Allt du behöver veta om segling innan Sea of Thieves – del 2

I Sea of Thieves är det till din fördel att veta hur du styr ett skepp. I Varvats Piratskola lär du dig allt du behöver veta för att vända på skutan.

Med en vecka kvar till releasen av Sea of Thieves är det på sin plats att vi drar igång den andra delen av Varvats förberedande piratskola. Dagens lektion handlar om framförande av seglingsfartyg och ett par trick jag lärt mig under mina äventyr till havs. Utan någon vidare fördröjning presenterar jag, Kapten Daniel, andra lektionen på Piratskolan.

Missade du den första lektionen kan du gå om kursen här.

Först det mest grundläggande. För att segla ett skepp behöver seglen fånga vinden i den riktning du vill. Det finns flera tekniker för att ta sig fram i lovart (motvind), men vi lämnar det till senare. Om ankaret är sänkt måste denne dras in med hjälp av ankarspelet. Riktningen på skeppet justerar du genom att styra rodret med ratten. Ska du istället gå i hamn är mitt tips att börja med att hissa segel för sakta ner och få tid att korrigera inseglingen innan ni ankrar.

Rotation

Hoppsan!

En viktig aspekt av skepp och segling som är värt att ha kännedom om är att skepp, till skillnad från till exempel bilar, roterar från dess mittpunkt. Mittpunkten finns vid skeppets mittersta segel. I höga hastigheter har du inte direkt användning av rotationspunkten då du oftast seglar framåt med små justeringar. Men när du ska precisionssegla blir det av yttersta vikt att utgå från skeppets mittpunkt. Annars riskerar du att skrapa skrovet, vilket inte bara sänker din hastighet och kastar dig i en annan riktning, utan även skapar hål i fartyget. I värsta fall går båten på grund.

Tack vare skeppets rotation kan du göra väldigt snäva svängar i lägre hastigheter. Har du rätt förutsättningar går det till och med att vända skeppet på stället. Vid avancerad segling, till exempel mot kännbara vågor, kan du möta vågen i en viss vinkel för att svänga snävare eller kompensera för riktningen. Det sistnämnda är särskild viktigt när du seglar lovart och är tvungen att kryssa fram. Mer om det snart!

Ankarsväng

En av de mest användbara teknikerna du kommer ha användning för i Sea of Thieves är vad jag kallar för ankarsvängen. Genom att släppa ankare i hög hastighet samtidigt som du vrider skeppet orsakar du en plötslig ryckning i fartyget som kastar den åt sidan. Beroende på rodrets vinkel och havets tillstånd kan du som mest vända skeppet tvärt. Tekniken är inte bara bra för de gånger ni råkar passera er destination, ankarsvängen är dessutom en pålitlig krigstaktik.

Viktigt att tänka på när ni vill använda ankarsvängen effektivt är att hela besättningen är med på svängen (har har!). I en hektisk strid när kanoner avfyras och hål lagas, behöver alla vara införstådda med vad som ska hända. När det är dags måste alla som inte är på rodret släppa allt och förbereda svängen. Anpassa seglen och rodret innan ni släpper ankaret och så fort skeppet gnäller i protest och kastar om, ska ni hugga tag i ankarspelet och dra upp ankaret igen. Utför ni en perfekt ankarsväng kan ni utmanövrera motståndarna och öppna upp för bredsida eller flyktväg.

Träning ger färdighet.

Fånga vinden

För att komma någonvart i Sea of Thieves behöver du fånga vinden. Vinden är ingen kraft du kan kontrollera, utan en nyckfull naturkraft som ger och tar när den själv behagar. Fånga vinden gör du genom att först släppa seglen – längden på seglet avgör hur mycket av vindens kraft du får tillgång till och därmed din potentiella maxhastighet. Därefter vinklar du seglet för att fånga vinden, vinkeln avgör också hur mycket av vinden du fångar, samt i vilken riktning den pressar skeppet. Vindens riktning ser du på de vita vindslingorna när du kliver ombord. Generellt vill du inte ha dem mot dig.

