Allt du behöver veta om segling innan Sea of Thieves – del 1

I Sea of Thieves är det fördelaktigt att veta vad som är vad på ett skepp. I Varvats Piratskola lär du dig allt du behöver veta för att hitta rätt på ett skepp.

Nu är det inte långt kvar tills att Rares piratspel Sea of Thieves släpps på Xbox One och PC.  Är du som jag, fullkomligt okunnig när det kommer till havsfartyg och segling? Varför inte ta tillfället i akt och lära dig lite om skeppen du kommer spendera mestadels av din tid på? Häng då med på den första lektionen i sjökunskap här på Piratskolan. Jag, Kapten Daniel kommer bli er mentor och ska lära er allt jag inte kan!

Nyfiken på vad Sea of Thieves är för ett spel? Kolla då vår övergripande artikel om Rares kommande sjörövarspel.

Fartygen

I Sea of Thieves finns det än så länge två typer av piratskepp, den mindre och smidigare sloop och den stora och mäktiga galleon. Båda är byggda för att passa olika piratbesättningar. Beroende på hur stor du vill att din besättning ska vara väljer du antingen sloop eller galleon när du loggar in i Sea of Thieves. Har du inte redan bjudit in din besättning i förväg matchas du ihop med främlingar. Därefter bär det av mot storslagna äventyr.

Alla skepp har kistor för att byta vapen, ladda ammunition, byta kläder och verktyg samt plats för sjökort och bord för att rösta fram uppdrag. Alla skepp har dessutom kråkbon för spejare, varningsklockor och lyktor.

Utvecklaren Rare har bekräftat legendariska skepp som spelare erhåller när de nått spelets endgame. Men storleken och funktionerna på dessa skepp känner vi i dagsläget inte till.

Sloop (sv. slup)

Det här lilla fartyget lämpar sig för en till två pirater och är ett smidigt och lättstyrt skepp. På grund av dess späda form seglar den inte lika fort som galleonen, men däremot behåller den sin hastighet bättre i motvind. Alla skeppets funktioner ligger nära till hands vilket gör att besättningen snabbt kan vidta åtgärder så som att ändra kurs, vinkla segel och lätta ankare. Däremot är sloopen mycket ömtålig och ett par välriktade kanonkulor kan sänka den på ett ögonblick. Eftersom sloopen är mindre tar den också lättare in vatten, så var beredd att tömma den om du seglar genom en storm.

I strid mot en galleon lämpar sig sloopen för snabba, manövrerade attacker, cirkulerande runt det större skeppet. Men bäst av allt är det nog att utmanövrera galleonen och fly då det är mycket arbete för en sloop att på egen hand sänka en galleon. Genom att finta galleonen och ta hjälp av kringliggande öar är det möjligt att undfly.

  • Segel: 1
  • Kanoner: 2
  • Mat: 1 tunna (100 bananer)
  • Kanonkulor: 2 tunnor (100 kulor styck)
  • Underhåll: 1 tunna (100 plankor)

Galleon (sv. spansk galjon)

Galleonen är ett mäktigt krigsfartyg som lämpar sig för större besättningar om tre till fyra pirater. Tack vare dess tre stora segel och längd är galleonen för tillfället det snabbaste skeppet i Sea of Thieves. Men på grund av det tappar den nästan all sin fart i motvind och är dessutom svårmanövrerad. Galleonens styrkor är dess tålighet och attackkapacitet. Med åtta kanoner och plats för 300 kanonkulor gör man rätt i att frukta skeppet. För att dra nytta av galleonens alla styrkor behöver besättningen arbeta tillsammans och lyssna på sin kapten. T.ex. tar det en halv evighet för en person att lätta ankare, medan tre, fyra stycken tillsammans gör det på ett ögonblick. Eftersom galleonen är så pass stor går dess skrov djupare än sloopens vilket gör att den inte kan segla lika nära öar som det mindre skeppet.

På grund av att galleonen är tung och svårmanövrerad gäller det för besättningen att i strid förutse och skära av motståndare. Anledningen till det är att få motståndare överlever en bredsida från en galleon, så det är där ni vill ha dem.

