyheter som passar perfekt in i spelets upplägg. Tennis kan vara en ganska långdragen sport att titta på, men släng in lite bomber och en och annan Piranha Plant så blir det genast betydligt mer intressant. Jag skulle vilja påstå att Mario Tennis Aces är det enda riktiga partyspelet till Nintendo Switch i dagsläget. Ett spel som kommer att få dig och dina polare att skratta och svära åt varandra om vartannat.

Det är knappast någon tennis-simulator vi blir presenterade i Mario Tennis Aces. Istället är det en klassisk Nintendo-tappning av sporten, med kraftmätare och eldsprutande fiender. Vi känner igen alla spelare och fiender från Marios värld, men trots detta är det ett utmärkt tennis-spel där onlineläget sätter din skicklighet på ordentliga prov.
  • Ett riktigt partyspel
  • Det bästa spelet hittills i serien
  • Lång livslängd