Bandai Namco, E3 och framåt – starka kort på handen

Bandai Namco må inte ha nämnts bland de stora spelarna på E3, men de har ett av det starkaste utbudet av alla med bland annat Tales of Arise och Elden Ring.

När läckan om att From Softwares nästa spel skulle involvera George R.R. Martin som manusförfattare, skrattade jag för hur löjlig den tanken var. Det skrattet får jag äta upp nu när Bandai Namco bekräftar samarbetet. Författaren, hans böcker och serieadaptionen är inget jag personligen har något intresse av, men alla spoilers som fyller mina sociala flöden är bevis nog att hans inblandning kan vara en dörröppnare till potentiella köpare. Inte för att From Software direkt behöver det (Sekiro: Shadows Die Twice sålde 2 miljoner exemplar på tio dagar).

En helt ny värld

I en intervju med IGN beskriver den legendariska producenten Hidetaka Miyazaki, skaparen bakom Dark Souls, att Elden Ring är ett mer öppet och större spel än deras tidigare titlar. Elden Ring ska fortfarande innehålla det spelmekaniska DNA studion är kända för men att det utspelar sig annorlunda med tanke på de större miljöerna. Storleken ska också påverka sättet vi utforskar världen på och hur vi upplever berättelsen.

Elden Ring, Bandai Namco.

I Elden Ring ska vi kunna rida på hästar, en funktion inget Soulsborne-spel haft tidigare. Bekräftelsen av hästridning ger oss en fingervisning i hur stor världen i Elden Ring potentiellt är. Vidare kan spelare skräddarsy sina karaktärer och förmodligen innefattar det vapenfärdigheter och magiska egenskaper. Blir armproteser en del av karaktärsutvecklingen?

– Samarbetet med George R.R. Martin för att skapa mytologin i Elden Ring har varit en förtjusande upplevelse och källa till underbar inspiration, säger Hidetaka Miyazaki, VD på From Software och ledare för utvecklingen av Elden Ring. Teamet arbetar hårt för att säkerställa att världen i Elden Ring är en fascinerande plats för spelare att utforska, fylld av faror och underverk från högsta topp till djupaste djup. Det här är en From Software-titel helt igenom, rik på fantasi- och rollspelsaction. Vi hoppas innerligt att ni ser fram emot det.

Shut up and take my money, säger jag!

En helt ny mytologi

Tanken av att stifta bekantskap med ett nytt universum i From Softwares regi får nog de flesta gamers munnar att vattna. Från trailern Bandai Namco lagt ut går det direkt att känna den typiska, Fromsoftska stämningen. Vemod och obehag sprider sig genom kroppen när smedens rygg krackelerar, hopplöshet och ridderlighet när krigaren monterar en protes i mässing där hennes högra arm skulle ha varit. Rädsla och illamående när en lem fogas samman med en annan. Elden Ring etablerar en greppbar mystik på två minuter och jag älskar det!

Här kommer mina vilda spekulationer. Trailern ger mig starka vibbar av nordisk och keltisk mytologi. Känslan kommer inte enbart från den kvinnliga krigaren i klippet, vars hjälm föreställer det i popkulturen betingat Valkyrians. Utan även smeden som närmast gudomligt hamrar i underjorden. Titeln ringar också fint med fornnordisk ”eld” även om det skulle kunna vara en variant av medelengelskans ”åldras”. I trailern talar de dock om elden ring som en kraft som förfogade över himlen och gav liv, men att någon eller något splittrat den. Splittringen ska vara det som får himlen att brinna rött.

Tittar vi på spelets logotyp ser vi flera ringar som överlappar varandra i någon slags ockult formation. Ringarna är spruckna och får mig att undra om de egentligen ska höra ihop, men att onda(?) krafter delat på den himmelska eldens kraft för att kasta omkull den rådande makten. När smeden i klippet slutar hamra och faller till sina knän faller även ljuset och det blir mörkt. Kan det vara så att smedens livskraft krävs för att hålla ihop ringen? Det ska sannerligen bli spännande att se vad Miyasaki och Martin kokar ihop.

Elden Ring ska släppas till Playstation 4, Xbox One och PC. Inget releasedatum är i dagsläget utannonserat.

Läs om Dragon Ball Z: Kakarot på nästa sida.

FöregåendeSida 2 av 3 Nästa
Jag är en gamer av den gamla skolan och uppskattar både spel som utmanar mitt tålamod och spel som jag kan fly in i. Mina bästa minnen kommer från Super Mario Bros. 3, Mega Man, The Legend of Zelda och Final Fantasy. Nu finner jag mina kickar i Destiny, Bloodborne och Shovel Knight och gömmer mig i Bethesda och BioWares världar.

Vad tycker du?

0 0

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte att synas. Obligatoriska fält är märkta med *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Glömt lösenord

Ange ditt användarnamn eller din e-postadress. Du kommer att få en länk för att återskapa ditt lösenord via e-post.