  • Segel: 3
  • Kanoner: 8
  • Mat: 1 tunna (100 bananer)
  • Kanonkulor: 3 tunnor (100 kulor styck)
  • Underhåll: 1 tunna (100 plankor)

ABC för sjörövare

Som pirat är det viktigt att kunna namnen på skeppets alla delar så du vet var du ska ta vägen när kapten skriker på dig. Och som kapten är det ännu viktigare att kunna ditt skepp. Här är en sammanställning av de viktigaste orden en sjörövare bör ha i sitt ordförråd, bortsett från ’guld’ det vill säga.

  • Akter – Båtens bakre parti.
  • Ankare – En tung järnkrok som när den sänks hugger tag i sjöbotten och håller båten på plats.
  • Ankarspel – En mekanisk konstruktion för att hissa upp ankaret.
  • Babord – Vänster sida av båten, sett från fören.
  • Bunkra – Att fylla på båtens förråd med mat, kanonkulor och plankor.
  • Däck – Skeppets golv, finns i olika plan, men på övre däck är där jag vill ha er.
  • För – Båtens främre parti
  • Farled – Vanliga rutter till havs.
  • Galjonsfigur – En snidad träfigur som sitter i fören på fartyg som prydnad.
  • Gast – En besättningsmedlem med tillfälligt uppdrag ombord (matchade besättningsmedlämmar).
  • Hiva – Lyfta något, kasta det överbord eller hissa upp.
  • Hytt – Rum på skeppet.
  • Kabyss – Köket.
  • Kanoner – Boooom!
  • Kapsejsa – En båt som kantrar eller välter och i värsta fall sjunker.
  • Kapten – Det är jag!
  • Kasta loss – Att lossa båtens förtöjning i hamn och seglar vidare.
  • Knop – Ett måste för sjöfarare. Lär dig den.
  • Koj – Sovplats.
  • Kompass – Ovärderligt verktyg för segling. Tar ut väderstrecken som underlättar navigation.
  • Kråkbo – Där sitter en och håller utkik efter andra sjörövare, grund eller land.
  • Kölhala – Ett straff där förbrytaren binds fast och dras under skeppets skrov från en sida till den andra. Leder ofta till döden. Men vi använder plankan för sånt.
  • Lä – Dit vinden blåser i förhållande till dig (medvind).
  • Landgång – En brygga som halas ut från båten för att gå iland utan att bli blöt. Bara för fjantar.
  • Lanterna – Lampor som används för att visa båtens kurs, längd och riktning i mörker.
  • Loggbok – Den är min, rör den inte!
  • Lovart – Där vinden blåser ifrån i förhållande till dig (motvind).
  • Mast – Stock där seglen hissas upp.
  • Ombord – På båten, duh.
  • Rigg – Mångsidigt ord, men främst mekanismen du anpassar seglen med.
  • Roder – Styrdon för skepp.
  • Segel – Vindfångare som hissas upp i båtens master för att dra skeppet framåt.
  • Sjökort – Karta för sjömän. Visar inte skatter.
  • Sjösäck – Innehåller en sjöfarares tillhörigheter. Rör bara din egen!
  • Sjösjuka – Bara landkrabbor blir det.
  • Skaffa – Äta och hålla tyst.
  • Skeppsklocka – En mässingskloka som används för att varna besättningen för faror. Lek inte med den!
  • Skeppsskorpor – Sämre mat än bananer.
  • Styrbord – Höger sida av båten, sett från fören.

För en ännu mer detaljerad – och seriös – ordlista, kolla då in Sjöhistoriska sammansatta skeppsordlista.

Segling

I nästa lektion lär jag er allt om hur ni hanterar ert skepp framgångsrikt och visar er några knep jag plockat upp som sjöbuse. Men fram tills dess, lämnar jag er till att studera de båda skeppens egenskaper, de är avgörande för ditt sätt att spela i Sea of Thieves!

Hoppa till nästa lektion på en gång.

Sea of Thieves släpps den 20 mars exklusivt till Xbox One och PC via Microsoft Store.

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

2 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.