Monster Hunter: World Recension

Recensionerna som lovprisar Monster Hunter World har haglat in överallt. Jag undrar nästan om jag fått ett helt annat recensionsex än alla andra. Efter att ha gett Monster Hunter World en ärlig chans skulle jag sammanfatta  spelet i två ord. Massproducerat skräp.

Moderna spel är sensuella attraktioner som liksom andra uttrycksformer fungerar bäst när man sugs in i upplevelsen. Monster Hunter World känns som ett spel designat av robotar som försökt förstå vad människor tycker är underhållande. Det är ett generiskt och intetsägande spel som redan under de första minuterna sätter tonen med pinsamt dåligt manus, skådespel och handling.

Hej på dig din fuling. Nu lägger jag bena på ryggen.

Min första punkt är berättandet. Japanska spel som översätts till engelska har en tendens att vara lite knasiga vilket är helt okej. I detta fall har jag svårt att tänka mig att den japanska översättningen skulle vara mycket bättre. Karaktärerna beter sig extremt konstigt, barnsligt och creepy och pratar på ett sätt som som får mitt skinn att krypa.

Världen i sig är väldigt välgjord och detaljerad men fungrerar mer som en fasad. Varelser och djur som vandrar omkring naturligt i miljöerna verkar inte ha något avancerat beteendemönster. Fotspår och andra ledtrådar lyser upp som glödlampor på marken när man närmar sig. Insekter leder spelaren på rätt spår genom att lysa starkt och röra sig i en viss riktning. Ingenting känns särskilt naturligt även om det är vackert på avstånd.

Min andra punkt är spelmekaniken. Premissen är att helt enkelt gå ut i världen för att jaga och döda dinosaurier. Men varenda element som har med jakten att göra känns mekaniskt, stelt och osammanhängande. Som om varenda beståndsdel programmerats av separata, isolerade avdelningar i utvecklingsteamet. Det är plottrigt och meningslöst uppblåst. Jämfört med ett äkta jaktspel som Deer Hunter eller liknande titlar så känns detta mer som ett MMORPG där själva jaktdelen är mer grinding än problemlösning.

Designat för att slösa spelarens tid

Det finns flera olika vapen såsom svärd, dual blades eller pistollansar. Beroende på vilket vapen som passar en så måste man ändra sin strategi i strider. Antingen väljer man långsamma vapen som skadar mer, eller snabba vapen som ger svagare skada med fler attacker. Vilket vapen du väljer spelar dock ingen roll för underhållsvärdet i slutändan. Striderna är rätt långdragna och tråkiga, även om de blir mer komplexa längre fram.

Monster Hunter World är designat med syftet att slösa spelarens tid. Man måste samla växter, skinn och annat krimskrams för att kunna utveckla och uppgradera nya vapen genom invecklade system. Insamlandet av loot är tidskrävande och ger noll mervärde till spelet.  Det hade lika gärna kunnat skrotas och ersatts med ett enkelt pengasystem där spelaren kan köpa nya vapen och föremål i en butik.

Du kommer att spendera mycket tid åt att samla krimskrams.

Min tredje punkt är min motivation. Jag kanske är gammelmodig men jag behöver någonting som driver mig vidare. En röd tråd, en tydlig och upprepande förklaring på varför jag gör det jag gör. Istället känns det som att Monster Hunter World förutsätter att coola och episka svärdstrider mot dinosaurier är nog motivering (då handlingen i praktiken åsidosätts så fort spelet sätter igång). Det är det inte. Det är ganska töntigt. Jag behöver något mer som väcker motivation och känsla i mig.

Vissa hävdar att onlineläget är roligt och underhållande. Spelare kan då tillsammans gå på jakt och hjälpas åt för att döda monster. Jag hade kanske sett det underhållande i detta om resten av spelet hade varit mer engagerande för mig. Onlineläget är nämligen exakt samma spel med undantag för att andra spelare är med på tåget.

Musiken briljerar

Det enda som känns sammantaget välproducerat är grafiken och musiken. Designen är intressant och genomtänkt i både stora och små detaljer, och det känns som att PS4an faktiskt får kämpa med vissa miljöer. Nu bortser jag visserligen från att den grafiska buggen att spelare kan gå rakt genom kroppsdelar på många dinosaurier.

Överlag är Monster Hunter World ett massproducerat högbudget-spel som kommer ge många spelare extremt många hopplöst tankebefriade speltimmar. Jag är inte en av dem.

• Schysst grafik och design
  • Välproducerad musik
  • Tråkigt och repetetivt
  • Uselt berättande
  • Genomgående ytligt
6
Jag har två stora passioner i livet: Att spela och att skriva. Anser att spel är en uttrycksform och inte leksaker vilket jag försöker förmedla genom en strävan efter känslomässigt engagemang i spel. Pluggar till Technical Artist i Spel på Blekinge Tekniska Högskola och ser fram emot ett framtidsyrke som spelutvecklare.