Går det sakta? Då har vinden säkert bytt riktning.

Det finns en mängd tekniker för att ta hjälp av vinden. Till exempel kan du kryssa dig fram som en orm när du seglar i motvind, vilket kräver att du sicksackar dig fram och tillbaka med hjälp av att ständigt anpassa seglet. Du kan också smeka vinden och åka i sidled för att därefter runda vinden och ta dig till destinationen. Det bästa är att själv experimentera, men generellt ser du på seglen om du har fördelaktig vind eller inte.

Bättre sikt

När du är den som håller i rodret är du den på skeppet med sämst synfält. Masten är mitt i vägen och seglen blockerar din generella sikt. På galjonen har du dessutom ett stort däck framför dig. Du är nästan helt blind med andra ord. På slupen har du lite bättre sikt, men fortfarande begränsad.

Då du inte alltid kan förlita dig på att andra i besättningen varnar dig för klippor och andra faror behöver du skapa bättre sikt för dig själv. På galjonen är det enklast att höja seglen en aning för att synliggöra horisonten men på den mycket mer utsatta slupen är det bäst att snabbt släpps rodret en sekund för att spana i kikaren efter eventuella fiender.

Känn ditt roder

Har du rumble aktiverat på kontrollen känner du också när du snurrat ratten ett varv.

Rodret och ratten som styr det är funktionen du använder för att styra skeppets riktning. Eftersom havet är stort och du många gånger inte har landmärken att använda som referenspunkter är det viktigt att ha kännedom antalet grader rodret har. Detta för att kunna finjustera skeppets riktning och ha förståelse för vilka manövreringsmöjligheter du har. Den förgyllda knoppen på ratten markerar rodrets neutralläge, det vill säga att när knoppen pekar uppåt är rodret rakt.

Slupens roder har ett gradantal på 360, vilket översätts till två hela varv av roderratten. Detta markerar att slupen snabbare når sina extrema svängpunkt. Galjonen å andra sidan har 720 grader, det vill säga fyra varv av ratten och därmed dubbelt så svår att svänga. På slupen är det ganska enkelt att hålla koll på var neutralläget är, men på galjonen kan det vara lite knepigare. Ta därför hjälp av ljudet (ett dunk) som ratten ger ifrån sig när du snurrat ett varv med ratten.

Mörkret är din vän

Varje skepp har flertalet lyktor som skänker ljus på och under däck. Mörka nätter kan de underlätta navigation då kartan blir lättare att läsa, men lyktorna röjer också din position i natten. På långt, långt avstånd kan andra pirater, med onda intentioner, se ditt skepp. Hur många lyktor de ser kan också avslöja om du seglar en slup eller galjon. Mitt råd är därför att släcka alla lyktor ovanför däck om du önskar dölja dig.

Självklart går det åt båda hållen och andras lyktor visar vilka du har i din omgivning.

Stormvind

Stormar ska generellt undvikas då de får din kompass att flippa ur, för att inte tala om de våldsamma vindarna och det arga och böljande havet. Om du mot förmodan finner dig i en storm kan det vara bra att veta vad du har att göra med. Till att börja med är det otroligt svårt att styra. Kompassen kommer inte vara behjälplig, utan snurrar åt alla håll och kanter och rodret kämpar emot dig. För det andra kommer vatten att sippra in på grund av vågorna och regnet (vanligt regn verkar inte påverka skeppet dock). Dessutom går skeppet slumpvis sönder, indikerat av ett högt brak.

Mitt tips: bli inte fångad av stormen.

Havet känns levande i Sea of Thieves.

Skollov

Med releasen av Sea of Thieves bara en vecka bort och med påsken hack i häl, får nästa lektion i Piratskolan vänta till efter launch. Då tittar vi närmare på de olika systemen i Sea of Thieves och kolla vilka aktiviteter som genererar mest guld så att du kan bli piratlegend så snabbt som möjligt. Tacka mig senare.

Tills vidare får ni segla säkert.

Sea of Thieves släpps den 20 mars exklusivt till Xbox One och PC via Microsoft Store.

 

Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.